• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Supportive career guidance for the students who has adaptive problems

Research Project

Project/Area Number 18K03059
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

ISOBE Satoshi  千葉大学, 教育学部, 准教授 (90305102)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords進路指導 / 教育相談 / 特別支援教育 / チーム支援 / 他機関連携 / 社会的自立 / 臨床倫理 / 不適応 / レジリエンス / スクールカウンセリング / 家族支援 / エコロジカルアプローチ / 見立て / 生活臨床 / 臨床心理学
Outline of Final Research Achievements

According to a survey by the Cabinet Office, students with adaptive problems such as not attending school and school dropouts are at high risk of becoming NEETs in the future. Therefore appropriate career guidance for these students is an urgent issue.In recent years, although there are various options for career paths, there are cases where careless decisions cause mismatches and fall into maladaptation again.
This study proposed the concept of "Clinical Educational Career Guidance (Support)", which is based on the perspective of assisting students with adaptive problems, and examined how it should be.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

進路指導やキャリア教育について論じられたものは多い。また、不登校生徒や進路変更を含む中途退学者への進路支援等について論じられたもの多い。しかし、「援助的な視点に基づいた進路指導(支援)」について論じられたものはほとんど見当たらない。
本研究では「進路指導」と「生徒指導・教育相談」そして「特別支援教育」を融合させた『教育臨床的進路指導(支援)」という包括的な概念を提示し、生徒の社会的自立や適応に寄与することが期待される。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 4 results)

  • [Journal Article] 援助者と心の傷つき-「治療的傷つきやすさ」をめぐって-2023

    • Author(s)
      磯邉 聡
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究

      Volume: 26 Pages: 1-9

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 臨床場面において「聴く」ということ2022

    • Author(s)
      磯邉 聡
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究

      Volume: 25 Pages: 1-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 高等学校における効果的なチーム支援体制について-養護教諭の立場から-2022

    • Author(s)
      渡辺ルカ、磯邉 聡
    • Journal Title

      千葉大学教育実践研究

      Volume: 25 Pages: 96-104

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Career guidance from a view point of the guidance counseling for the high school students who have adaptation problems.2021

    • Author(s)
      磯邉 聡
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Chiba University

      Volume: 69 Pages: 1-10

    • DOI

      10.20776/S13482084-69-P1

    • NAID

      120007008691

    • URL

      https://opac.ll.chiba-u.jp/da/curator/109568/

    • Year and Date
      2021-03-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍におけるこころのケア-スクールカウンセラーからの提言-2021

    • Author(s)
      磯邉 聡
    • Journal Title

      学校救急看護研究

      Volume: 14(1) Pages: 17-24

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 適応上の課題を抱える生徒に対する『教育臨床的進路指導』(1)-支援経験を持つ中学校教員を対象とした調査から-2020

    • Author(s)
      磯邉 聡
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 68 Pages: 77-84

    • NAID

      120006875600

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『適正支援』という視点に基づいたかかわり-子どもの「環境と折り合う力」を育む支援のあり方をめぐって-2019

    • Author(s)
      磯邉 聡
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 33-39

    • NAID

      120006633185

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi