Development of teaching methods for flowering regulation and propagation of bulbous plants
Project/Area Number |
18K02960
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Akita Prefectural University |
Principal Investigator |
Kanda Hiroomi 秋田県立大学, 生物資源科学部, 准教授 (90224881)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金澤 俊成 岩手大学, 教育学部, 准教授 (20261464)
永吉 武志 秋田県立大学, 生物資源科学部, 准教授 (50331286)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | オーニソガラム / 遠隔授業 / 開花調節 / 球根類 / クラウドサーバーの活用 / 実習教育 / クラウドサーバーの利用 / 抑制栽培 / 促成栽培 / 双方向型授業 / 農業教育 / 花卉栽培 |
Outline of Final Research Achievements |
Bulbs of Ornithogalum thyrsoides were treated to break dormancy and accelerate flowering. Dormancy was broken by treatment with ethylene after heating at 30 ℃, and then treatment with low temperature of 18℃ before 10℃ accelerated flowering. When utilization of a cloud server was introduced to a class learning propagation through experiments with tissue cultures of O. thyrsoides, students were able to share the results of experiments with the teacher. We published case studies in remote lectures for agricultural practical training and experiments during the novel coronavirus pandemic.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
花卉は今後の需要増大が見込まれる農作物であり、その栽培技術に関する実習教育についても必要性が高まると予想される。本研究の成果は、花卉の開花調節技術に関する新たな教材を開発することによって、実習教育の質向上に貢献できる。 また、新型コロナウイルスの感染拡大の影響により、農学系の実習教育においても遠隔授業が行われるようになっている。本研究の成果は、実際の授業の事例を検討・蓄積することを通じて、効果的な遠隔授業実施の一助となりうる。
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Report
(4 results)
Research Products
(4 results)