• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational support to improve school adjustment in adolescents with a focus on acceptance and value.

Research Project

Project/Area Number 18K03032
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

Ishizu Kenichiro  富山大学, 学術研究部教育学系, 教授 (40530142)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 下田 芳幸  佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (30510367)
大月 友  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (20508353)
佐藤 修哉  長野大学, 社会福祉学部, 准教授 (20793243)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsアクセプタンス / 価値 / コミットメント / 体験の回避 / 自律 / 学校適応 / 心理教育アプローチ / 学習への動機づけ / 心理教育プログラム / 非行 / 怒りの向社会的処理 / 抑うつ / 学校享受感 / 抑うつ傾向 / 中学生 / フュージョン / 思春期 / 青年期 / 教育支援
Outline of Final Research Achievements

The aim of the present study was to create a psychoeducational programme to improve children's school and psychological adjustment. In a series of studies, a scale to measure avoidance of experience (versus acceptance as a concept) was developed and examined for reliability and validity. Subsequently, survey research revealed that acceptance and value clarity predicted children's school adjustment and externalising problems. Based on these basic research findings as theoretical evidence, a psychoeducational program to improve acceptance and autonomous values was constructed and the effectiveness of the programme was examined. The results confirmed certain effects of the psychoeducational programme created by this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は自らの感情を受け入れていくという感情のアクセプタンスと,自律的に決定された価値の感覚およびそれに基づく行為としてのコミットメントに着目した学校適応を支える心理教育的プログラムを構成することを目的とした。一連の研究からアクセプタンスと価値の明確化の感覚は子どもたちの適応に寄与すること,また構成された心理教育プログラムは自律的な学習動機や価値の明確化に寄与することが示された。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (21 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 1 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Coping Strategies and Stress Responses of Junior High School Students Preparing for High School Entrance Examinations:2022

    • Author(s)
      Ishizu Kenichiro、Shimoda Yoshiyuki、Ohtsuki Tomu
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 70 Issue: 3 Pages: 303-312

    • DOI

      10.5926/jjep.70.303

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2022-09-30
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Contingent self-worth and depression in early adolescents: The role of psychological inflexibility as a mediator2022

    • Author(s)
      Ishizu Kenichiro、Ohtsuki Tomu、Shimoda Yoshiyuki
    • Journal Title

      Acta Psychologica

      Volume: 230 Pages: 103744-103744

    • DOI

      10.1016/j.actpsy.2022.103744

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本語版子ども用怒り反すう尺度の作成2022

    • Author(s)
      下田芳幸, 寺坂明子, 石津憲一郎, 大月 友
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 41 Pages: 74-79

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学生を対象とした学級単位のストレスマネジメント教育およびソーシャルスキル教育の研究動向―2012年から2021年までの実践について―2022

    • Author(s)
      下田芳幸, 寺坂明子, 石津憲一郎, 大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 82-101

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども用怒りの対処尺度の作成2022

    • Author(s)
      下田芳幸, 寺坂明子, 石津憲一郎, 大月 友, 稲田尚子
    • Journal Title

      佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要

      Volume: 6 Pages: 72-81

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生における無意図的な陰口の検出に影響する要因2022

    • Author(s)
      金井春音・石津憲一郎
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部附属研究実践総合センター紀要

      Volume: 16 Pages: 13-19

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の言語的賞賛が児童の感情反応に与える影響2022

    • Author(s)
      山田百花・石津憲一郎
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部附属研究実践総合センター紀要

      Volume: 16 Pages: 21-32

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] The Relation Between Use of YouTube, Learner's Motivation, and Perception of Lessons in EFL Classrooms at a Junior High Schoo2022

    • Author(s)
      Yoshio Kanamoto, Hiroyuki Okazaki, Kenichiro Ishizu
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部紀要

      Volume: 16 Pages: 55-63

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Psychometric properties of the Japanese version of the Geriatric Anxiety Inventory for community‐dwelling older adults2021

    • Author(s)
      Kashimura Masami、Ishizu Kenichiro、Fukumori Takaki、Ishiwata Akiko、Tateno Amane、Nomura Toshiaki、Pachana Nancy A.
    • Journal Title

      Psychogeriatrics

      Volume: 21 Issue: 3 Pages: 378-386

    • DOI

      10.1111/psyg.12683

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 中学生における学級風土,学校ストレッサーと体験の回避の関連性2021

    • Author(s)
      下田芳幸, 石津憲一郎, 大月 友
    • Journal Title

      佐賀大学教育学部研究論文集

      Volume: 5 Pages: 231-240

    • NAID

      120006988580

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Factor Structure and Psychometric Properties of a New Scale to Assess Alexithymia-Like Features in Japanese Youth2020

    • Author(s)
      Kashimura Masami、Ishizu Kenichiro、Shimoda Yoshiyuki
    • Journal Title

      Journal of Nippon Medical School

      Volume: 87 Issue: 5 Pages: 285-293

    • DOI

      10.1272/jnms.JNMS.2020_87-507

    • NAID

      130007953924

    • ISSN
      1345-4676, 1347-3409
    • Year and Date
      2020-10-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Acceptance and commitment therapy as a school-based group intervention for adolescents: An open-label trial2020

    • Author(s)
      Takahashi Fumito、Ishizu Kenichiro、Matsubara Kohei、Ohtsuki Tomu、Shimoda Yoshiyuki
    • Journal Title

      Journal of Contextual Behavioral Science

      Volume: 16 Pages: 71-79

    • DOI

      10.1016/j.jcbs.2020.03.001

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 小中学生を対象とした学級単位でのアンガーマネジメント教育の研究動向2020

    • Author(s)
      下田芳幸, 寺坂明子, 石津憲一郎, 大月 友, 稲田尚子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 38 Pages: 46-56

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学級雰囲気が児童の感情に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      石浦宏樹・石津憲一郎
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学部附属研究実践総合センター紀要

      Volume: 15 Pages: 29-38

    • NAID

      120006994762

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Bon Voyage: Developing a scale for measuring value among younger populations and examining its reliability and validity2020

    • Author(s)
      Ishizu Kenichiro、Ohtsuki Tomu、Shimoda Yoshiyuki、Takahashi Fumito
    • Journal Title

      Journal of Contextual Behavioral Science

      Volume: 15 Pages: 153-161

    • DOI

      10.1016/j.jcbs.2019.12.007

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職員間における同僚性についての検討―教師のバーンアウトと教師モラールへの影響―2019

    • Author(s)
      町田克也・石津憲一郎・本村雅宏
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • NAID

      120006779244

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] チーム支援会議が教師のイラショナル・ビリーフに及ぼす効果―教師の児童生徒理解の促進の視点から2019

    • Author(s)
      安田陽子・石津憲一郎・本村雅宏
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要

      Volume: 14 Pages: 29-40

    • NAID

      120006779245

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The reciprocal relations between experiential avoidance and social anxiety among early adolescents: A prospective cohort study2018

    • Author(s)
      Shimoda Yoshiyuki, Ishizu Kenichiro, Ohtsuki Tomu
    • Journal Title

      JOURNAL OF CONTEXTUAL BEHAVIORAL SCIENCE

      Volume: 10 Pages: 115-119

    • DOI

      10.1016/j.jcbs.2018.10.001

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 修正版主張性の4要件尺度の改編2018

    • Author(s)
      清水美奈・石津憲一郎
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要

      Volume: 35 Pages: 23-30

    • NAID

      120006650609

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校生の学校適応を支える要因の検討(2)2018

    • Author(s)
      堀田あけみ・石津憲一郎
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要

      Volume: 35 Pages: 13-21

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の養育態度認知とイラショナルビリーフ,孤独感との関連性2018

    • Author(s)
      森田千尋・石津憲一郎
    • Journal Title

      富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要

      Volume: 35 Pages: 31-40

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Effects of Acceptance and Commitment Therapy-based smartphone applications on mental health among Japanese school teachers2023

    • Author(s)
      Tomu OHTSUKI, Yui ANDA, Yoshiyuki SHIMODA, & Kenichiro ISHIZU
    • Organizer
      38th Pacific Rim international conference on disablitiy and diversity
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Child-Rating Scale of Teachers’ Social Emotional Competence: Including its influence on “not recognizing the difference” in the classroom2023

    • Author(s)
      Momoka YAMADA, & Kenichiro ISHIZU
    • Organizer
      38th Pacific Rim international conference on disablitiy and diversity
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining short-term longitudinal relations between experiential avoidance, depressive symptoms and positive affect in school among Japanese junior high school students.2021

    • Author(s)
      Ishizu, K, Shimoda, Y, Ohtsuki, T
    • Organizer
      42nd International School Psychology Association conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども用怒りの向社会的対処尺度の作成(2)―メンタルヘルスとの関連性―2021

    • Author(s)
      下田芳幸, 寺坂明子, 石津憲一郎, 大月 友
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会 2021年8月
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中高生用self-criticism and self-compassion の構成2021

    • Author(s)
      石津憲一郎 石崎康弘 齊藤英俊
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回大会 オンライン
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] セルフ・コンパッション向上プログラムの効果検証2021

    • Author(s)
      石崎康弘 石津憲一郎
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回大会 オンライン
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 認知的フュージョンと体験の回避測定尺度(FEARS)の構成(PD-101)2020

    • Author(s)
      石津憲一郎・下田芳幸・大月 友
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会,東洋大学(Web大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 思春期における無気力と「価値」の関連 -ACTにおける「価値」の明確さの視点から-2020

    • Author(s)
      石津憲一郎・下田芳幸・大月 友
    • Organizer
      心理臨床学会第39回大会,パシフィコ横浜(Web大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども用怒りの向社会的対処尺度の作成(1)-項目の選定と探索的因子分析の結果-2020

    • Author(s)
      下田芳幸・寺坂明子・石津憲一郎・大月 友
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会,パシフィコ横浜(Web大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語版Geriatric Anxiety Inventory (GAI-J) の開発(PD-111)2020

    • Author(s)
      樫村正美・石津憲一郎・福森崇貴
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会,東洋大学(Web大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The effect of value work and visual feedback to academic performances.2019

    • Author(s)
      Ohtsuki, T., Yoshida, K., Ishizu, K., & Shimoda, Y.
    • Organizer
      Association for Contextual Behavioral Science World Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reciprocal relations between experiential avoidance and entrance examination among Japanese adolescents.2019

    • Author(s)
      Shimoda, Y., Ishizu, K., & Ohtsuki, T.
    • Organizer
      International Society for the Study of Individual Differences conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語版子供用怒りの反すう尺度の因子構造の検討2019

    • Author(s)
      下田芳幸・石津憲一郎・大月 友
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Reciprocal relationships between experiential avoidance and depressive symptoms among Japanese adolescents: A one-year longitudinal study2018

    • Author(s)
      Ishizu, K., Shimoda, Y &Ohtsuki, T.
    • Organizer
      ACBS World Conference 16
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Does social anxiety affect adolescent emotion awareness?2018

    • Author(s)
      Ishizu, K., Shimoda, Y &Ohtsuki, T.
    • Organizer
      International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育分野へのアクセプタンス&コミットメント・セラピーの展開―心理的柔軟性モデルからのアプローチ―2018

    • Author(s)
      大月 友(企画者・司会・話題提供者)・下田芳幸(話題提供者)・石津 憲一郎(話題提供者)・水野治久(指定討論者)・武藤 崇(指定討論者)
    • Organizer
      日本心理学会82回大会ワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校で行うAcceptance & Commitment Therapy -クラスワイドの心理教育の実践-2018

    • Author(s)
      石津憲一郎(企画者・司会・話題提供者)・下田芳幸(話題提供者)・大月 友(話題提供者)・三田村 仰(指定討論者)
    • Organizer
      石津憲一郎(企画者・司会・話題提供者)・下田芳幸(話題提供者)・大月 友(話題提供者)・三田村 仰(指定討論者)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 先生に知ってほしい家庭のサイン2022

    • Author(s)
      五十嵐 哲也、茅野 理恵、杉本 希映、石津 憲一郎、相樂 直子、下田 芳幸、下山 真衣
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      少年写真新聞社
    • ISBN
      4879817643
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育・学校心理学2022

    • Author(s)
      石津 憲一郎、下田 芳幸、横田 晋務
    • Total Pages
      312
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      4781915272
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教職課程コアカリキュラム対応版 キーワードで読み解く特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育2020

    • Author(s)
      橋本 創一、三浦 巧也、渡邉 貴裕、尾高 邦生、堂山 亞希、熊谷 亮、田口 禎子、大伴 潔
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571121407
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 水野治久・家近早苗・石隈利紀(編)2018

    • Author(s)
      水野治久・家近早苗・石隈利紀(編)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      477951309X
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi