• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study of parental support and family support in inclusive childcare

Research Project

Project/Area Number 18K03046
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionShirayuri College

Principal Investigator

HATANO ETSUKO  白百合女子大学, 人間総合学部, 教授 (50114921)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀬戸 淳子  帝京平成大学, 健康メディカル学部, 教授 (70438985)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords保護者支援 / 保育コンサルテーション / インクルーシブ保育 / アクションリサーチ / 支援ニーズ / 家族支援 / メゾシステム / コンサルテーション / カンファレンス / 保育支援コーディネーター
Outline of Final Research Achievements

Inclusive childcare is common in early childhood education today. Currently, support for parents whose child with special needs is an issue in daycare. This study investigated parental support in childcare from three perspectives: support for parents in a nursery school, parental support needs, expert training program trial for parent support. Research on parent support showed when there was a gap in regarding awareness of children regarding between day care provider and parents, this difficulty became pronounced. Research on parental needs of children with special needs pointed out that they needed reasonable accommodation, such as sharing the necessary information and coordinating opportunities for children to participate. Research on the building an expert training program to support parents of children with special needs had shown the potential to help reduce the psychological burden on day care providers and contribute to the improvement of expertise.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インクルーシブ保育において、保育の視点から捉えた保育の困難さや、子どもへの対応、保護者支援の研究は多くあるが、保育現場を主体とした保護者支援の取り組みに対する実証的研究は日常保育に貢献する。要支援児の保護者のニーズから捉えた保護者支援と、保育現場での保護者支援の双方向から捉えた研究の社会的意義が高い。またアクションリサーチによる保護者支援の事例分析を中心とした保育における保護者思念の専門家養成プログラムの構築は、実践的に活用性が高い。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 臨床発達支援における連携と協働2019

    • Author(s)
      秦野悦子
    • Journal Title

      生涯発達心理学研究

      Volume: 10 Pages: 3-9

    • NAID

      40021818955

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保育巡回相談をどのように支援に繋げるか2021

    • Author(s)
      伊藤麻美・秦野悦子・瀬戸淳子・野村直子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団場面における幼児の情動調整プロセスの発達~4歳児クラスにおける観察と分析~2019

    • Author(s)
      大島真里子・秦野悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育巡回相談をどのように支援に繋げるか(1)~巡回相談事後アンケートの分析結果より~2019

    • Author(s)
      伊藤麻美・伊藤美咲 ・秦野悦子 ・瀬戸淳子 ・野村直子
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育巡回相談をどのように支援に繋げるか(2)~巡回相談事後アンケートの質的分析~2019

    • Author(s)
      伊藤美咲 ・秦野悦子 ・瀬戸淳子 ・野村直子 ・伊藤麻美
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会論文集
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 発達心理学2020

    • Author(s)
      秦野悦子・近藤清美 編
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      医歯薬出版株式会社
    • ISBN
      9784263266212
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi