• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Exploratory development of Third Space bridging public and private sphere for poor youth

Research Project

Project/Area Number 18K03029
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokyo Seitoku University (2021-2022)
University of Tsukuba (2018-2020)

Principal Investigator

Moro Yuji  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (50157939)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岸 磨貴子  明治大学, 国際日本学部, 専任准教授 (80581686)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学習 / 発達 / パフォーマンス / 交換形態 / 社会技術 / 第三空間 / 社会関係資本 / パフォーマンスアプローチ / ソーシャルセラピューティクス / 子どもの貧困 / 貧困と格差 / 公共空間 / アクションリサーチ / パフォーマンス心理学 / 再配分 / 貧困の子ども・青年 / 社会物質的アレンジメント / 貧困の子ども / 第3空間 / 空間移行 / 社会文化資本の再分配 / 貧困
Outline of Final Research Achievements

In this research, we aim at developing an action research that challenge the problem of under-developing among the children and youth who are in socio-economical impoverished status and are suffering from transition problem from the private area to public sphere and from under-growing of socio-emotionality. We investigated and explored the conditions for building learning environment where impoverished children and youth with various risks would be given socio-cultural and performatory experiences that are not provided from schooling nor from home. We theorized the concept of the third space as soci-cultural and performatory technology, which is societal institution that re-distribute the social capitals for impoverished children from volunteering adults.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術上あるいは社会的意義のうち一番重要な点は、必要性が学界・ビジネス界などで認められつつありながらも、現在までのところ十分には開拓されていない、パフォーマンスアプローチ心理学に基づく研究であるという点である。従来のリニアで因果論的な学習・発達のモデルと異なり、パフォーマンスアプローチは、実践的に人々の発達支援を明らかにするという特徴を持っており、このパフォーマンスアプローチを開拓し、実際に実装可能な理論化を進めることができた。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (4 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] フォーマンス心理学と日本語教育:コロナ禍の中で見直す言葉の教育2022

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Journal Title

      言語教育実践「イマ・ココ」

      Volume: 9 Pages: 1-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 遊びを通して拓く共生の場のデザイン―難民支援を行うトルコのNGOを事例2022

    • Author(s)
      岸磨貴子
    • Journal Title

      JAMCOオンライン国際シンポジウム

      Volume: 1 Pages: 40-54

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育開発における異文化間協働を通した新しい活動の生成プロセス2022

    • Author(s)
      大谷温理、岸磨貴子
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会

      Volume: 4 Pages: 166-173

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] From “modes of exchange” to “performative exchange”:2020

    • Author(s)
      北本遼太・茂呂雄二
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 44-62

    • DOI

      10.11225/jcss.27.44

    • NAID

      130007808637

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2020-03-01
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「交換形態論」の再評価と「パフォーマンスとしての交換」への拡張:学習のアレンジメント形成における感情の役割2020

    • Author(s)
      北本遼太・茂呂雄二
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 27 Pages: 44-62

    • NAID

      130007808637

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ギブ- ゲット関係の転換としての発達 : F. Newman のアイディアと状況的学習論の深化2020

    • Author(s)
      北本遼太・茂呂雄二
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究1-12.

      Volume: 58 Pages: 1-12

    • NAID

      120006808106

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 難民の子どもの支援2019

    • Author(s)
      岸磨貴子
    • Journal Title

      心と社会

      Volume: 50(2) Pages: 91-98

    • NAID

      40021949638

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] パフォーアンス心理学:共生のアート2019

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Journal Title

      心と社会

      Volume: 50(3) Pages: 95-98

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Socio-material arrangements of impoverished youth in Japan: historical and critical perspectives on neoliberalization2019

    • Author(s)
      Takumi Hirose & Yuji Moro
    • Journal Title

      Mind, Culture, and Activity

      Volume: 24,2 Issue: 2 Pages: 95-109

    • DOI

      10.1080/10749039.2019.1604000

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] パフォーマンス・アプローチ心理学に基づく研究と実践:「心のアート」としての心理学とは何か2023

    • Author(s)
      茂呂 雄二(東京成徳大学)・北本 遼太(浜松学院大学短期大学部)岸 磨貴子(明治大学)・城間 祥子(沖縄県立芸術大学)・森岡 正芳(立命館大学)・東村 知子(京都教育大学)
    • Organizer
      日本発達心理学会 第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] パフォーマンス心理学の拡張:ウィトゲンシュタインの像・想像・臨床2022

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      認知科学会 教育環境のデザイン分科会(DEE)研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] みんなで楽しく発達する パフォーマンス心理学入門2022

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      2022東京未来大学 モチベーション研究所 第17回フォーラム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンスの意味2021

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会会員企画シンポジウム: 知識偏重社会への警鐘 ―「知らない」のパフォーマンスが未来を創る― (ZOOM開催)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンスのインパクト2021

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      国際ワークショップ『ロイス・ホルツマン博士と語る「共生と発達のアート:パフォーマンス心理学」』
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルセラピューティクスとアクション2021

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      日本アクションメソッド普及協会 秋大会 in ZOOM
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多文化共生を拓く異文化理解教育の実践:パフォーマンス心理学から捉える多様性がつながる場のデザイン2021

    • Author(s)
      岸磨貴子
    • Organizer
      第42回異文化間教育学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] The Factors of Emotional Development of Adolescents in Djibouti ~Focus on the interaction with an outsider~2021

    • Author(s)
      Onri Ootani, Makiko KISHI
    • Organizer
      International Conference for Media in Education 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] NGOスタッフの情動的発達の変化:海外協力隊の参入のプロセスに着目して2021

    • Author(s)
      大谷温理、岸磨貴子
    • Organizer
      日本教育工学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「知らない」のパフォーマンスが未来を創る:知識偏重社会への警鐘2021

    • Author(s)
      石田喜美・岸磨貴子・茂呂雄二・佐伯胖・太田礼穂・新原将義・渡辺貴裕・山口悦子・サトウタツヤ
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Talent Show and its Impact in Japan2020

    • Author(s)
      Hirose, T., Kitamoto, R., Moro, Y.
    • Organizer
      Performing the World Happening(s) first All Stars International Talent Show.
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パフォーマンスの意味2020

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      日本質的心理学会第17回大会会員企画シンポジウム: 知識偏重社会への警鐘 ―「知らない」のパフォーマンスが未来を創る―
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンスのインパクト2020

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      国際ワークショップ『ロイス・ホルツマン博士と語る「共生と発達のアート:パフォーマンス心理学」』科学研究費基盤C「貧困の子どもの支援を目指した公私空間を橋渡しする第3空間の探索的開発」代表茂呂雄二
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パレスチナにおける教師と児童生徒の相互理解の取り組み―UNRWAの「Play(遊び/演じる)」実践事例から―2020

    • Author(s)
      岸磨貴子
    • Organizer
      異文化間教育学会第41回大会(2020/06/13)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] パレスチナにおける教師と児童生徒の相互理解の取り組み―UNRWAの「Play(遊び/演じる)」実践事例から―2019

    • Author(s)
      岸磨貴子
    • Organizer
      異文化間教育学会第41回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Playing with “Let’s Develop!”: Performing Giving in the Culture of Neoliberalism2018

    • Author(s)
      Hirose, T., Otsuka, S., Kitamoto, R., Moro, Y. and Miyamoto, M.
    • Organizer
      Performing the World 2018: Let’s Develop! at All Stars Project Inc., New York City, September 23, 2018.
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] パフォーマンス心理学と恊働実践の意味.2018

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Organizer
      第11回日本保健医療福祉連携教育学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 久保田賢一(編著)『途上国の学びを拓く』(教育開発に関わるわたしの位置性ーパレスチナ、p97-121)2020

    • Author(s)
      岸磨貴子
    • Total Pages
      420
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750351452
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] パフォーマンス心理学:共生と発達のアート2019

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788516241
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Book] ユーモア的即興から生まれる表現の創発―発達障害・新喜劇・ノリツッコミー2019

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      クリエーツかもがわ
    • ISBN
      4863422520
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] スタンダード学習心理学2018

    • Author(s)
      茂呂雄二
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914152
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際ワークショップ『ロイス・ホルツマン博士と語る「共生と発達のアート:パフォーマンス心理学」』2021

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 国際ワークショップ『ロイス・ホルツマン博士と語る「共生と発達のアート:パフォーマンス心理学」』2020

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi