• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of note-taking instruction methods to promote active learning

Research Project

Project/Area Number 18K03067
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Chujo Kazumitsu  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (90197632)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森田 愛子  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20403909)
魚崎 祐子  玉川大学, 教育学部, 准教授 (20386650)
藤木 大介  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (60403599)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習方略 / アクティブラーニング / 教授学習心理学 / 初等教育 / 中等教育 / 大学初年次教育 / アクティブ・ラーニング / 児童
Outline of Final Research Achievements

Notebooks are one of the most familiar learning tools for learners. Notebooks can be used as passive memory aids, but they can also be active thinking tools. Therefore, in this study, we conducted a basic study on the teaching method of note-taking as a tool to promote active learning.
In the first and second years, we developed a scale for measuring the use of note-taking strategies, and used it to conduct a fact-finding survey of the use of note-taking strategies by college students. In addition, we collected notebooks actually made by elementary school students and investigated the characteristics of the notebooks made by elementary school students. In the final year, we conducted a qualitative and quantitative analysis of the contents of the notebooks of elementary school students in order to obtain empirical grounds for the note-taking instruction method.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

主な成果:1.ノートテイキング方略使用に関して,考えを視覚的に表現する思考の外化の項目を含む方略使用尺度を作成し,方略使用のコスト感が使用に与える影響などを見出した。2.ノートテイキング指導法に関して,高学年児童のノートにおける板書の再現度等の分析から,「めあて,まとめ」の再現率は高いが教師の強調箇所を書き取ることができない場合も多いこと,思考の外化(計算過程等)が不十分なことを見出し,ノート指導の観点を提起した。
意義:今日,オンライン形式の授業が通常化する中で,学習者によるアクティブな学びが求められている。アクティブな学びのツールとしてのノート指導法の開発研究はますます重要となるだろう。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Relationship between Strategies of Note Taking and Self-efficacy, Perceived Effectiveness and Cost in Undergraduate Students2021

    • Author(s)
      田中 光、山根 嵩史、魚崎 祐子、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: Suppl. Pages: 89-92

    • DOI

      10.15077/jjet.S44047

    • NAID

      130007995787

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-02-20
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the Composition Strategies Use in Argumentative Writing Scale for 5th-6th Grade Elementary School Students2020

    • Author(s)
      田中 光、上山 瑠津子、山根 嵩史、中條 和光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 1 Pages: 49-58

    • DOI

      10.15077/jjet.43115

    • NAID

      130007872224

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-07-10
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the composition strategies use in argumentative writing scale for undergraduate students2020

    • Author(s)
      田中光・上山瑠津子・山根嵩史・中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 19 Issue: 19 Pages: 97-109

    • DOI

      10.15027/49202

    • NAID

      120006861892

    • ISSN
      1347-1619
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2029584

    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生によるテストへの持ち込み資料の内容ー配付資料の影響および学修成果との関係ー2020

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Journal Title

      玉川大学教育学部紀要

      Volume: 19 Pages: 115-125

    • NAID

      40022264057

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Developing a scale to assess the use of report writing strategies based on audience awareness2019

    • Author(s)
      田中 光,山根崇史,中條和光
    • Journal Title

      広島大学心理学研究

      Volume: 18 Issue: 18 Pages: 159-173

    • DOI

      10.15027/47276

    • NAID

      120006591617

    • ISSN
      1347-1619
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2029573

    • Year and Date
      2019-03-31
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] How Does Educational Psychological Research Contribute to Educational Practices in School2019

    • Author(s)
      豊田弘司, 中條和光, 佐藤浩一, 神村栄一, 粕谷貴志, 田中俊也
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 58 Issue: 0 Pages: 307-316

    • DOI

      10.5926/arepj.58.307

    • NAID

      130007704336

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2019-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Identifying Factors That Interfere with Geographic Perspectives2018

    • Author(s)
      福屋いずみ, 森田愛子, 草原和博 , 渡邊巧 , 大坂遊
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 42 Issue: 1 Pages: 65-72

    • DOI

      10.15077/jjet.42032

    • NAID

      130007403851

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2018-07-10
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学生と教師は地理の教科書をどのように参照するか: 眼球運動計を用いた比較検討2018

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子
    • Journal Title

      中央教育研究所紀要教科書フォーラム

      Volume: 19 Pages: 50-61

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のジグソー学習におけるノートテイキングに関する一考察2021

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会2021年春季全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生が資料の内容をまとめる活動に関する一考察2020

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] テストへの持ち込み資料作成における情報の選択と方略2020

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] テスト前のノート作成における情報選択とノートテイキング方略2019

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史教材における文章レイアウトが読み手の主観的理解と記憶に与える影響2019

    • Author(s)
      鶴園隆行・森田愛子
    • Organizer
      日本教育工学会第35回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 歴史教材における文章レイアウトが内容の再生に及ぼす影響―文章の順序性の有無による違い―2019

    • Author(s)
      鶴園隆行・森田愛子
    • Organizer
      中国四国心理学会第75回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] メタ認知はアクティブ・ラーニングの有効な理論的枠組みとなるか? ―認知の認知から自己制御の枠組みへ―2018

    • Author(s)
      中條和光
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会 研究委員会企画シンポジウム「学校教育実践に教育心理学はどのように貢献するのか?」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学生は地理の教材をどのように読んでいるか2018

    • Author(s)
      福屋いずみ・森田愛子・草原和博・鈩 悠介・河原洸亮・吉川 友
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業内容の理解につなげるための学習者による能動的な行動2018

    • Author(s)
      魚崎祐子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] シリーズ心理学と仕事 第4巻 「学習心理学」2018

    • Author(s)
      中條和光(編著)
    • Total Pages
      165
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762830488
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi