• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Build methods of science and technology communication and methods of STEM practice creation through collaboration and cooperation among industry, academia, government, and the private sector.

Research Project

Project/Area Number 18K02992
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09080:Science education-related
Research InstitutionHamamatsu Gakuin University

Principal Investigator

IWAKI TAKEMOTO  浜松学院大学, 現代コミュニケーション学部, 教授 (90805277)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 熊野 善介  静岡大学, 教育学部, 特任教授 (90252155)
堀田 龍也  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
小川 博士  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授 (90755753)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsSTEM教育 / STEAM教育 / 科学コミュニケーション / 教師教育 / 産学官民の連携・協働 / 産官学民の連携・協働 / STEM授業開発 / 理論と実践 / STEM実践開発 / 産学官民の連携協働 / STEM教師 / 職能開発 / 相互作用分析 / STEMPCK / STEM-PCK / 科学技術コミュニケーション
Outline of Final Research Achievements

In the coming society, human resource development with 21st century skills will be required. STEM education has the potential to foster such human resources. STEM education needs to be promoted in school education, but at present, there are not enough teachers who can promote STEM education. Therefore, we considered the need to develop STEM practices while utilizing the knowledge of experts other than teachers.
In this study, we identified what kind of communication activities teachers, researchers, engineers, and others engage in to develop STEM classes. Then, using the findings, we attempted to organize what to keep in mind when developing STEM practices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

STEM実践開発には、多分野の専門家の知が必要になる。本研究における学術的意義は、STEM実践開発を行う際に、教師、研究者、工学者等が何に着目し、どのような発言をしているかを明らかにしたことである。そして、本研究における社会的意義は、これらの知見を活用し、STEM授業検討会において、何に着目し、どのような点に留意すべきかの発見を試みたことである。これは、学校教育におけるSTEM実践開発の参考になると考える。しかし、これについては、さらなる事例研究から知見を得る必要があると考えている。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 8 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 教科「生活科」における重要事項整理とそれを踏まえた授業改善要素の理論的導出-生活科における製作活動へのSTEM教育要素導入を目指して-2022

    • Author(s)
      笹原 康夫・竹本 石樹・小川 博士・杉山 和香菜・吉政 和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学研究論集

      Volume: 18号 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校のSTEAM学習充実のためのプログラミング教材選定に関する一考察 -6年生「総合的な学習の時間」におけるSTEAM教材の開発を通して-2022

    • Author(s)
      竹本石樹・今井昌彦・小川博士・岡田芳樹・吉政和奏
    • Journal Title

      浜松学院大学短期大学部研究論集

      Volume: 20号 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師、研究者、技術者によるWebベースの小学校STEM授業デザイン検討会の試行的評価2021

    • Author(s)
      小川 博士, 竹本 石樹
    • Journal Title

      こども教育研究(京都ノートルダム女子大学)

      Volume: 7号 Pages: 33-42

    • NAID

      120007027548

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of the Relationship between Teachers, Researchers and Engineers in Web-based Elementary School STEM Class Design Meetings: Through Network Analysis Using Utterance Data2020

    • Author(s)
      竹本 石樹, 小川 博士, 堀田 龍也, 熊野 善介
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 338-352

    • DOI

      10.14935/jssej.44.338

    • NAID

      130007981460

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教師,研究者,技術者によるWeb ベースのSTEM 授業検討会の進め方に関する考察2020

    • Author(s)
      竹本 石樹, 小川 博士, 堀田 龍也, 熊野 善介
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 231-234

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_231

    • NAID

      130007945472

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Construction and evaluation of a web-based elementary STEM class conference with teachers, researchers and engineers that contributes to the professional development of STEM teachers2020

    • Author(s)
      小川 博士, 竹本 石樹
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 44 Issue: 0 Pages: 319-322

    • DOI

      10.14935/jssep.44.0_319

    • NAID

      130007945529

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校STEM教育教材としてのIoTブロックの可能性に関する研究2019

    • Author(s)
      竹本石樹・小川博士・市川紀史・ 横山勝之・堀田龍也・熊野善介
    • Journal Title

      浜松学院大学 研究論集

      Volume: 15 Pages: 87-102

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] STEM教育の考え方を取り入れた総合的単元構成のデザインに関する研究2019

    • Author(s)
      市川紀史・伊藤啓太・竹本石樹
    • Journal Title

      浜松学院大学 研究論集

      Volume: 15 Pages: 103-116

    • NAID

      120006652639

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] STEM授業づくりの難しさや悩みに関する教師の認識:小学校理科教師へのインタビューを通して2021

    • Author(s)
      小川博士・竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] STEM教師の専門性開発に寄与する教師,研究者,技術者によるWebベースの小学校STEM授業検討会の構成2020

    • Author(s)
      小川博士、竹本石樹
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STEM教師の専門性開発に寄与する教師,研究者,技術者によるWebベースの小学校STEM授業検討会の構築とその評価2020

    • Author(s)
      小川博士、竹本石樹
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校STEM教育教材としてのIoTブロックの可能性に関する研究2019

    • Author(s)
      竹本石樹
    • Organizer
      理科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi