• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School-Family-Community Partnerships and Children's Socialization

Research Project

Project/Area Number 18K03049
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionGifu Shotoku Gakuen University

Principal Investigator

Yoshida Takuya  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 准教授 (70582790)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉澤 寛之  岐阜大学, 教育学研究科, 准教授 (70449453)
浅野 良輔  久留米大学, 文学部, 准教授 (50711909)
吉田 俊和  岐阜聖徳学園大学, 教育学部, 教授 (70131216)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育心理学 / 社会心理学 / 地域連携 / チームワーク / 社会化 / 子ども / 保護者 / 教師 / 地域住民 / 学校運営チームワーク / コミュニティ・スクール / 持続的発展 / 地域資源
Outline of Final Research Achievements

The present study aimed to examine the effects of the teacher-parent-resident teamwork on parents’ attitude toward parenting and community, and the socialization of children. As a result, the following findings were obtained. (1) Parents’ perceptions of teamwork with teachers and residents in community schools promoted responsivity toward their children and community consciousness. (2) Homeroom teachers’ perceptions of teamwork with fellow teachers, managers, parents, and residents, promoted intrinsic motivation of children and subjective adjustment of children to the classroom, through a classroom social goals structure.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

地域連携チームワークを測定する方法を開発し、チームワークの発揮が子どもの社会化の促進につながることの実証的な示唆を得たという本研究の成果は、以下のような学術的および社会的意義を有する。(1)チームワーク理論が学校教育のフィールドに適用可能であることを示した点、および学校での地域連携に関する理論的基盤を提供した点での学術的意義。(2)今日の教育政策で重視される地域連携を測定可能なものとし、地域連携により形成されるチームワークが、保護者の養育や地域に対する態度を形成し、子どもの社会化を促すことを実証的に示したことで、学校や地域が抱える問題の解消に寄与する実証的な知見を提供したとの社会的意義。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] コミュニティ意識と学校の地域連携およびPTA活動への評価との関連2022

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 93

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教員の認知する地域連携におけるチームワークと学習動機づけおよび学級適応感との関連2022

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 93

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the Teamwork Inventory for Community-Based School Management:2020

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 2 Pages: 147-159

    • DOI

      10.5926/jjep.68.147

    • NAID

      130007935456

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-06-30
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Parenting, Teachers’ Leadership, Friends’ Delinquency, and Residents’ Collective Efficacy on Social Cognitive Biases2019

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 67 Issue: 4 Pages: 252-264

    • DOI

      10.5926/jjep.67.252

    • NAID

      130007789838

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2019-12-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保護者の学校運営チームワークが子どもの学習動機づけ・学級適応感へ及ぼす影響――地域連携活動への参加による媒介過程の検証――2021

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 保護者の地域連携活動への参加と地域社会および地域の子育てに対する態度が子育て支援行動に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(6)―教師のチームワークが社会的目標構造を介して学級適応感および学級の荒れに及ぼす影響―2020

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究 (5)―地域への愛着が子どもの社会化と保護者の子育て支援行動に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之
    • Organizer
      東海心理学会第69回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校での保護者としての活動経験が地域活動への動機づけおよび参加に与える影響2019

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 社会化エージェントの多層的影響に関する研究(28)―幼少期の気質・環境要因が反社会的行動の行動決定心的過程に及ぼす影響―2019

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(4)―学校行事を通しての地域住民との交流および保護者の参加が子どもの社会化に及ぼす影響―2019

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(1)―地域に根ざした学校運営におけるチームワーク尺度の作成―2018

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもを育む学校・家庭・地域間連携に関する研究(2)―地域住民や教師が保護者のチームワークに及ぼす影響―2018

    • Author(s)
      吉澤寛之・吉田琢哉・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ―保護者・地域住民・教師のチームワークが子どもの学級適応感に及ぼす影響―2018

    • Author(s)
      吉田琢哉・吉澤寛之・浅野良輔・玉井颯一・吉田俊和
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi