Factors that spread rule-breaking behavior in educational settings and lesson plans focused on norms
Project/Area Number |
18K03038
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Nara University of Education |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 教育心理学 / 社会心理学 / 規範逸脱行動 / 教室 / 学級 / 限界質量モデル / セル・オートマトン / シミュレーション / 中学生 / 学級集団 / 行動基準 / アクションリサーチ / 教員 / 教員間いじめ / 私語 / 集団 / 規範意識 / 対人的影響過程 / 規範 |
Outline of Final Research Achievements |
Theoretical and methodological frameworks regarding the spread of rule-breaking behavior in educational settings were developed based on educational and social psychology theories. Results from the computer simulations using these frameworks suggested that the effects of the factor (specifically, whether to consider people who were not physically adjacent) on the spread of rule-breaking behaviors in a group or society might differ depending on the distribution of its members' critical numbers. In addition, based on current findings, lesson plans focused on thinking about norms were developed and their educational effects were empirically tested. Furthermore, information regarding adults' misbehaviors, for example, frequency of bullying among teachers and frequency of reporting when witnessing bullying, were gathered by a three-year online survey for schoolteachers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
授業内容とは関係の無い「私語」は,一般には「してはいけないこと」と考えられている。しかし実際には,多くの者たちによって私語はなされている。このような「してはいけないこと」ととらえられている行動が少なからぬ人々によって行われる過程について,本研究によって理論的に考えることができるようになった。そして,得られた知見を基に「規範について考える授業案」を作成することで,「規範逸脱行動について自分自身で理論的に考える」という実践的な力を養うための方法を提示することも可能となった。この他,いわゆる「教員間いじめ」の実態も把握された。このように,学術的・社会的双方の意義を有すると思われる成果が得られた。
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Report
(5 results)
Research Products
(18 results)