• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

School Consultation and Leadership Correlation in Establishing School Counseling Programs

Research Project

Project/Area Number 18K03069
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Nishiyama Hisako  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (80461250)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鎌田 雅史  就実短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (10610040)
迫田 裕子  九州共立大学, スポーツ学部, 准教授 (90714767)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords教育相談の定着化 / 校長のリーダーシップ / 学校コンサルテーション / 教育相談コーディネーター / 教委育相談の定着 / 分散型リーダーシップ / 教育相談の定着 / 教育相談担当者 / エンパワリングリーダーシップ / スペシャリストリーダー
Outline of Final Research Achievements

In this study, in order to establish educational consultation, we worked on (1) clarification of the leadership behavior of principals in educational consultation and construction of a theoretical model for interaction with those in charge of educational consultation, (2) examination of methods for upward school consultation from those in charge of educational consultation to the leadership of principals, and (3) creation of a framework for construction of a training program for educational consultation coordinators and others who promote educational consultation in a systematic manner. As a result, it was shown that the leadership related to the support of students developed by the current principals is variously explained by decentralized leadership, and from these interviews, a framework for the support of students and school consultation by educational consultation coordinators, etc. was presented.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義では,学校がチーム学校体制の中で分散型リーダーシップに移行する中,複数リーダーの重要性と,フォロワーとしての中堅的担い手と学校文化という状況に合った実践の関連性が示された。
また,社会的意義として,子どもの学校生活での問題の克服や成長の促進に,教育相談の定着が重要であることは多く指摘されている。その担い手として多くの専門性を持つ者で協働的に児童生徒の支援を行う「チーム学校」の推進が必須であるとされており,その中で多職種協働は,欠くことのできない要素である。教育相談をリードする担い手の学校コンサルテーションにかかる力量形成に関わる項目を示すことができた点が意義として挙げられる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (37 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results) Book (8 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 移行期の人間関係作りを促進させるガイダンス授業の実践-実業系高等学校における新入生オリエンテーションにおける心理教育-2024

    • Author(s)
      西山久子・三苫由美子・粟ケ窪幸乃・井上鷹・田中裕輝・吉丸一樹・星下久美・松尾章子・矢内遥平
    • Journal Title

      福岡教育大学教職大学院年報第14号

      Volume: 14 Pages: 419-427

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童の学級適応感の向上を目指す予防教育-試行版Choose Loveのガイダンスカリキュラム作成を通して-2024

    • Author(s)
      粟ケ窪幸乃・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要. 第4分冊(教職科編)

      Volume: 73 Pages: 179-192

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Development of Social and Emotional (Non-Cognitive) Skills and Practices of Social and Emotional Learning (SEL):2023

    • Author(s)
      WATANABE YAYOI、NISHIYAMA HISAKO、TANAKA JUNKO、HARADA ERIKO、SUGIMOTO KIE、OSHIO KEIGO、SHINOHARA IKUKO、KOIZUMI REIZO
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 62 Issue: 0 Pages: 228-237

    • DOI

      10.5926/arepj.62.228

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] Understanding School Crisis Prevention through Support Tools for Creating Safe and Supportive School Environments: Summary by School Type and Roles in the School and Analyses on Responses from Nursing Teachers2023

    • Author(s)
      西山 久子、渡辺 弥生、押尾 恵吾
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Psychology

      Volume: 22 Issue: 1 Pages: 57-69

    • DOI

      10.24583/jjspedit.22.1_57

    • ISSN
      1346-5732, 2432-2865
    • Year and Date
      2023-03-10
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教育相談の定着化を促す組織文化とリーダーシップ2023

    • Author(s)
      西山 久子、鎌田 雅史、迫田 裕子
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 65 Issue: 0 Pages: 381

    • DOI

      10.20587/pamjaep.65.0_381

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 校内適応指導教室利用生徒のキャリア発達の促進 ─オンラインを活用した心理教育的アプローチを通して─2023

    • Author(s)
      清水恵・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 72(4) Pages: 165-175

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 京都市立不登校特例校における生徒支援 -ミドルリーダーの視点からの訪問調査報告-2023

    • Author(s)
      清水恵・有吉由紀子・権藤耕司・三苫由美子・ 猶崎葉子・澤山愛・西山久子・納富, 恵子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 13 Pages: 363-373

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学生の学習意欲を促進させるガイダンス授業と個別支援の試行的実践2023

    • Author(s)
      坂本昌弥・西山久子
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 13 Pages: 47-54

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] Comprehensive School Counseling in Japan through Systemic and Individual Support Perspective2023

    • Author(s)
      西山久子
    • Journal Title

      立命館経済学

      Volume: 71 Issue: 6 Pages: 184-204

    • DOI

      10.34382/00018430

    • ISSN
      0288-0180
    • URL

      https://ritsumei.repo.nii.ac.jp/records/18468

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 学会企画シンポジウム3  社会情緒的(非認知)能力の発達とソーシャルエモーショナルラーニング(SEL)の実践2023

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子・
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 62

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 不登校児童生徒支援の専門機関との連携による若年層教員の力量向上-教員養成における事前学習に基づくフィールドワークの効果の検討-2022

    • Author(s)
      西山久子・川島耕司
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 12 Pages: 325-330

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育相談の定着化を促す組織文化とリーダーシップ2023

    • Author(s)
      西山久子・鎌田雅史・迫田裕子
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 専任教育相談コーディネーターの役割像・研修の在り方の検討 -自治体調査の分析2023

    • Author(s)
      西山久子・鎌田雅史・迫田裕子
    • Organizer
      日本学校心理士会第17回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学会企画シンポジウム1: 非認知能力 ―基本的な考え方,応用可能性,そして問題点―2023

    • Author(s)
      小塩真司・中谷素之・西山久子・川本哲也・ 平野真理・遠藤利彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学会企画シンポジウム9: Social Emotional Learning(SEL)の教育実践を規定するコア・コンポーネントに迫る ―どのような教材・指導案・カリキュラムがあるとSELは成立するのか?―2023

    • Author(s)
      西山久子・渡辺弥生・西田千寿子・渡邊直美・平井陽伸・伊藤久仁子・利根川明子・小西千秋
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理事会企画シンポジウム:チーム学校における教育相談コーディネーター,ケースマネジメントの現状と課題2023

    • Author(s)
      西山 久子・新井 雅 先生・・横張 亜希子・野田 正人・水野 治久
    • Organizer
      日本学校心理学会第25回オンライン大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 校長によるエンパワーメントが教師の自律性を促すための要件2023

    • Author(s)
      鎌田雅史・三沢良
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒の学校適応感と教師の自己効力感の向上を目指した授業実践 -心理教育プログラム「Choose Love」の試行的実践を通して-2022

    • Author(s)
      権藤耕司・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第24回大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 校内適応指導教室利用生徒のキャリア発達の促進 -オンラインの活用を含めた支援による心理教育的アプローチを通して-2022

    • Author(s)
      清水恵・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第24回福岡大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 理事会企画シンポジウム:学校教育相談と学校心理学―相互作用から見えてくるチーム学校の明日2022

    • Author(s)
      西山久子・今西一仁・藤原忠雄・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理学会第24回大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学年で取り組むいじめを予防するための学級集団づくり- ピア・サポートプログラムに取り組んだ 第四学年の実践から -2021

    • Author(s)
      平井陽伸・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校適応を促進するスタートカリキュラム作成に向けたニーズ調査 -保幼小移行期の児童と保護者に着目して-2021

    • Author(s)
      衛藤夏子・西山久子
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校での「心理教育」を促すもの,阻むもの ― 研究者ができること,やるべきこと ―2021

    • Author(s)
      山崎勝之・青木多寿子・内田香奈子・西山久子・安藤美華代・富永良喜・田村隆宏
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] An Assessment of School Crisis Preparedness Across Different Roles: Characteristics of Recognition among Responsive Service Personnel (School Staff : Counseling, Management, Homeroom and Nursing)2019

    • Author(s)
      Hisako Nishiyama, Yayoi Watanabe, Tomoko Kobayashi
    • Organizer
      The 41th ISPA Conference Basel
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 分散型リーダーシップが教育相談の定着化に及ぼす影響 ~専門的な学習共同体(PLC)認知を媒介として~2019

    • Author(s)
      鎌田雅史
    • Organizer
      日本学校心理士会2019年度大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育相談の定着化を目指した学校コンサルテーションの検討:校長のリーダーシップと担当者のアプローチから2019

    • Author(s)
      西山久子,鎌田雅史,迫田裕子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 公認心理師と学校心理士のコラボレーションによるチーム学校の促進2019

    • Author(s)
      西山久子,鶴光代,植草伸之,石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理士会2019年度大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Implementing School Guidance and Counseling in Asian Countries2018

    • Author(s)
      Hisako Nishiyama, Chih-Hung Wang, Brian Shiu Fung Lee
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] やさしくわかる生徒指導提要ガイドブック2023

    • Author(s)
      八並光俊・石隈利紀・田村節子・家近早苗共編著,
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181305277
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 日本の心理教育プログラム -心の健康を守る学校教育の再生と未来-2022

    • Author(s)
      西山久子(山崎勝之編集)
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      福村書店
    • ISBN
      9784571220616
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL)非認知能力を育てる教育フレームワーク2022

    • Author(s)
      西山久子(渡辺弥生・小泉令三編著)
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      福村書店
    • ISBN
      9784571101984
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 第5章 生徒指導・教育相談・キャリア支援とガイダンス[シリーズ心理学と仕事:教育・学校心理学 7 ]2021

    • Author(s)
      西山久子(石隈利紀・小野瀬雅人編集)
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831621
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 第7章 メンタルヘルス教育の課題と実践 [教育・学校心理学 (公認心理師スタンダードテキストシリーズ18)]2021

    • Author(s)
      西山久子(小野瀬雅人編著)
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623086283
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 校内研究の新しいかたち:エビデンスにもとづいた教育課題解決のために2020

    • Author(s)
      小泉令三・西山久子・納富恵子・脇田哲郎
    • Total Pages
      181
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762831249
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちに〝いのちと死〟の授業を 学校で行う包括的自殺予防プログラム2020

    • Author(s)
      相馬誠一・伊藤美奈子
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926793
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] チーム学校での効果的な援助(7章「一次的援助サービスが定着する学校づくり」2018

    • Author(s)
      水野 治久、家近 早苗、石隈 利紀(7章執筆 西山久子)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 教育相談の定着化と教育相談コーディネーターの支援:西山研究室

    • URL

      https://west-sclab.net/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi