• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the tablet PC version of the implicit association group test and the intervention program in which nonconsciousness and consciousness work together for enhancing adaptive self-esteem

Research Project

Project/Area Number 18K03140
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Yamasaki Katsuyuki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 特命教授 (50191250)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内田 香奈子  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (70580835)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords自律的セルフ・エスティーム / 他律的セルフ・エスティーム / 潜在連合テスト / 介入プログラム / 小学校高学年児童 / タブレットPC版潜在連合テスト / 児童 / 学校予防教育プログラム / 教育プログラム / セルフ・エスティーム / 潜在連合PC検査 / 学校予防教育 / 非意識
Outline of Final Research Achievements

In this study, the implicit association test (IAT) and intervention program for autonomous self-esteem were developed.
The IAT was developed using the tablet PC, and its reliability and validity were confirmed. The intervention program, based on the program for self-confidence in the TOP SELF, was developed with the purposes suitable for the nonconscious characteristics of autonomous self-esteem and the methods that are easy for teachers to implement. Thereafter, the effectiveness of the program was confirmed, revealing that it can enhance autonomous self-esteem and decrease heteronomous one.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,これまでの教育や研究界におけるセルフ・エスティーム(SE)の概念を改訂して誕生した自律的SEについて,必要な測定法や介入方法を開発した。測定法は自動集計できるタブレットPC版とし,自律と他律のSEを同時測定でき,信頼性と妥当性を確認の上完成した。また,自律的SEの育成方法では,子どもたちを引きつけ,実施者の実施負担を極力軽減し,普及性の高いプログラムに仕上がった。
こうして,学校においては子どもたちの健康や適応のために重視されているSE(自尊感情,自己肯定感)について,その扱いを間違えることがないように,新たな概念に加えてその測定法や教育方法を提供できたことに社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 10 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Effectiveness of a school-based universal prevention program for enhancing autonomous self-esteem: Utilizing an implicit association test as an assessment tool2022

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Yokoshima, Y., & Uchida, K.
    • Journal Title

      School Health

      Volume: 17 Pages: 20-28

    • NAID

      130008158208

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Heteronomous Self-Esteem on Psychological Stress in Elementary School Children:A Prospective Study among 4th- to 6th-Grades Children2021

    • Author(s)
      賀屋育子・山崎勝之・横嶋敬行・内田香奈子
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Personality

      Volume: 29 Issue: 3 Pages: 191-203

    • DOI

      10.2132/personality.29.3.12

    • NAID

      130007994044

    • ISSN
      1348-8406, 1349-6174
    • Year and Date
      2021-03-02
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of the Tablet PC Version of Self-Esteem Implicit Association Test (SE-IAT/Tablet) for Children2020

    • Author(s)
      横嶋敬行・大上遊路・賀屋育子・山崎勝之
    • Journal Title

      JAPANESE JOURNAL OF RESEARCH ON EMOTIONS

      Volume: 27 Issue: 2 Pages: 61-66

    • DOI

      10.4092/jsre.27.2_61

    • NAID

      130007823139

    • ISSN
      1882-8817, 1882-8949
    • Year and Date
      2020-03-31
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 根幹となる心の特徴と機能から自己有用感を考える2020

    • Author(s)
      山崎勝之
    • Journal Title

      徳島教育

      Volume: 1196 Pages: 6-8

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 子ども用のRosenberg Self-Esteem Scale(RSES)が測定する小学生の自尊感情の多側面 ―Self-Esteemの適応的側面と不適応的側面に着目して―2020

    • Author(s)
      横嶋 敬行, 内山 有美, 内田 香奈子, 山崎 勝之
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 62 Pages: 187-193

    • NAID

      130007902719

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program : "Development of Autonomous Self-Esteem" in 5th-Grade Children2020

    • Author(s)
      横嶋敬行・影山明日香・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 34 Pages: 77-84

    • DOI

      10.24727/00028520

    • NAID

      120006800662

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28533

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development of a School-Based Universal Prevention Program to Cultivate Autonomous Self-Esteem2020

    • Author(s)
      賀屋育子・道下直矢・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 34 Pages: 47-54

    • DOI

      10.24727/00028517

    • NAID

      120006800659

    • ISSN
      1880-6864
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28530

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Why do researchers and educators still use the Rosenberg Scale? Alternative new concepts and measurement tools for self-esteem.2019

    • Author(s)
      Yamasaki, K.
    • Journal Title

      Journal of Psychology and Behavioral Science

      Volume: 7 Issue: 1 Pages: 74-83

    • DOI

      10.15640/jpbs.v7n1a9

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 児童版のコンピテンス領域別の他律的セルフ・エスティーム尺度の開発2019

    • Author(s)
      賀屋 育子・横嶋 敬行・内田 香奈子・山崎 勝之
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 自律的ならびに他律的セルフ・エスティーム潜在連合テストの刺激語の構成2019

    • Author(s)
      山崎勝之・横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 34 Pages: 1-9

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童用の簡易版セルフ・エスティーム(SE)潜在連合テストの開発の構想 ─自律的ならびに他律的SEを同時に測定する,紙筆版とタブレットPC版の測定法開発に関する理論─2019

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      鳴門教育大学学校教育研究紀要

      Volume: 33 Pages: 141-148

    • NAID

      40021830633

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童用の他律的(随伴性)セルフ・エスティーム尺度の開発 -尺度の信頼性と妥当性の検討、そして教育への適用の考察-2018

    • Author(s)
      賀屋育子・山口悟史・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 19 Pages: 1-12

    • NAID

      130007984007

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ユニバーサル学校予防教育「自己信頼心(自信)の育成」プログラムの効果-児童用紙筆版セルフ・エスティーム潜在連合テストを用いた教育効果の検討-2018

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 60 Pages: 5-17

    • NAID

      130007769715

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Autonomous Self-Esteem: Utilizing an Implicit Association Test as an Assessment Tool2021

    • Author(s)
      Yamasaki, K., Yokoshima, T., & Uchida, K.
    • Organizer
      16th International Congress of Behavioural Medicine
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童用の自律的ならびに他律的セルフ・エスティーム潜在連合テストの開発 ―タブレットPCを用いた自律的および他律的SEの同時測定―2019

    • Author(s)
      横嶋敬行・大上遊路・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] パーソナリティ研究の混迷 ―概念、測定法、研究デザイン、応用的展開の問題にふれながら―2019

    • Author(s)
      山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校予防教育「TOP SELF」の最新第3世代の特徴 ―教員の実施負担を軽減した新しい予防教育の授業スタイルについて―2019

    • Author(s)
      横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 本当の自己肯定感を育成する学校予防教育の実践 ―徳島県藍住町での実践―2019

    • Author(s)
      影山明日香・横嶋敬行・賀屋育子・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Effectiveness of a School-Based Universal Prevention Program for Enhancing Autonomous Self-Esteem: Utilizing a Tablet PC Version of the Implicit Association Test as an Assessment Tool2019

    • Author(s)
      Yamasaki, k., Yokoshima, T., Kaya, I., Kageyama, A, & Uchida, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of School-Based Prevention Programs for Health and Adjustment: Considering Easy Implementation and High Attractiveness for Teachers and Children2019

    • Author(s)
      Uchida, K., Yokoshima, T., Kaya, I., & Yamasaki, K.
    • Organizer
      International Academic Conference on Social Sciences
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 短期予測的研究と介入研究のコラボレーション -予算も労力も節約し,どこまで因果究明に迫れるか?-2018

    • Author(s)
      山崎勝之
    • Organizer
      日本心理学会 仙台国際センター
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 児童用のコンピテンス領域別他律的セルフ・エスティーム尺度の開発 -尺度の信頼性と妥当性の検討-2018

    • Author(s)
      賀屋育子・横嶋敬行・内田香奈子・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会 慶應義塾大学 日吉キャンパス
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット版の児童用セルフ・エスティーム(SE)潜在連合テストの開発 -適応的なSEを暮らす集団で測定するための予備研究-2018

    • Author(s)
      横嶋敬行・大上遊路・山崎勝之
    • Organizer
      日本教育心理学会 慶應義塾大学 日吉キャンパス
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi