• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the process of learning skills that underlie the practical knowledge of psychologists

Research Project

Project/Area Number 18K03112
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionGakushuin University

Principal Investigator

Yoshikawa Mari  学習院大学, 文学部, 教授 (50242615)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords心理職の実践知 / テクニカルスキル / ヒューマンスキル / メタ認知スキル / 概念化スキル / スーパーヴァイザー / 大学院心理職養成カリキュラム / 心理職の卒後研修 / 実践知 / 転移・逆転移 / 心理専門職のコア・コンピテンシー / スーパーヴィジョン / 心理専門職の訓練 / 実践知を支えるスキル / グループ・プロセス / スーパービジョン / 転移/逆転移 / 転移/逆転移 / 心理専門職
Outline of Final Research Achievements

Information on the learning process of psychologists' practical knowledge was collected from supervisors of psychologists' training not only in the Japan but also in multicultural spheres. As a result, firstly, seven items were identified as the practical knowledge of psychologists, relating to psychological assessment, psychological interviewing, collaboration with multiple professions, and research of clinical psychology. As a second step, a scale was developed to ask supervisors involved in the training of psychologists to rate the extent to which the technical skills, human skills, metacognitive skills, and conceptualization skills that reinforces these seven items of practical knowledge can be effectively learnt in postgraduate psychology training curricula and in postgraduate training programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

公認心理師カリキュラムの策定は、心理職ばかりでなく心理職の活躍を期待する多職種の専門職の期待をとりいれ、社会のニーズに応じつつ、心理専門職自らの実践知を支えるスキルの向上を目指すものであった。また従来の臨床心理士カリキュラムに内包されていた実践知の概念化スキルは、実践の根幹となる学問体系を発展させるために必須であり、指導者と訓練者の間の相互作用を通して学びを深めるスーパービジョンの重要性も明らかになった。本研究は、大学院の心理専門職養成カリキュラムや心理専門職の卒後研修プログラムにおいて、この実践知を支えるスキルがどの程度効果的に学ばれるかについて明らかにする研究としての意義を持つ。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 心理臨床の初学者に学ぶ―教育・研修における相互作用―2022

    • Author(s)
      吉川眞理・窪田由紀・沢宮容子・山田美穂・山本力・木下直紀・岡本祐子・髙橋靖枝
    • Organizer
      日本心理臨床学会 第41回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Research and Evaluation Working Group Exploring Core Competencies in Jungian Psychoanalysis.2022

    • Author(s)
      Mari Yoshikawa
    • Organizer
      International Association of Analytical Psychology, XXII International Congress
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事例検討会を再検討する その2-事例検討グループが持つ力ー2021

    • Author(s)
      吉川眞理・岩倉拓・渡邉素子・大森智恵・鈴木誠・山本力・髙橋靖枝
    • Organizer
      日本心理臨床学会第40回大会 教育・研修委員会企画シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム 事例検討会を再検討する -ケースカンファレンス再考-2020

    • Author(s)
      横山友行・吉川眞理・嘉嶋領子・山本力・村山正治・岩倉拓・元永拓郎
    • Organizer
      心理臨床学会 第39回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 心理臨床家のトレーニング -スーパーヴィジョン・訓練面接の再考 シンポジウム・シンポジスト2019

    • Author(s)
      吉川眞理
    • Organizer
      心理臨床学会 第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] Exploring Core Competencies In Jungian Psychoanalysis2022

    • Author(s)
      Grazina Gudaite Tom Kelly (ed.)
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781032114378
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 心理職の専門性-公認心理師の職責-2020

    • Author(s)
      吉川眞理・平野直己
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      放送大学教育振興会 NHK出版
    • ISBN
      9784595321849
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi