• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on understanding trauma and interventional support in schools

Research Project

Project/Area Number 18K03064
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Takino Yozo  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60206919)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsトラウマインフォームドケア / 介入的支援 / 心理教育 / 学校心理学 / 学校危機 / トラウマ
Outline of Final Research Achievements

This study addressed the introduction of a comprehensive trauma-informed intervention support system in schools, including understanding students with adverse experiences, reducing risk and preventing secondary damage, in addition to responding after a school crisis. Despite the restrictions imposed by the response to infectious diseases, we were able to link this to trauma-informed educational practices by preparing materials that could be used by teachers and staff, and conducting training sessions followed by ongoing consultation, consultation, and other forms of intervention support. In addition, in order to enhance support, we collected information on advanced practices overseas, made observations, presented at conferences, and exchanged information, and were able to recognize the importance of efforts from the perspective of the school environment and school climate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校危機後の対応の経験をもとに、逆境的体験等のある児童生徒の理解、リスクを減らし二次被害の防止などを含め、学校におけるトラウマを念頭においた教育実践に対し、研修とコンサルテーションを組み合わせ、包括的に介入的支援を導入していく取組みを試み、一定の成果が得られた。今後、学校に関わる教職員、児童生徒をを含め、学校環境や学校風土の視点からの取組みに拡張していくことで、トラウマを念頭においた教育実践が進展していくと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (3 results) Book (2 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 危機管理2021

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      季刊公認心理師

      Volume: 2(2) Pages: 89-99

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 絵という表現活動を通して見えてくる子ども時代のトラウマ ートラウマインフォームドケアの実践ー2021

    • Author(s)
      大岡由佳, 岩切昌宏, 瀧野揚三, 浅井鈴子, 毎原敏郎
    • Journal Title

      学校安全推進センター紀要

      Volume: 1 Pages: 152-154

    • NAID

      120007034856

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「学校の新しい生活様式」と心理教育援助サービス2020

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: 20(1) Pages: 1-1

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校危機後の長期的対応2020

    • Author(s)
      瀧野揚三, 岩切昌宏
    • Journal Title

      トラウマティック・ストレス

      Volume: 18(2) Pages: 85-89

    • NAID

      40022475017

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校におけるトラウマインフォームドケアの実践(第Ⅰ報)ー中学校への介入研究の結果からー2020

    • Author(s)
      浅井鈴子, 岩切昌宏, 大岡由佳, 瀧野揚三, 中村有吾, 毎原敏郎
    • Journal Title

      学校危機とメンタルケア

      Volume: 12 Pages: 33-44

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校におけるトラウマインフォームドケアの実践(第Ⅱ報)ーX市の教員全体を対象にした性被害・性加害研修の結果からー2020

    • Author(s)
      大岡由佳, 岩切昌宏, 浅井鈴子, 瀧野揚三, 毎原敏郎, 木村有里
    • Journal Title

      学校危機とメンタルケア

      Volume: 12 Pages: 25-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国マサチューセッツ州におけるトラウマセンシティブスクールの実際2019

    • Author(s)
      中村有吾, 瀧野揚三, 岩切昌宏
    • Journal Title

      学校危機とメンタルケア

      Volume: 11 Pages: 1-14

    • NAID

      120006631352

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校危機への備え2019

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Journal Title

      教育と医学(慶応義塾大学出版会)

      Volume: 67(5) Pages: 22-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校危機事例への対応から学ぶこと(シンポジウムA-2人為災害とトラウマ)2019

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Organizer
      日本トラウマティックストレス学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 暴力の背景を考える(シンポジウムD-4学校での暴力を考える)2019

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Organizer
      日本トラウマティックストレス学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 心理学は放射線問題とどう向きあうべきか2019

    • Author(s)
      齊藤 誠一、吉田 圭吾、飯塚 康代、岡本 英生、則定 百合子、高谷 理恵子、瀧野 揚三
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 危機対応の基本, 学校心理士認定運営機構 (編)学校心理学ガイドブック 第4版2020

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Total Pages
      253
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759922981
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 学校の危機管理. 大久保智生・ 牧郁子 (編)教師として考えつづけるための教育心理学2018

    • Author(s)
      瀧野揚三
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512926
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 子どものこころのケア(トラウマインフォームドケア)

    • URL

      http://ncssp.osaka-kyoiku.ac.jp/mental_care

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 暴力について子どもたちと話す:保護者と教師のためのヒント

    • URL

      https://www.gakkoushinrishi.jp/wp-content/uploads/NASP.bouryokunitsuitehanasu20220314.pdf

    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi