• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Designing teaching strategy and assessment of integrating cognitive and sociocultural perspectives: SDGs(Sustainable Development Goals)curriculum

Research Project

Project/Area Number 18K03077
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionTsuda University

Principal Investigator

takagaki mayumi  津田塾大学, 学芸学部, 教授 (50350567)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田爪 宏二  京都教育大学, 教育学部, 准教授 (20310865)
清水 誠  埼玉大学, 教育学部, 教授 (30292634)
田中 俊也  関西大学, 文学部, 教授 (40171780)
寺本 貴啓  國學院大學, 人間開発学部, 准教授 (50585114)
中西 良文  三重大学, 教育学部, 教授 (70351228)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教育心理学 / 学習環境 / SDGs / 科学教育 / 動機づけ / 評価
Outline of Final Research Achievements

This study have constructed a multilateral research organization by Takagaki(teaching strategy), Nakanaishi(motivation), Shimizu(science education), Teramoto(science education), Tanaka(assessment), Tazume(Psychological statistics)and research collaborators. This study examined the bridging between the cognitive and sociocultural approaches in psychological research. Accordingly, a teaching strategy of integrating cognitive and sociocultural approaches was designed and developed, which applied SDGs(Sustainable Development Goals) curriculum. The results obtained have been presented in papers(29 papers),in books(12 books) and announced at conferences(21 presentations).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、教育心理学研究の最前線の課題である、「認知論的アプローチと社会文化論的アプローチの統合」という理論的想定を実証的に検討する点に学術的な特色がある。さらに、学校教育現場で模索されているSDGsを推進する学習環境という国家的に顕在化した今日的課題を取り上げることは、「持続可能な未来に向けた教育の再構築」をもたらす結果が予想され、社会的な意義は大きい。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (24 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 8 results) Presentation (17 results) (of which Invited: 1 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] 「現代的な諸課題に関する教科等横断的な教育内容」の教材開発に関する実践的研究-女子大学の教職課程における SDGs の認識の変容を通して-2021

    • Author(s)
      高垣マユミ、田爪 宏二
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 44 Pages: 1-12

    • NAID

      40022657968

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業コンサルテーションを支援するアプローチ-学習環境をデザインするための研究と実践-2021

    • Author(s)
      高垣マユミ
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 13 Pages: 24-33

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 女子大学生の教育実習における教師効力感と実習不安に対するメンタライゼーション能力の影響2021

    • Author(s)
      高垣マユミ 、吉村麻奈美、牛島順子、 田爪宏二
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 53 Pages: 45-57

    • NAID

      120007028340

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教員養成大学の学生の教育実習に対する予想における認知的個性の影響:初年次期・実習準備期における検討2021

    • Author(s)
      田爪宏二
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 138 Pages: 89-103

    • NAID

      120006959870

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGsと関連づけた卒業研究ゼミの取組2020

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学研究紀要

      Volume: 45 Pages: 46-57

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 現実の学業成績における成功/失敗の原因帰属―方略帰属の出現と原因帰属に基づく将来の方略の検討―2020

    • Author(s)
      中西良文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 15 Pages: 60-69

    • NAID

      40022316055

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] SDGsの17のゴールに対する保育者を目指す学生たちの価値観2020

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学紀要

      Volume: 第44号 Pages: 32-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 討論:説明実践に教育心理学は貢献してきたのか?2020

    • Author(s)
      高垣マユミ・山本博樹・深谷達史 ・比留間太白・小野瀬雅人
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 59巻

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 女子大学生の教育実習における教師効力感と不安についての分析2020

    • Author(s)
      高垣マユミ・吉村麻奈美・牛島順子・田爪宏二
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 52 Pages: 59-72

    • NAID

      120006820710

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現実の学業成績における成功/失敗の原因帰属―方略帰属の出現と,原因帰属に基づく将来の方略の検討―2020

    • Author(s)
      中西良文
    • Journal Title

      教授学習心理学研究

      Volume: 15

    • NAID

      40022316055

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 多層的な学びの過程に基づく教育課程の設計とマネジメント2020

    • Author(s)
      中西良文
    • Journal Title

      教職大学院論集2号(三重大学教育学研究科)

      Volume: 2 Pages: 82-86

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] PBL(問題発見解決型学習)と『総合的な探究の時間』の接続を展望するとき,考えるべきことは何か2020

    • Author(s)
      中西良文
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要

      Volume: 49 Pages: 35-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 研究委員会企画シンポジウム:学校教育実践に教育心理学の研究はどのように貢献するのか2019

    • Author(s)
      田中俊也・豊田弘司・中條和光・佐藤浩一・神村栄一・粕谷貴志
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 58 Pages: 307-316

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児保育学科の学生の節足動物のからだのつくりに対する認識度2019

    • Author(s)
      大野琴絵・清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学紀要

      Volume: 43 Pages: 14-23

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育者養成短期大学の学生における実習経験の印象に及ぼすメンタライゼーション能力の影響2019

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子・増田優子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 136 Pages: 17-28

    • NAID

      120006824525

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2つの協同学習場面における動機づけ調整方略とエンゲージメントの関連2019

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也・中西良文
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 25 Pages: 31-39

    • NAID

      120006729437

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科教育の本質を追究する2019

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      『理科の教育』(日本理科教育学会編集)

      Volume: 68 Pages: 8-11

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの観察力に関する研究-アリの観察を通して-2019

    • Author(s)
      大野琴絵・沢井謙次・清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学紀要

      Volume: 42 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 女子大生の教育実習におけるストレスの要因とストレス反応についての縦断的分析2019

    • Author(s)
      高垣 マユミ・ 吉村 麻奈美・ 田爪 宏二
    • Journal Title

      津田塾大学紀要

      Volume: 51 Pages: 121-135

    • NAID

      120006622195

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育者養成短期大学の学生における実習経験に対する保育者効力感の影響― 実習の進行による変化 ―2019

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Journal Title

      京都教育大学紀要

      Volume: 134 Pages: 93-105

    • NAID

      120006602414

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 介護福祉士を目指す留学生の参加としての学びを測定する尺度の構成2019

    • Author(s)
      田中俊也・尹 惠彦
    • Journal Title

      東大阪大学・東大阪大学短期大学部教育研究紀要

      Volume: 16 Pages: 31-40

    • NAID

      40021975056

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Conceptual Change and Self-Efficacy for Accuracy of Knowledge and Reconstruction of Knowledge2018

    • Author(s)
      中西良文・大道一弘・梅本貴豊
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 66 Issue: 3 Pages: 199-211

    • DOI

      10.5926/jjep.66.199

    • NAID

      40021696145

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保育内容「環境」の指導方法の改善-保育を専攻する学生の動植物に対する関心-2018

    • Author(s)
      清水誠
    • Journal Title

      国際学院埼玉短期大学紀要

      Volume: 41 Pages: 83-92

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 情と理のはざまで(2) -レベル2とレベル3の認知・知識-2018

    • Author(s)
      田中俊也
    • Journal Title

      関西大学文学論集

      Volume: 68 Pages: 121-137

    • NAID

      120006547022

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成大学の学生におけるSDGsに対する認識2020

    • Author(s)
      高垣マユミ、田爪宏二
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学の教員養成課程における持続可能な開発目標(SDGs)に対する認識を促す講義:講義による開発目標に対する認識の変容の検討2020

    • Author(s)
      高垣マユミ、田爪宏二
    • Organizer
      日本教科教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成大学の学生におけるSDGsに対する認識2019

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Students' Recognition of SDGs at a Junior College of Childcare Worker and Kindergarten Teacher Training CourseChildcare Course.2019

    • Author(s)
      廣瀬真喜子・田爪宏二・又吉斉
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019 in Kyoto
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 概念変化における知識の正確性ならびに知識再構築に対する自己効力感の変化ル・バー対決型/懐柔型ストラテジーの情報教示過程における変化2019

    • Author(s)
      中西良文・梅本貴豊・大道一弘
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習におけるグループの特徴が動機づけに及ぼす影響―グループによる協同学習に対する社会的動機づけの影響の違い2019

    • Author(s)
      中西良文・上田仁・西井亮太朗・石井僚
    • Organizer
      日本協同教育学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学生相互で社会的スキルトレーニングを行う効果:社会的スキルに関するルーブリック評定における得点変化から2019

    • Author(s)
      中西良文
    • Organizer
      東海心理学会第68回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学習指導要領の改訂で小学校理科の評価がどのように変わるのか―これから求められる評価のあり方とその指導―2019

    • Author(s)
      寺本貴啓・鳴川哲也・山中謙司・有本淳・辻健・齋藤照哉
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 問題解決の力を育む“主体的・対話的で深い学び”の理科の授業2019

    • Author(s)
      寺本貴啓・佐藤洋一
    • Organizer
      全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 時間的・空間的な見方を促す自分(地球)視点のモデルの開発とその効果2019

    • Author(s)
      柿沼宏充・清水 誠
    • Organizer
      日本理科教育学会関東支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 低学年児童の観察力-昆虫の観察を通して-2019

    • Author(s)
      清水誠・大野琴絵・馬場和久・井謙二
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校教育実践に教育心理学の研究はどのように貢献するのか2019

    • Author(s)
      田中俊也
    • Organizer
      指定討論・日本教育心理学会第60回総会研究委員会企画シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Intergroup Cooperative Social Skill Training: A practice of mutual training among groups. IASCE 2019.2019

    • Author(s)
      Yoshifumi Nakanishi & Hui Wu
    • Organizer
      IASCE 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習におけるストレス要因とストレス反応の関係―実習前後における縦断的検討―2019

    • Author(s)
      田爪宏二・高垣マユミ・吉村麻奈美
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 研修を通して見方・考え方を働かせる授業づくり-小学校の理科学習を事例として-2018

    • Author(s)
      清水誠
    • Organizer
      日本理科教育学会第57回関東支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成系大学生の1CT機器を用いた指導技術の調査とカリキュラムの開発2018

    • Author(s)
      寺本貴啓・高垣マユミ
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実習の進行に伴う,メンタライゼーション能力が実習に及ぼす影響の変化2018

    • Author(s)
      田爪宏二・廣瀬真喜子
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] さいたま市史自然編-昆虫-2021

    • Author(s)
      清水誠、木村和喜夫、三上忠仁、矢島民夫、森廣信子、大塚一紀、八木澤龍馬
    • Total Pages
      355
    • Publisher
      さいたま市.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新教育ライブラリPremier(プレミア)2021

    • Author(s)
      寺本貴啓、赤堀侃司、田中孝一、小川仁志、阿部学、黒上晴夫、川村秀憲、渡部信一
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      ぎょうせい.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 小学校新教科書ここが変わった! 理科 「主体的・対話的で深い学び」をめざす 新教科書の使い方2020

    • Author(s)
      寺本貴啓(編著)
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      日本標準.
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] さいたま市史自然編-植物-2020

    • Author(s)
      監修者:清水誠
    • Total Pages
      292
    • Publisher
      さいたま市
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教師のための説明実践の心理学2019

    • Author(s)
      山本博樹(編著)・高垣マユミ他
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514111
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本の協同学習(担当章:「日本における協同学習の実証的研究」)2019

    • Author(s)
      日本協同教育学会編 (章担当:中西良文・長濱文与)
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] イラスト図解ですっきりわかる理科2019

    • Author(s)
      鳴川哲也・山中謙司・寺本貴啓・辻健
    • Total Pages
      149
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育・学校心理学-子どもの学びを支え、学校の課題に向き合う/第3章 学びのプロセス-学びの本質を理解しよう2019

    • Author(s)
      水野治久・串崎真志(編) 田中俊也「第3章 学びのプロセス-学びの本質を理解しよう」45-58頁担当
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] イラスト図解ですっきりわかる理科2019

    • Author(s)
      鳴川哲也・山中謙司・寺本貴啓・辻健(分担執筆)
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      東洋館
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-07-20  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi