• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Curriculum Development of Early Childhood Science Education Based on the Cognitive Research Outcome

Research Project

Project/Area Number 18K02967
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionOsaka Ohtani University

Principal Investigator

KOTANI TAKUYA  大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (50411484)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長瀬 美子  大阪大谷大学, 教育学部, 教授 (50247889)
竹歳 賢一  大阪大谷大学, 教育学部, 准教授 (20712334)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords物や現象 / 性質・仕組み / 乳幼児期一体型数理教育カリキュラム / かがく / 探索相 / 遊び相 / コミュニケーション相 / 探索行動 / マイクロジェネティック法 / 乳幼児の「かがく」 / 物や現象の性質・仕組み / 探索行動 / マイクロジェネティック法 / 数理のかがく / 乳幼児期一体型 / 数理教育カリキュラム / 感じ取る力 / 1~3歳児
Outline of Final Research Achievements

The outcome of our research activity for three years indicates as follows;
(1)We developed five kinds of scientific activity with strings, sound, air, the phenomenon of "sink and float" and "melting various materials" for young children aged zero and one. (2)We found that most young children's exploration, play, and communication have five developmental stages. (3)Our research clarified that there exists a mutual shift from one stage to another.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義は、「物」や「現象」と関わる遊びである「かがく遊び」における乳児の探索行動に「段階性」があることを、「探索方法」、「遊び方」、「コミュニケーションの方法」の3視点から初めて明らかにし、時間の経過とともに5つの段階に相互に移行する可能性を示唆した点である。また本研究の社会的な意義は、保育者が「かがく遊び」における乳児の探索行動に「段階性」があり、その移行の仕方のパターンを知ることにより、適切な物的環境を準備したり、個々の子どもに応じた言葉がけをできるようになることが期待できる

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 乳幼児の探索に関する研究動向と乳幼児期の科学教育の視点から見た探索研究の方向性2021

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪大谷大学STEAM Lab紀要第1号(創刊号)

      Volume: 1 Pages: 53-60

    • NAID

      120007030101

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 領域「環境」に重点を置いた「遊び」から生活科へ何をどう接続するのか-乳幼児期と低学年児童期とを接続する科学教育の新たな視点-2020

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Journal Title

      大阪大谷大学教職教育センター紀要

      Volume: 11 Pages: 1-21

    • NAID

      40022250484

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Home Science, Home Math: 出会うべきものはいつもの風景の中、その出会いを介在するのはあなた!2020

    • Author(s)
      小谷卓也・富田晃彦・辻弘美・長瀬美子・岳川有紀子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活科と低学年算数科との「横の接続」を考える-生活科における「数理」と関わる活動「数理のかがく」を試論として-2020

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      2020年度数学教育学会 秋季例会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 生活科から理科へと何をどう接続するのか(II)-低学年児童期と中学年児童期を接続する科学教育の新たな視点-2020

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会 第29回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 物や現象の性質・仕組みを感じ取る過程で抽出される幼児の探索特性の分析-4歳児の「面遊び」の探索行動に着目して-2020

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第30 回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] マイクロジェネティック・アプローチを用いた「空気遊び」における1歳児の探索行動の分析2019

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Cognitive and Developmental Changes in 1-Year-Old Young Child’s Exploration during Scientific Activities, “Kagaku”: Evidence from the Scientific Activity of “Making Sound”2019

    • Author(s)
      Takuya KOTANI and Hiromi TUJI
    • Organizer
      The20th PECERA Annual Conference in Taipei,Taiwan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 乳児期の科学教育プログラム「かがく」における 1 歳児の認知発達の変容-マイクロジェネティック法による「空気遊び」の探索活動分析を通して-2019

    • Author(s)
      小谷卓也・辻弘美
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科から理科へと何をどう接続するのか-乳幼児期から低学年児童期の科学教育から見た接続の視点-2019

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] マイクロジェネティック法を用いた0歳児の「ひもの伸び縮み遊び」の検討:探索相と遊び相の変容に着目して2019

    • Author(s)
      小谷卓也・辻弘美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「ひもの伸び縮み遊び」において見られる探索行動の特性-1歳児の「ひも」の性質を感じ取ろうとする姿に着目して-2018

    • Author(s)
      小谷卓也・竹歳賢一
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科における「もの」・「こと」の性質・仕組みを感じ取る「かがく」体験の必要性についての議論2018

    • Author(s)
      小谷卓也
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会 第27回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How Do Children Learn to be Absorbed in Their Own Scientific Thinking? : A Microgenetic Analysis of The Developmental Changes of The 1-Year-Old Young Child’s Exploration during Two Scientific Activities2018

    • Author(s)
      Takuya KOTANI, Hiromi TUJI, Ayumi YAMADA, Marika Ogawa
    • Organizer
      The19th PECERA Annual Conference in Kuching, Sarawak Malaysia
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 生活科自然領域モデル授業「てこのかがく」に見られる小学1年生の探索行動の段階性(I)2018

    • Author(s)
      小谷卓也・小川真里佳
    • Organizer
      日本理科教育学会 第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生活科自然領域モデル授業「てこのかがく」に見られる小学1年生の探索行動の段階性(II)2018

    • Author(s)
      小谷卓也・小川真里佳
    • Organizer
      2018年度日本物理教育学会年会 第35回物理教育研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A Microgenetic Analysis of The Developmental Changes of The 1-Year-Old Young Child’s Exploration during The Scientific Activity of Melting2018

    • Author(s)
      Takuya KOTANI, Hiromi TUJI, Ayumi YAMADA, Mizuyo KOIDE, Chieko YAMADA
    • Organizer
      IAECE The 39th Annual Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マイクロジェネティック・アプローチを用いた「音遊び」における 1 歳児の探索行動の分析2018

    • Author(s)
      小谷卓也・辻弘美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 関西融合型科学研究組織連合<KSRUG>

    • URL

      https://sites.google.com/view/ksrug/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://www.osaka-ohtani.ac.jp/department/education/society/journal.html

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 乳幼児期のクリエイティブな思考を低学年児童期につなげる物的・人的環境の創造2020

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi