• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a cross-curricular science education curriculum aimed at solving various problems in real life

Research Project

Project/Area Number 18K02931
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

MISAKI Takashi  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (70360964)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教科横断 / 実生活 / 資質・能力 / STEM教育 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

I have developed a cross-curricular science curriculum in elementary and junior high school. As a result, the following points were clarified. In elementary school, learning linked to real life occurs in the new area of "kagaku." In junior high school, deep learning connected to real life is promoted through the production of motors and simple cameras.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

TIMSSの結果から,理科が得意だとする生徒の割合が国際平均を下回り,停滞が顕著である。また,理科が楽しい,理科を勉強すると日常生活に役立つ,他教科のために理科が必要だ,の各項目も十分とは言えない。PISAの科学に対する態度の結果からも,肯定的な回答をした生徒の割合が国際的に少なく,科学の楽しさも有意に減少している。国立教員養成大学・学部,大学院,附属学校の改革に関する有識者会議(2017)は,その報告書の中で改善に向けて教科横断型のカリキュラムの必要性を強調している。今後,教科横断型のカリキュラムが改善され,学校現場において教育実践されることによって前述の問題点が解消されることが期待される。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 実生活や実社会の諸課題に対して知識・技能/思考力等を総合的に活用できる力を培う教科横断的な探究に関する研究(4)-中学校理科物理的領域における実践を事例に-2021

    • Author(s)
      平田樹・笠原大弘・○三崎隆
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会第71回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 実生活や実社会の諸課題に対して知識・技能/思考力等を総合的に活用できる力を培う教科横断的な探究に関する研究(3)-中学校理科における実践を事例に-2020

    • Author(s)
      西村良穂・笠原大弘・○三崎隆・天谷健一
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 実生活で有機的に活用できる資質・能力を育てる科学教育カリキュラムの開発(2)-小学校低学年かがくにおける実践を事例に-2019

    • Author(s)
      田代佑夏・井出幸輔・三崎隆・村松浩幸・茅野公穗・谷塚光典・市川公明
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的資質・能力を育む小学校低学年のカリキュラム開発2019

    • Author(s)
      田代佑夏・井出幸輔・島田英一郎・田中俊太・湯浅健吾・三崎隆・村松浩幸・茅野公穗・谷塚光典・市川公明
    • Organizer
      日本科学教育学会第43回年会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実生活で有機的に活用できる資質・能力を育てる科学教育カリキュラムの開発(1)-小学校低学年かがくにおける実践を事例に-2018

    • Author(s)
      湯本哲・田代佑夏・高橋和幸・井出幸輔・水野真二郎・三崎隆・村松浩幸・天谷健一・茅野公穗・谷塚光典・神原浩・市川公明
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi