Development of a cross-curricular science education curriculum aimed at solving various problems in real life
Project/Area Number |
18K02931
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
MISAKI Takashi 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (70360964)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 教科横断 / 実生活 / 資質・能力 / STEM教育 / 科学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
I have developed a cross-curricular science curriculum in elementary and junior high school. As a result, the following points were clarified. In elementary school, learning linked to real life occurs in the new area of "kagaku." In junior high school, deep learning connected to real life is promoted through the production of motors and simple cameras.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
TIMSSの結果から,理科が得意だとする生徒の割合が国際平均を下回り,停滞が顕著である。また,理科が楽しい,理科を勉強すると日常生活に役立つ,他教科のために理科が必要だ,の各項目も十分とは言えない。PISAの科学に対する態度の結果からも,肯定的な回答をした生徒の割合が国際的に少なく,科学の楽しさも有意に減少している。国立教員養成大学・学部,大学院,附属学校の改革に関する有識者会議(2017)は,その報告書の中で改善に向けて教科横断型のカリキュラムの必要性を強調している。今後,教科横断型のカリキュラムが改善され,学校現場において教育実践されることによって前述の問題点が解消されることが期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(5 results)