• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of the effectiveness of global education at high school: Comparison between programs and examination of medium-term and long-term effects.

Research Project

Project/Area Number 18K03030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Okawa Ichiro  筑波大学, 人間系, 教授 (90241760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤原 健志  新潟県立大学, 人間生活学部, 講師 (80715160)
堀口 康太  白百合女子大学, 人間総合学部, 講師 (80808626)
飯田 順子  筑波大学, 人間系, 准教授 (90383463)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsグローバル教育 / 高校生 / 海外研修 / 横断データ / 縦断データ / 量的分析 / 質的分析 / インドネシア / M-GTA / 縦断研究 / 海外研修プログラム / ESD教育 / 教育プログラム / グローバル教育プログラム / グローバル・オリエンテーション尺度 / 効果検証 / スーパーグローバルハイスクール
Outline of Final Research Achievements

In order to conduct a quantitative analysis of the effectiveness of global education programs in high schools, we developed our own scale and a battery of measures to measure effectiveness, incorporating other scales (Study 1). The above measures were then administered and quantitatively analyzed over a three-year period in order to compare effects across programs (Study 2). Impact of COVID-19 was also analyzed (Study 3). We interviewed the students about how their experience of participating in a specific study abroad program changed them during their study abroad period (Study 4-1), as well as how it affected their career choices and activities at the university (Study4-2).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的・社会的意義として、(1)高校におけるグローバル教育の効果を測定するための独自の尺度の開発及び他尺度も組み入れた効果測定のためのバッテリーの開発をおこなったこと、(2)その効果について量的な分析を行うための横断的データ、縦断的データからなるデータベースを作成したこと、(3)そのデータベースを用い、さまざまな視点から量的な分析を行い一定の結果が見られたこと、(4)COVID-19の影響についても分析したこと、(5)3週間に渡るインドネシアへの海外研修プログラムの経験が、高校生にどのような心理的、行動的変容をもたらすか、中長期的な視点から質的な分析を行ったこと等、指摘できよう。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の開発と信頼性・妥当性の検討2021

    • Author(s)
      飯田順子・藤原健志・島田直子・堀口康太・大川一郎
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 59 Pages: 93-103

    • NAID

      120007172555

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の開発と信頼性・妥当性の検討 筑波大学心理学研究,59,93-1032021

    • Author(s)
      飯田順子・藤原健志・島田直子・堀口康太・大川一郎
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 59 Pages: 93-103

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 多様性と困難への寛容度尺度の日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討2020

    • Author(s)
      飯田 順子, 青山 郁子, 堀口 康太, 藤原 健志, 大川 一郎, 杉本 希映, 遠藤 寛子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スーパーグローバルハイスクール(SGH)実践の効果検証 2時点の縦断データの分析から2020

    • Author(s)
      堀口康太・飯田順子・藤原健志・大川一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討①―併存的妥当性としてのパーソナリティ変数に着目して―2019

    • Author(s)
      藤原健志・飯田順子・堀口康太・大川一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル・オリエンテーション尺度日本語版の作成と信頼性・妥当性の検討②―再検査信頼性と国際的資質・異文化への態度との関連を中心に―2019

    • Author(s)
      堀口康太・飯田順子・藤原健志・大川一郎
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi