• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of "teaching behavior according to content and purpose of the instruction" in early childhood and its cognitive basis

Research Project

Project/Area Number 18K03037
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

KINOSHITA Takashi  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (10221920)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教示行為 / 幼児 / 抑制機能 / 心の理論 / 認知発達
Outline of Final Research Achievements

We observe in everyday situations that young children are often taught by others, but also like to teach others themselves. In order to effectively teach others, it is necessary to adjust the teaching style according to the content and purpose of the instruction. The present study revealed the following: 1) In the present experimental study, we did not find that young children adjust their teaching style according to the purpose of teaching; 2) Young children could adjust their teaching style according to the learning process of others. Especially 5-year-olds could teach in a learner-centered manner; 3) It was suggested that the ability to adjust teaching style was related to the development of inhibitory function.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子どもは大人から「教えられる」存在としてみなされがちであるが,幼児期であっても子どもは,他者のために教えることができることを,統制された場面で示すことができたことは,発達心理学的に意義が大きい。また,幼児の教示能力の高さを再確認することは,保育や子育てにおいて,子ども自身が他者に対して教える機会を増やすことにつながり,教育される存在としての子ども観を変更して,実践上の工夫を進めるという社会的意義もある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 子どもの自己発達と時間ー「待てない社会」での対話を通して2022

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 10 Pages: 83-102

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教える目的に応じた幼児の教示行為の調整について2022

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      神戸大学大学院人間発達環境学研究科紀要

      Volume: 15 Pages: 153-159

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Review of Research on Developmental Foundations of Cultural Transmission: Perspectives for Considering Cultural Transmission in Childcare Practice2020

    • Author(s)
      木下 孝司
    • Journal Title

      THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 17-35

    • DOI

      10.20789/jraps.41.1_17

    • NAID

      130007885939

    • ISSN
      0388-3299, 2423-883X
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 安心して失敗できることと発達2020

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 651 Pages: 23-25

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実践と発達心理学:相互の学びあいに向けて2019

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      心理学ワールド

      Volume: 85 Pages: 13-16

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別な他者と新しい自分が出会う初恋の発達論2019

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 632 Pages: 31-33

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 大西実践に学ぶ:子どもを軸に,保護者と保育者を支えるために2018

    • Author(s)
      木下孝司
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 46 Pages: 64-65

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発達心理学から適切/不適切な保育を問う2024

    • Author(s)
      若林 紀乃, 大久保 圭介, 川田 学, 池添 鉄平, 臺 加津美, 野澤 祥子, 古賀 松香, 木下 孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 自閉スペクトラム症幼児のユニークな心の理解 前提確認質問課題の分析を通して2024

    • Author(s)
      別府 哲, 工藤 英美, 木下 孝司, 内藤 美加
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における教示行為の調整プロセスについて2021

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における目的に応じた教示行為の調整2019

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「こころ」と「こころの理論」:Theory of mind 概念に最接近する2019

    • Author(s)
      橋彌和秀,小林春美,森口佑介,大坪庸介,狩野文浩,松井智子,木下孝司
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の模倣学習における行為タイプと年齢の影響2018

    • Author(s)
      木下孝司
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 発達保障入門2023

    • Author(s)
      全国障害者問題研究会・越野和之・木下孝司
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881341162
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 新版 教育と保育のための発達診断(下) 発達診断の視点と方法2020

    • Author(s)
      白石正久・白石恵理子(編),木下孝司他
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      全国障害者問題研究会出版部
    • ISBN
      9784881349151
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 新・育ちあう乳幼児心理学2019

    • Author(s)
      心理科学研究会
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641174511
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 「気になる子」が変わるとき─困難をかかえる子どもの発達と保育2018

    • Author(s)
      木下孝司
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      かもがわ出版
    • ISBN
      9784780309607
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi