• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors that spread rule-breaking behavior in educational settings and lesson plans focused on norms

Research Project

Project/Area Number 18K03038
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

DEGUCHI Takuhiko  奈良教育大学, 学校教育講座, 教授 (90382465)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords教育心理学 / 社会心理学 / 規範逸脱行動 / 教室 / 学級 / 限界質量モデル / セル・オートマトン / シミュレーション / 中学生 / 学級集団 / 行動基準 / アクションリサーチ / 教員 / 教員間いじめ / 私語 / 集団 / 規範意識 / 対人的影響過程 / 規範
Outline of Final Research Achievements

Theoretical and methodological frameworks regarding the spread of rule-breaking behavior in educational settings were developed based on educational and social psychology theories. Results from the computer simulations using these frameworks suggested that the effects of the factor (specifically, whether to consider people who were not physically adjacent) on the spread of rule-breaking behaviors in a group or society might differ depending on the distribution of its members' critical numbers. In addition, based on current findings, lesson plans focused on thinking about norms were developed and their educational effects were empirically tested. Furthermore, information regarding adults' misbehaviors, for example, frequency of bullying among teachers and frequency of reporting when witnessing bullying, were gathered by a three-year online survey for schoolteachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

授業内容とは関係の無い「私語」は,一般には「してはいけないこと」と考えられている。しかし実際には,多くの者たちによって私語はなされている。このような「してはいけないこと」ととらえられている行動が少なからぬ人々によって行われる過程について,本研究によって理論的に考えることができるようになった。そして,得られた知見を基に「規範について考える授業案」を作成することで,「規範逸脱行動について自分自身で理論的に考える」という実践的な力を養うための方法を提示することも可能となった。この他,いわゆる「教員間いじめ」の実態も把握された。このように,学術的・社会的双方の意義を有すると思われる成果が得られた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 7 results) Presentation (9 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Impact of a Lesson Plan regarding Rule-Breaking Behavior in an Online Class: Experiencing One-Dimensional Cellular Automata through Role-Play to Understand Human Behavior in a Classroom2022

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation

      Volume: 8 Pages: 167-172

    • DOI

      10.20636/00013540

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013540

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analyzing the spreading process of the rule-breaking behavior in a classroom by using the critical mass model along with a local interaction:A computer simulation of private talking based on the students’ real positional relationships in a classroom2021

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 70 Issue: 1 Pages: 13-23

    • DOI

      10.20636/00013495

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013495

    • Year and Date
      2021-11-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Talking Out of Turn: A web survey on how junior high and high school teachers manage talking during lessons and students’ responses2021

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要 = Bulletin of Teacher Education Center for the Future Generation

      Volume: 7 Pages: 117-125

    • DOI

      10.20636/00013441

    • NAID

      120007030773

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013441

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「教員による私語」に対する教員自身の態度と「児童の私語」への対応の効果:自らの私語を否定的に捉えない教員が児童の私語を抑制することは可能か?2020

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 6 Pages: 149-155

    • NAID

      120006866836

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 個人の態度が社会における行動の採用率に及ぼす影響:ローカルとグローバルな相互作用に着目して2020

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      シミュレーション&ゲーミング

      Volume: -

    • NAID

      130007872330

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] One-dimensional Cellular Automata for Rule-breaking Behavior : Comparison with Two-dimensional Cellular Automata and a Focus on Clustering2019

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      奈良教育大学紀要. 人文・社会科学 = Bulletin of Nara University of Education. Cultural and Social Science

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 65-75

    • DOI

      10.20636/00013278

    • NAID

      120006772710

    • URL

      http://hdl.handle.net/10105/00013278

    • Year and Date
      2019-11-29
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「規範逸脱行動について考える授業案」の作成:「授業中の私語」の伝播過程に着目して2019

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 49-59

    • NAID

      120006630745

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「教員間いじめ」の経験頻度に関する年度間比較:2019年度と2020年度のWEB調査による検討2021

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員間「いじめ」を受けた頻度と対人関係の関連2021

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「教員間いじめ」を目撃した場合における報告頻度の規定因:「いじめ」を受けた教員は他者の「いじめ」を報告するのか?2021

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本社会心理学会第61回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒は他者の決定行列を正確に推測できるのか?2019

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業における児童の規範逸脱行動への教員による対応の効果:教員の規範逸脱行動に対する態度に着目して2019

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第66回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ローカルな相互作用による限界質量モデルの妥当性検討:教室における実際の位置関係を反映させたシミュレーション2019

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中の私語への複数教員による対応に関する態度:自分自身による対応への生徒の反応に着目して2018

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ローカルな相互作用による限界質量モデル2018

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会第65回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中の私語への教師の対応と生徒の反応との関連2018

    • Author(s)
      出口拓彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 不思議な私語とうさぎの寝言:2日間の集中講義

    • URL

      http://mailsrv.nara-edu.ac.jp/~deguchi/lc_u0000.htm

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.nara-edu.ac.jp/CERT/bulletin2019/CERD2019-R7.pdf

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi