Exploratory development of Third Space bridging public and private sphere for poor youth
Project/Area Number |
18K03029
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Tokyo Seitoku University (2021-2022) University of Tsukuba (2018-2020) |
Principal Investigator |
Moro Yuji 東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (50157939)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
岸 磨貴子 明治大学, 国際日本学部, 専任准教授 (80581686)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 学習 / 発達 / パフォーマンス / 交換形態 / 社会技術 / 第三空間 / 社会関係資本 / パフォーマンスアプローチ / ソーシャルセラピューティクス / 子どもの貧困 / 貧困と格差 / 公共空間 / アクションリサーチ / パフォーマンス心理学 / 再配分 / 貧困の子ども・青年 / 社会物質的アレンジメント / 貧困の子ども / 第3空間 / 空間移行 / 社会文化資本の再分配 / 貧困 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we aim at developing an action research that challenge the problem of under-developing among the children and youth who are in socio-economical impoverished status and are suffering from transition problem from the private area to public sphere and from under-growing of socio-emotionality. We investigated and explored the conditions for building learning environment where impoverished children and youth with various risks would be given socio-cultural and performatory experiences that are not provided from schooling nor from home. We theorized the concept of the third space as soci-cultural and performatory technology, which is societal institution that re-distribute the social capitals for impoverished children from volunteering adults.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術上あるいは社会的意義のうち一番重要な点は、必要性が学界・ビジネス界などで認められつつありながらも、現在までのところ十分には開拓されていない、パフォーマンスアプローチ心理学に基づく研究であるという点である。従来のリニアで因果論的な学習・発達のモデルと異なり、パフォーマンスアプローチは、実践的に人々の発達支援を明らかにするという特徴を持っており、このパフォーマンスアプローチを開拓し、実際に実装可能な理論化を進めることができた。
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Report
(6 results)
Research Products
(32 results)
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[Presentation] Playing with “Let’s Develop!”: Performing Giving in the Culture of Neoliberalism2018
Author(s)
Hirose, T., Otsuka, S., Kitamoto, R., Moro, Y. and Miyamoto, M.
Organizer
Performing the World 2018: Let’s Develop! at All Stars Project Inc., New York City, September 23, 2018.
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