• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Design of a programming experience in learning of subjects and development of a curriculum model based on it

Research Project

Project/Area Number 18K02930
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

Kato Naoki  東京学芸大学, ICTセンター, 教授 (00313297)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsプログラミング教育 / 情報活用能力 / 論理的思考 / 小学校 / 教科等教育 / カリキュラム / 教員研修 / 教員養成 / 論理的思考力
Outline of Final Research Achievements

n this research, "the logical thinking ability necessary to make a computer perform the intended processing" was embodied as a programming experience positioned in the of subject learning. At this time, we considered whether or not it could be nurtured at the developmental stage of elementary school students. Then, they were summarized as a systematic curriculum.
And, based on these results, we have developed teaching materials for teacher training, curriculum for teacher training, and textbooks. In addition, as an activity to disseminate the results, we gave lectures at workshops and commentary on research class guidance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって,教科教育の中で系統的に実施することができるプログラミング教育のカリキュラムを開発した.本カリキュラムを構成する各プログラミング活動については,その教材,及び教員用の研修教材も共に開発したため,プログラミング教育の経験が少ない学校でも,取り組みを始める最初の資料として活用することができる.また,系統性と各教科で実施することを第一に開発を進めたものとなっており,今後のプログラミング教育の方向性を議論・検討する一つの題材・指針となりうると考えている.

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 小学校理科におけるワンボードマイコンを用いるプログラミング教育の提案2020

    • Author(s)
      加藤直樹,松田孝,上野朝大,濵田大地
    • Journal Title

      AI時代の教育論文誌

      Volume: 1 Pages: 37-42

    • NAID

      130008088723

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 理科における学びの教材作りを中心としたプログラミング教育の実践2019

    • Author(s)
      加藤直樹,保浦良太,野沢朝輝,松田孝,上野朝大,濵田大地
    • Journal Title

      情報処理学会研究報告

      Volume: 2019-CE-149(12) Pages: 1-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育を見据えた算数科指導の指針を得るための一考察2020

    • Author(s)
      近藤 一貴,加藤 直樹
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小学校におけるプログラミング教育の理論と実践2019

    • Author(s)
      加藤直樹,北澤武,南葉宗弘,櫨山淳雄,宮寺庸造
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028953
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 小学校におけるプログラミング教育カリキュラム2021年度版

    • URL

      https://scrapbox.io/IML-Lab/CPEES2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] プログラミング教育 モデルカリキュラム

    • URL

      https://scrapbox.io/IML-Lab/Programing

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] プログラミング教育 学習案

    • URL

      https://scrapbox.io/IML-Lab/Programing

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] 加藤直樹研究室

    • URL

      https://iml.u-gakugei.ac.jp/

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 加藤直樹研究室(Facebook Page)

    • URL

      https://www.facebook.com/KatoLab/

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi