Creation of a pedagogical course for understanding the basics of IoT-Oriented Edge Computing Focusing on the Analog Front End
Project/Area Number |
18K02973
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09080:Science education-related
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Research Institution | Ariake National College of Technology |
Principal Investigator |
Ishikawa Yohei 有明工業高等専門学校, 創造工学科, 准教授 (50435476)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
野口 卓朗 有明工業高等専門学校, 創造工学科, 助教 (20805626)
深井 澄夫 佐賀大学, 理工学部, 客員研究員 (30189906)
白鳥 則郎 中央大学, 研究開発機構, 機構教授 (60111316)
徳本 家康 佐賀大学, 農学部, 助教 (80445858)
堀田 孝之 有明工業高等専門学校, 技術部, 技術長 (80450146)
清水 暁生 有明工業高等専門学校, 創造工学科, 准教授 (90609885)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | アナログフロントエンド / IoT / エッジコンピューティング / ミニマルファブ / サーキットデザイン / 電子回路教育 / 集積回路設計教育 / サーキットデザイン教育 / 統合設計 |
Outline of Final Research Achievements |
The result of this research is the realization of the foundation of "circuit design education" focusing on the amplifier circuits around sensors, which is Japan's strongest added value technology area, especially "analog integrated circuits". The KOSEN is an integrated education for 5 years (7 years including the advanced course) after graduating from junior high school, and students can feel familiar with manufacturing of micrometer level by using the integrated circuit design CAD at an early stage. Through active industry-academia collaboration, “What kind of human resources to develop” became clear, and many excellent graduates could be produced.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、プログラミング教育よりもスピード感を持って、サーキットデザイン教育を初等中等・高等教育に実践的学問分野として復興・定着させるための基盤を作り浸透させることである。昨今の半導体不足を発端とした集積回路に対する関心の高まりは急激である。日本の真骨頂である「ものづくり」を「価値づくり」に転換するために、温故知新な技術である電子回路・集積回路の楽しさを伝承する環境構築・関係構築・人材育成の社会的意義は非常に大きい。今後は、IoT・AI・eスポーツ・メタバースなどの最先端技術と並走する形で教育・研究を継続していきたいと考えている。
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Report
(5 results)
Research Products
(48 results)