• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on school leaders and teams in school crisis prevention Education

Research Project

Project/Area Number 18K03075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTokyo University of Information Sciences

Principal Investigator

Harada Eriko  東京情報大学, 総合情報学部, 教授 (20623961)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡邊 弥生  法政大学, 文学部, 教授 (00210956)
本田 真大  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40579140)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校危機予防 / スクールリーダー / ソーシャルスキル・トレーニング / 予防教育 / チームとしての学校 / コーディネーター / コンサルテーション / 高等学校 / ソーシャルスキル / カリキュラムマネジメント / 定着
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to identify and gain insight into the perceptions and responses of high school principals to prevention education and the nature of a functional team and retention.According to this study, principals have a higher awareness of school crisis prevention in terms of environment, curriculum, and training than teachers in charge of student guidance. It was shown that emphasis is placed on transformative active leadership, formation of networks outside the school, formation of teachers' practical leadership skills, and coordination of environment creation.
From a case study of a school that continuously implements psychoeducation, it is suggested that the leadership of the principal who manages the school rooted in the educational goals, the balance between the loyalty and conformity of the coordinator, and the efforts of the whole school are important for establishing the psychoeducation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,危機予防における学校長の予防教育の認識と対応の実態を明らかにし,機能的なチームの在り方について事例検討を通して,定着に向けたスクールリーダーの在り方と学校の取組について意義ある知見を得ることができた。本研究の結果を踏まえ,心理教育を導入及び継続実施をしていくためのスクールリーダーの認識として重要な視点,定着に向けた機能的なチームとしての高等学校における実践及び定着に向けた知見を寄与したものと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (49 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] アセスメントの工夫を試みたソーシャルスキル・トレーニングの実践 ―三段階の心理教育的援助サービスの視点からー2023

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 25

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高等学校の学校長と生徒指導担当教諭における学校危機予防の認識2023

    • Author(s)
      原田恵理子・本田真大・渡辺弥生
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: ‐

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 子どもたちの社会性と感情を育む学校危機予防教育2021

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      新・実学ジャーナル

      Volume: 167 Pages: 6-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] ソーシャル・エモーショナル・ラーニングによる高校生のソーシャルスキル とレジリエンスへの効果2021

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 24 Pages: 1-14

    • NAID

      130008040693

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)影響下での援助要請意図の表出・ 読解スキルトレーニングの開発2021

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究(北海道教育大学大学院研究紀要)

      Volume: 18 Pages: 29-39

    • NAID

      40022566779

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校危機における予防教育の重要性2020

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      指導と評価 4月号

      Volume: 66-4 Pages: 58-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 思いやりを育むソーシャルスキルトレーニング2020

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      指導と評価 5月号

      Volume: 66-5 Pages: 56-57

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 逆境に負けない強い心「レジリエンス」を育てる2020

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      指導と評価 6月号

      Volume: 66-6 Pages: 60-61

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 感情に焦点化したソーシャルスキルトレーニング2020

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      指導と評価7月号

      Volume: 66-7 Pages: 58-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] SELの実際-感情のムードミーターを中心に-2020

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      指導と評価8月号

      Volume: 66-8 Pages: 60-61

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの感情リテラシーの発達と具体的支援2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      発達

      Volume: 163 Pages: 20-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「社会性と感情の発達」を基にした道徳授業 ソーシャルエモーショナルラーニング(SEL)の考え方 カウンセリングを活かした道徳授業2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 65 Pages: 24-26

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] SELによる道徳授業―感情に焦点化したソーシャルスキルトレーニング― 指導と評価2019

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 65 Pages: 27-29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] “聴き上手”でコミュニケーション力アップ 心の健康ニュース2018

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      心の健康ニュース

      Volume: 453 Pages: 1-1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 伝える力・読解力の向上2018

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      月刊教職研修

      Volume: 551 Pages: 28-29

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校生を対象とした道徳教育におけるソーシャルスキルトレーニング2018

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Journal Title

      教育実践学会

      Volume: 22 Pages: 23-36

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育科学アカデミーにおける参加報告2018

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Journal Title

      教職課程年報

      Volume: 5 Pages: 70-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] いじめを相談できる人間関係を育てる―援助要請の心理学―2018

    • Author(s)
      本田真大
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1057 Pages: 51-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ソーシャルスキルトレーニングの”これまで”と”これから”2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 10 Pages: 25-32

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ルーブリックの提示による聴くスキルの自己評価の検討2022

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 新たなキャリア教育の理解と実践(1)―どのような教育が求められるのかー2022

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会情緒的(非認知)能力の発達とソーシャル・エモーショナル・ ラーニング(SEL)の実践 ー学習支援及びメンタルヘルスへの貢献ー2022

    • Author(s)
      渡辺弥生・原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第64回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ソーシャルスキル・トレーニングがGritに及ぼす影響について2022

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム 日本の教育にSELを定着させるには2022

    • Author(s)
      シンポジスト 石隅利紀,渡辺弥生,小高佐友里,澤田葉月;指定討論 小泉令三,松本有貴;司会 宮崎 昭
    • Organizer
      日本SEL研究会第12回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学校危機予防としてのソーシャル・エモーショナル・ラーニング2021

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大会実行委員会企画シンポジウム 学校不適応の予防と成長促進のための多様なアプローチ2021

    • Author(s)
      シンポジスト 角野知彦,横山一乃 ,森永勇芽,原田恵理子,小林朋子;指定討論者 石隈利紀,小泉令三;司会 窪田由紀
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育講演会 感情力の発達と支援のあり方ーソーシャルスキルトレーニングの活用2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] チュートリアル 我が国で実施されるソーシャルエモーショナルラーニンングー教員の力量を高め、生徒への教育効果を高める2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本心理学会第85 回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] メタモーメントを用いたソーシャル・エモーショナル・ラーニングの実践2020

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるSELの実践(自主企画シンポジウム -援助ニーズが高い人へのソーシャルエモーショナルラーニング(SEL)SELの多面的応用とその効果検討 話題提供)2019

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校におけるソーシャルエモーショナルラーニングの教育効果2019

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校危機予防における認識の実態(1)高等学校の校長による認識2019

    • Author(s)
      原田恵理子・本田真大・渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第21回千葉大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校危機予防における認識の実態(2)管理職と生徒指導担当との比較2019

    • Author(s)
      本田真大・原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第21回千葉大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Social skills Training for high school students-focusing on evaluation of training in schools2018

    • Author(s)
      Eriko Harada, Yayoi Watanabe
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using modering video for social skills training2018

    • Author(s)
      Taku Matsuzaki,Eriko Harada
    • Organizer
      40th Annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ソーシャルスキルトレーニングを定着させるコンサルテーション2018

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童生徒のインターネット上でのいじめやトラブルをどう理解し,どう介入するか(2)2018

    • Author(s)
      若本純子・西野泰代・原田恵理子・山口豊一
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] TWS-008 チュートリアル ソーシャルスキルトレーニング2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・原田恵理子
    • Organizer
      日本心理学会第82回
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ソーシャル・エモーショナル・ラーニング(SEL)非認知能力を育てる教育フレームワーク2022

    • Author(s)
      渡辺弥生(監修)・原田恵理子
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101984
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育心理学2022

    • Author(s)
      原田恵理子(編著)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784866922256
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校における進路指導・キャリ教育の実践と現状2022

    • Author(s)
      原田恵理子
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031243
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 対人援助職のための発達心理学2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      4779306574
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] シリーズ・人間教育の探究4 人間教育の教授学 一人ひとりの 学びと育ちを支える2021

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      267
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088461
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 12 道徳性を育成するソーシャルスキルトレーニング2020

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595141331
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教員の資質の在り方と資質向上2018

    • Author(s)
      田邊昭雄・原田恵理子・森山賢一 大学教育出版
    • Total Pages
      155
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      9784864295291
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 情報のちから2018

    • Author(s)
      東京情報大学「情報のちから」編集委員会編
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      東京農業大学出版
    • ISBN
      9784886944832
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 情報モラル教育2018

    • Author(s)
      西野泰代・原田恵理子・若本純子
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826698
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 必携生徒指導・教育相談ー生徒理解、キャリア教育、そして学校危機予防まで2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779305726
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] イラスト版 子どもの感情力をアップする本2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・木村愛子
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      合同出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi