• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Lifelong developmental processes in the understanding and expression of physical pain.

Research Project

Project/Area Number 18K03031
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

NAKASHIMA NOBUKO  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (40293188)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords認知発達 / 素朴生物学 / 痛みの理解 / 痛みの表現 / 科学と魔術 / 病気理解 / 魔術的思考 / 科学的思考 / 心身の相互性理解 / 治療についての理解 / ナラティブ・アプローチ / 小児医療 / 心身相関についての理解
Outline of Final Research Achievements

Although there were few developmental differences in their judgements of the effectiveness of medical controls for pain, there was a U-shaped developmental tendency in that young children and adults estimated the effectiveness of non-scientific controls more highly than primary and secondary school children. The judgment of the effects of psychological control tended to be higher in adults than young children, primary and junior high school students. Regarding the development of various expressions of pain, non-verbal expressions continued to be the main pain expression from the age of one year, while verbal expressions of pain appeared in the first half of the first year and became one of the main pain expressions from the second half of the second year onwards. Verbal expressions about the site of pain were absent in the first half of the first year of life, but continued to increase until the second half of the second year of life, after which they showed little change.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は,これまで十分に明らかにされていなかった幼児期から大人までの痛みの因果理解の生涯発達過程,痛みに関する表現の発達過程の解明につながる知見を示したことに加え,近年,注目されている科学的理解と非科学的理解の関係性(e.g., 外山,2015)を解明するうえでも重要な知見を示した点にある。本研究の社会的意義は,これらの知見が小児医療や学校保健現場での子どもの痛みに関する表現や理解の支援のあり方を考える上での基盤になる点である。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 中学生のグリットと学級及び保護者の目標構造に対する捉え方の関連性2024

    • Author(s)
      桑原, 佑衣,中島, 伸子
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 16 Pages: 97-106

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小児医療現場に垣間みえるナラティブ・アプローチー小児看護従事者を対象としたヒアリング調査の分析からー2021

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      乳幼児医学・心理学研究

      Volume: 30 Pages: 27-33

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 物の世界についての大人の誤概念/中島 伸子2020

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 身体的不調を訴える幼児とやりとりをする際の養護教諭の配慮の特徴2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      国際幼児教育研究

      Volume: 26 Pages: 1-10

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの世界がみえてくる-発達心理学の視点から-第4回 私はいつ生まれるか 自己理解の萌芽を探る2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 42 Pages: 486-487

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの世界がみえてくる 発達心理学の視点から(第5回) 時間を超えて広がる私 過去-現在-未来と連続する存在としての自己理解2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 42 Pages: 742-743

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの世界がみえてくる―発達心理学の視点から―第6回 よりよい方向に変遷するものとしての私 自己の時間的変遷についての理解2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 42 Pages: 878-879

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの世界がみえてくる―発達心理学の視点から―第10回 地球は丸い?直感に反する事実をいかに理解するか2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 42 Pages: 1566-1567

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもは物理学者?;乳幼児の素朴物理学/中島 伸子2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 42

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの病気理解の能力に関する,看護師の考え2018

    • Author(s)
      外山紀子,中島伸子,住吉智子
    • Journal Title

      小児保健研究

      Volume: 77 Pages: 668-675

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもの病気や治療に対する理解と反応 -発達心理学のエビデンスに基づき考えよう-2018

    • Author(s)
      住吉智子,外山紀子,中島伸子
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 42 Pages: 17-22

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 身体的不調を訴える幼児に対する養護教諭の対応ー養護教諭による質問と幼児の反応の分析ー2018

    • Author(s)
      中島伸子・加藤智子
    • Journal Title

      乳幼児医学・心理学研究

      Volume: 27 Pages: 43-53

    • NAID

      40021645760

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 痛み表現の発達 ―1歳から9歳の子どもの母親を対象としたWEB質問紙調査からー2024

    • Author(s)
      中島伸子
    • Organizer
      乳幼児医学・心理学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における選択的信頼の発達ー情報提供量に注目して2022

    • Author(s)
      中島伸子・渡邉玲奈・山川和子・名塚裕子・青柳直也・長谷川宏之
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小児医療現場に垣間みえるナラティブ・アプローチ:小児看護従事者を対象としたヒアリング調査の分析から2021

    • Author(s)
      中島伸子
    • Organizer
      日本乳幼児医学・心理学会 大会シンポジウム 「医療におけるナラティブとエビデンス」話題提供
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 痛みのコントロールに関する理解の発達2020

    • Author(s)
      中島伸子
    • Organizer
      日本心理学会公募シンポジウム「魔術的思考の発達から伝統的発達観を問い直す」話題提供
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] JAPANESE CHILDREN’S AND ADULTS’ BELIEFS ABOUT THE CONTROL OF PAIN CAUSED BY ILLNESS2019

    • Author(s)
      Nobuko Nakashima, Masa Nitami19th
    • Organizer
      19th European Conference on Developmental Psychology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Japanese Children’s Ability to Distinguish Between Aging and Illness Through Understanding of Recoverability From Physical Damage2019

    • Author(s)
      Nobuko Nakashima
    • Organizer
      2019 SRCD(society for research in child development
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 身体的不調を訴える幼児とのやりとりの際の養護教諭の配慮 養護教諭と幼稚園教諭を対象とした質問紙調査の比較分析から2019

    • Author(s)
      中島伸子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Japanese children and adults' understanding of the causes and control of pain2018

    • Author(s)
      Nobuko Nakashima
    • Organizer
      25th Biennial meetings of the international society for the study of behavioural development
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 乳幼児は世界をどう理解しているのか2023

    • Author(s)
      外山紀子,中島伸子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      ポプラ社
    • ISBN
      9784591179741
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 保育の心理学2021

    • Author(s)
      藤﨑 眞知代、無藤 隆、松永 あけみ、松嵜 洋子、中島 伸子、平沼 晶子、民秋 言、小田 豊、杤尾 勲、矢藤 誠慈郎
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831522
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi