• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Psychological study on the enhancement of teaching skills with cognitive individuality in teacher training programs.

Research Project

Project/Area Number 18K03063
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

Tazume Hirotsugu  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20310865)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高垣 マユミ  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords認知的個性 / 教員養成 / 授業力 / 認知的情報処理 / 認知的個人差 / 実行機能
Outline of Final Research Achievements

This study we examined mainly from a cognitive psychological perspective, the improvement of teacher qualifications and university education by taking advantage of individual differences among students in university teacher training programs. In particular, we focused on cognitive individuality (individual differences in cognitive information processing characteristics and strategies) and personality and emotional characteristics and examined their relationship to teacher qualifications. Furthermore, we clarified the characteristics at each stage of the teacher training program and changes with the academic year. Based on the research results, suggestions for teacher training education at universities were proposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得られた成果は、教員養成課程における学生の教師としての資質について、認知的個性との関連、及びその養成課程における変化の様相を明らかにしたという点で学術的に意義が認められる。なお、研究知見は学会発表や学術論文等、また各種研修等を通して教員養成大学や教育現場へ発信した。それらの知見をもとに大学における教員養成教育への示唆を提示し、教員養成課程において教育現場のニーズに対応する質の高い教師を養成するという、社会的に意義の高い成果が得られた。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教員養成大学の学生の認知的個性が教育実習の経験に及ぼす影響:主免教育実習終了時における検討2022

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 140 Pages: 17-31

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 漢字の書字に困難のある高校生に対する認知的特性に注目した支援:高校の教育現場における支援事例2021

    • Author(s)
      田爪宏二・堀田昌代
    • Journal Title

      児童研究

      Volume: 100 Pages: 3-11

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成大学の学生の教育実習に対する予想における認知的個性の影響:初年次期・実習準備期における検討2021

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 138 Pages: 89-103

    • NAID

      120006959870

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 女子大学生の教育実習における教師効力感と実習不安に対するメンタライゼーション能力の影響2021

    • Author(s)
      高垣マユミ, 吉村麻奈美, 牛島順子, 田爪宏二
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 53 Pages: 45-57

    • NAID

      120007028340

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成課程という文脈でのアイデンティティ発達研究の今後の課題2020

    • Author(s)
      岩佐康弘,杉村知美,田爪宏二
    • Journal Title

      青年心理学研究

      Volume: 32 Pages: 46-50

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 保育者養成短期大学の学生における実習経験の印象に及ぼすメンタライゼーション能力の影響2020

    • Author(s)
      田爪宏二,廣瀬真喜子,増田優子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 136 Pages: 17-28

    • NAID

      120006824525

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 女子大生の教育実習における教師効力感と不安についての分析2020

    • Author(s)
      高垣 マユミ,吉村 麻奈美,牛島 順子,田爪 宏二
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 52 Pages: 59-72

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] クロス・トレーニング・プログラムへの参加が世代間交流に対する認識に及ぼす影響:保育者養成課程における検討2019

    • Author(s)
      吉津晶子,田爪宏二
    • Journal Title

      日本世代間交流学会誌

      Volume: 9 Pages: 13-22

    • NAID

      40022093017

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成課程の大学生における教職を目指す過程での再考及び理想の教師像への志向性とアイデンティティ発達との関連2019

    • Author(s)
      岩佐康弘,杉村知美,田爪宏二
    • Journal Title

      青年心理学研究

      Volume: 31 Pages: 19-33

    • NAID

      130007728504

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「自己調整力」をどう見取るか2019

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 2019-6 Pages: 93-95

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成短期大学の学生における実習経験に対する保育者効力感の影響― 実習の進行による変化2019

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 134 Pages: 93-105

    • NAID

      120006602414

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 女子大生の教育実習におけるストレスの要因とストレス反応についての縦断的分析2019

    • Author(s)
      高垣 マユミ・ 吉村 麻奈美・ 田爪 宏二
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 51 Pages: 121-135

    • NAID

      120006622195

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者志望学生の認知的個人差のタイプが実習の印象に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本保育学会第74回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ下の教育実習における不安が教師効力感に及ぼす影響:持続可能な教育実習に向けた一考察2021

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成大学の学生の教師効力感における認知的個性の影響:教育実習終了後における検討2021

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師志望大学生の認知的個性のタイプが教育実習に対する予想に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者志望学生の認知的個人差と実習経験の印象との関連2020

    • Author(s)
      田爪宏二, 廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教師志望大学生の認知的個性が教師効力感に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学の教員養成課程における持続可能な開発目標(SDGs)に対する認識を促す講義:講義による開発目標に対する認識の変容の検討2020

    • Author(s)
      田爪宏二, 高垣マユミ
    • Organizer
      日本教科教育学会第46回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学の学生におけるSDGsに対する認識2020

    • Author(s)
      田爪宏二, 高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 注意機能の個人差が講義の理解におけるノートテイクの有効性に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者養成短期大学の学生のメンタライゼーション能力が就業意識に及ぼす影響―実習の進行に伴う変化―2019

    • Author(s)
      田爪宏二, 廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学の学生におけるSDGsに対する認識2019

    • Author(s)
      田爪宏二, 高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 現実的, 非現実イベントにより喚起される感動の効果の差異―感動体験効果測定尺度開発の試み―2019

    • Author(s)
      櫃割仁平, 田爪宏二
    • Organizer
      関西心理学会第131回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Students' Recognition of SDGs at a Junior College of Childcare Worker and Kindergarten Teacher Training CourseChildcare Course.2019

    • Author(s)
      廣瀬真喜子, 田爪宏二, 又吉斉
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019 in Kyoto.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Results of Research on HR Development for Intergenerational Exchange in Japan.2019

    • Author(s)
      吉津晶子, 田爪宏二, 溝邊和成, 矢野真
    • Organizer
      Generations United 20th International Conference.
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育実習におけるストレス要因とストレス反応の関係―実習前後における縦断的検討―2019

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ・吉村麻奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実習の進行に伴う,メンタライゼーション能力が実習に及ぼす影響の変化2018

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] “Indirect support” in intergenerational communication2018

    • Author(s)
      田爪宏二・吉津晶子
    • Organizer
      OMEP 70th World Assembly and Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 単語-単語カテゴリー判断課題における反応遅延間隔の効果2018

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系大学生の1CT機器を用いた指導技術の調査とカリキュラムの開発2018

    • Author(s)
      寺本貴啓・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 公認心理師カリキュラム準拠 発達心理学2020

    • Author(s)
      秦野悦子(編), 近藤清美(編), 田爪宏二他
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      医歯薬出版
    • ISBN
      9784263266212
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育心理学2018

    • Author(s)
      田爪 宏二
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081776
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi