• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Structural analysis of the bullying-accepting discourse in Japan and social implementation of the bullying prevention discourse.

Research Project

Project/Area Number 18K03008
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10010:Social psychology-related
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

Yatsuzuka Ichiro  熊本大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10289126)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsいじめ / 言説分析 / アクションリサーチ / 社会的現実 / メタファー / いじめ定義 / 第三者委員会報告書 / いじり / 日本語文法
Outline of Final Research Achievements

Existence of "bullying-accepting discourse" in Japan was pointed out. Most Japanese people regard the school bullying as serious social problem and they have strong punishment feelings on bullying assaulters. Meanwhile there are deep-rooted tendencies for accepting bullying in Japan. Some people say that bullying exists in the adult society so we could not conquest the child bullying and is caused by the weak character of the bullying victims. Author conducted analysis on such bullying accepting discourse at macro and micro level. Then author proposed counter discourse such as "metaphor of fire", "bullying-inducing class management" that might inhibit the bullying acceptance tendencies. Also author implemented them at the teachings and teacher trainings.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

新聞記事を中心としたマクロ言説を分析し、「いじめ」の構造や被害の実像を曖昧にする「いじり」等の容認言説とその特徴を明らかにした。また、深刻ないじめ事案の第三者委員会調査報告、自身の調査委員としての活動を通して、ミクロ言説にも同様の齟齬があり、「いじめ」対応における構造的な遅延などの問題が生じていることを示した。これらの検討を踏まえて提起した「火事のメタファー」「いじめ型学級経営」などの代替言説は、発話者の当事者意識を喚起し新たな思考と実践を導く新たな語彙であり、社会的な実践の道具として言説分析を応用する可能性を示した点でも大きな意義を持っている。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] コロナ禍におけるオンラインによるコミュニケーション授業の検討2021

    • Author(s)
      黒山竜太・八ッ塚一郎・浦野エイミ
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 38 Pages: 75-82

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「いじめ定義」の比較検討:「いじめ容認型言説」からの考察2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 119-127

    • NAID

      40022493606

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教職大学院「ネット教育コミュニケーション論」の授業実践2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎・前田康裕
    • Journal Title

      熊本大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 107-114

    • NAID

      120006842579

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developing the teacher educational contents for understanding the Internet:2019

    • Author(s)
      八ッ塚 一郎
    • Journal Title

      Journal of Group Dynamics

      Volume: 36 Issue: 0 Pages: 45-58

    • DOI

      10.11245/jgd.36.45

    • NAID

      130007775750

    • ISSN
      2187-2872
    • Year and Date
      2019-12-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「火事のメタファー」による「いじめ」理解:言説実践に向けた序論2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Journal Title

      熊本大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 143-152

    • NAID

      120006779020

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 「いじめ報告書」に対する教育心理学的読解の可能性―言説分析による試論―2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新聞記事を対象とした「いじめ」の言説分析 「いじめ」を容認する言説構造の検討2020

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第61回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 言説分析と社会的課題2020

    • Author(s)
      川野健治・八ッ塚一郎・岡部大祐
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 「いじめ」言説における構造的な矛盾とその打開―文法論に基づく考察―2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「いじめ報告書」の言説分析的読解:深層構造の把握と実践に向けた試み2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 新聞記事言説における「いじり」の用法とその変化:「いじめ」現象の包括的理解に向けた予備的検討2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育におけるメディア史・メディア論的知見の活用:ネット教育に対する研究者からの貢献可能性2019

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「いじめ」の文法構造に対する集団力学的検討とメタファーによる言説実践の可能性2018

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第65回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] メディア史・メディア論をネット教育に加味した教師教育実践の試み2018

    • Author(s)
      八ッ塚一郎
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi