• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fire safety education materials enriching students' understanding of energy concept in primary school science

Research Project

Project/Area Number 18K02951
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionNational Research Institute of Fire and Disaster

Principal Investigator

Nomura Yuko  総務省消防庁消防大学校(消防研究センター), 技術研究部, 主任研究官 (80358788)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords火災 / エネルギー概念 / 防災教育 / 小学校理科 / 教材開発 / 深い学び / 災害科学 / 科学リテラシー / 防火教育 / 科学コミュニケーション / 消防研修 / 災害の三角形 / 自己組織化
Outline of Final Research Achievements

In order to promote organized fire safety education, and to support the development of science curriculum enriching students' understanding of energy concept through deeper level of learning connected to everyday life, this study developed fire safety education materials linked to the government guideline for primary science.
To guide the material development, framework for fire safety education curriculum linked to the primary and secondary science were established. Additionally, the "disaster triangle," a conceptual device for comprehensive understanding of disaster mechanisms, was proposed. According to the framework, and by using the disaster triangle, the materials for understanding the "concentrated sunlight fire" linked to the "nature of light" in Grade 3, the materials for understanding the "steam explosion" linked to the "state change of water" in Grade 4, and the materials for understanding the "fire suffocation" linked to the "combustion" in Grade 6 were developed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、初等中等理科における防火教育の枠組みを構築し、多様な災害に通底する普遍的なメカニズムを統合的に理解するための概念装置(思考の枠組み)を開発した。これらを活用して小学校理科の教育課程に沿った防火教材を開発することにより、理科の学習内容を、火災現象の基礎的な理解を図る学習に発展させた。本研究の成果を社会実装することにより、小学校理科において火災の「犠牲者にならない」「加害者にならない」ための「生きる力」を育む公教育が実現するとともに、エネルギー概念の理解不足が教育現場に引き起こしている深刻な混乱を解決できると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Development of Education Materials for Understanding Extinction of Flames2021

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 35 Issue: 5 Pages: 33-38

    • DOI

      10.14935/jsser.35.5_33

    • NAID

      130007994573

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2021-03-07
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 水の状態変化と水蒸気爆発を理解するための教材の評価2021

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 35(7)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of Education Materials for Understanding Ignition of Solid Combustibles2020

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 35 Issue: 1 Pages: 29-32

    • DOI

      10.14935/jsser.35.1_29

    • NAID

      130007944426

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-11-28
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校理科における体系的な防火教育2018

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 3 Pages: 268-270

    • DOI

      10.14935/jssej.42.268

    • NAID

      130007501191

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 消火の仕組みを理解するための教材の作成2021

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第5回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 水の状態変化と水蒸気爆発を理解するための教材の評価2021

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第7回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 固体可燃物の発火の仕組みを理解するための教材の作成2020

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会2020年度第1回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 燃焼を理解するための概念地図の作成2020

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会2019年度第6回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 水の状態変化と水蒸気爆発を理解するための教材の作成2020

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会2019年度第8回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 災害の三角形―統合的・継続的な防災教育を理科の授業に実装するための概念装置の提案―2019

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2019年大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校理科における光の性質を活用した防火教育教材の開発2019

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会2018年度第4回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 防災対策に影響を与える社会的要因と心理的要因―国際学力調査が駆動する理科教育カリキュラムの自己組織化―2018

    • Author(s)
      野村 祐子
    • Organizer
      科学技術社会論学会第17回年次研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] キッズページ|消防庁消防大学校 消防研究センター

    • URL

      http://nrifd.fdma.go.jp/public_info/kids/index.html

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report 2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi