Development of note-taking instruction methods to promote active learning
Project/Area Number |
18K03067
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
Chujo Kazumitsu 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90197632)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森田 愛子 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)
魚崎 祐子 玉川大学, 教育学部, 准教授 (20386650)
藤木 大介 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60403599)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学習方略 / アクティブラーニング / 教授学習心理学 / 初等教育 / 中等教育 / 大学初年次教育 / アクティブ・ラーニング / 児童 |
Outline of Final Research Achievements |
Notebooks are one of the most familiar learning tools for learners. Notebooks can be used as passive memory aids, but they can also be active thinking tools. Therefore, in this study, we conducted a basic study on the teaching method of note-taking as a tool to promote active learning. In the first and second years, we developed a scale for measuring the use of note-taking strategies, and used it to conduct a fact-finding survey of the use of note-taking strategies by college students. In addition, we collected notebooks actually made by elementary school students and investigated the characteristics of the notebooks made by elementary school students. In the final year, we conducted a qualitative and quantitative analysis of the contents of the notebooks of elementary school students in order to obtain empirical grounds for the note-taking instruction method.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
主な成果:1.ノートテイキング方略使用に関して,考えを視覚的に表現する思考の外化の項目を含む方略使用尺度を作成し,方略使用のコスト感が使用に与える影響などを見出した。2.ノートテイキング指導法に関して,高学年児童のノートにおける板書の再現度等の分析から,「めあて,まとめ」の再現率は高いが教師の強調箇所を書き取ることができない場合も多いこと,思考の外化(計算過程等)が不十分なことを見出し,ノート指導の観点を提起した。 意義:今日,オンライン形式の授業が通常化する中で,学習者によるアクティブな学びが求められている。アクティブな学びのツールとしてのノート指導法の開発研究はますます重要となるだろう。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)