• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Integrated Learning in Junior High School, Linking Art and Science with the Theme of "Local Colors"

Research Project

Project/Area Number 18K02939
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOita University

Principal Investigator

MAKINO HARUTHOSHI  大分大学, 教育マネジメント機構, 教授 (30165683)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤井 康子  大分大学, 教育学部, 准教授 (10608376)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 美術教材 / 化学反応 / 色の学習 / 酸化還元反応 / アートとサイエンス / 地域素材 / 科学教育 / 美術教育 / 地域教材 / 色の教材
Outline of Final Research Achievements

We aimed to develop a cross-curricular curriculum linking art and science, with the core being the integrated learning time in junior high school. We organized lectures on the theme of the National Kyushu Museum and World Agricultural Heritage and created fresco paintings. Due to the impact of COVID-19, we had to adjust our plans and transitioned the issues raised in science classes to creative activities in art classes. We connected light and color, chemical changes, and pottery, conducting painting on plates. We demonstrated firing in a kiln and added explanations on oxidation-reduction reactions. Through repeated practice, we developed lesson plans that anyone could implement. As a result of the practice, it was suggested that even with gaps in implementation time, significant learning outcomes could still be expected in interdisciplinary collaboration.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

異なる教科間の連携によるカリキュラムをマネジメントする際に、各教科での学習時期をできるだけ近づけるように配慮することが一般的であるが、活動内容によっては、ある教科の学習成果を他教科へ継承するタイミングが離れていても効果が上がる、あるいは記憶が整理されることも有効に働くことを示唆した。
カリキュラムマネジメントで教科間の連携に幅を持たせられることは、中学校以上の教科間のカリキュラム連携の困難さを低くする視点を与えるものである。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2021 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 域の素材を使ったアートとサイエンスを融合する総合的な学習カリキュラムの開発2018

    • Author(s)
      牧野治敏
    • Journal Title

      科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 33-2 Pages: 27-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] アートとサイエンスを融合した中学校での陶芸授業の試み2023

    • Author(s)
      牧野治敏
    • Organizer
      日本理科教育学会九州支部大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] アートとサイエンスを融合した中学校での陶芸授業の試み2021

    • Author(s)
      牧野治敏
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会第30回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教科の学習を「色」をテーマとして統合する中学校の総合的な学習のこころみ2019

    • Author(s)
      牧野治敏・木村典之
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地域の素材を使ったアートとサイエンスを融合する総合的な学習カリキュラムの開発2018

    • Author(s)
      牧野治敏
    • Organizer
      平成30年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi