• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

New Deployment of Psychological Development Support Models for Children in Social Care Environments

Research Project

Project/Area Number 18K03147
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionNagoya City University

Principal Investigator

TSUBOI Hiroko  名古屋市立大学, 大学院人間文化研究科, 教授 (40421268)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鋤柄 増根  公立小松大学, 保健医療学部, 教授 (80148155)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords社会的養護 / 心理教育プログラム / 発達支援 / 心理的学習支援 / 児童養護施設 / 心理教育 / 生と性 / 児童福祉施設 / 社会的養育 / 切れ目のない発達支援 / 学習支援 / 心理発達支援
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a seamless approach to "developmental support" for children in child welfare facilities and to introduce "psychological learning support". In orphanages, we have repeatedly improved programs with a view to supporting early childhood development and independence support for junior and senior high school students. In addition, we examined changes in the attitudes of staff involved in the practice of psychoeducational approaches. It was suggested that the implementation of programs for children in orphanages would be useful for staff development. The importance of staff information sharing and supervision for the effectiveness of the program was also pointed out. Through a case study in which a certain degree of success was achieved by utilizing the perspective of a psychologist in a children's home, the significance and issues of psychologists involved in learning and career support were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、社会的養護の環境にある子どもたちに対して、幼児から高校生までの切れ目のない発達に関する心理教育プログラムを開発し、継続的に実際の施設で実施したものである。職員の意識や取り組みを検討し、プログラムの改善を行って、現場に活かす方策を示唆した点で社会的にも大きな意義があるといえる。さらに、心理的アセスメントをもとにした学習や進路についての支援も行い、包括的な心理支援を考えるうえで、学術的にも意味があるといえる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (13 results)

  • [Journal Article] 児童福祉施設における子どもの育ちを支える心理教育プログラム2024

    • Author(s)
      坪井裕子・柴田一匡・三後美紀・米澤由実子
    • Journal Title

      名古屋市立大学医療心理センター臨床心理相談室紀要

      Volume: 5 Pages: 1-11

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 児童養護施設における性(生)教育プログラムの開発と実践2024

    • Author(s)
      柴田一匡・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Journal Title

      福祉心理学研究

      Volume: 21(1)

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 妊娠前から子育て期における切れ目のない支援2021

    • Author(s)
      坪井裕子・松本真理子・野村あすか・鈴木伸子・森田美弥子
    • Journal Title

      名古屋市立大学医療心理センター臨床心理相談室紀要

      Volume: 2 Pages: 25-36

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 新しい社会的養育ビジョンにおける児童養護施設の課題2020

    • Author(s)
      坪井裕子
    • Journal Title

      名古屋市立大学医療心理センター臨床心理相談室紀要

      Volume: 1 Pages: 25-34

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設における子どもの心理教育プログラムによる職員の意識の変化2020

    • Author(s)
      三後美紀・坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子
    • Journal Title

      人間環境大学人間環境学部紀要「人間と環境」

      Volume: 12 Pages: 17-24

    • NAID

      40022304902

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設における学習と進路の問題への心理支援2019

    • Author(s)
      柴田一匡・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 37(2) Pages: 133-143

    • NAID

      40021999602

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童養護施設における子どもの性的問題に対する施設のケアの体制と職員の意識との関連2019

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匡・窪田由紀
    • Journal Title

      人間環境大学人間環境学部紀要「人間と環境」

      Volume: 10 Pages: 9-22

    • NAID

      40022055122

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童養護施設における学習と進路の問題とその支援に関する実態調査2018

    • Author(s)
      柴田一匡・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Journal Title

      子どもの虐待とネグレクト

      Volume: 20(2) Pages: 227-237

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 児童臨床における公認心理師の役割-児童福祉施設心理職の立場から-,2022

    • Author(s)
      坪井裕子
    • Organizer
      第118回日本精神神経学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における生い立ちの整理の意義と課題-施設職員へのインタビュー調査からの検討-2022

    • Author(s)
      瀧澤愛・坪井裕子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童福祉施設における性(生)教育の継続的実施から見えてきたもの2022

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・柴田一匤・三後美紀・窪田由紀
    • Organizer
      日本心理臨床学会第41回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 性(生)教育への関与度が子どもへの関わり方に与える影響-児童福祉施設職員への質問紙調査の結果から-2021

    • Author(s)
      三後美紀・坪井裕子・柴田一匡・米澤由実子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第40回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における自立支援の中での生い立ちの整理の実際2021

    • Author(s)
      瀧澤愛・坪井裕子
    • Organizer
      日本子どもの虐待防止学会第27回学術集会かながわ大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における職員からみた心理教育プログラムによる子どもの変化2020

    • Author(s)
      米澤由実子・坪井裕子・三後美紀・柴田一匤・窪田由紀
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設におけるSST実施の試み2020

    • Author(s)
      坂口悠一郎・米澤由実子・坪井裕子・柴田一匡・三後美紀
    • Organizer
      日本心理臨床学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設におけるコロナウイルス感染症に関する心理教育の取り組み2020

    • Author(s)
      飯尾桜子・柴田一匡・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子
    • Organizer
      本子ども虐待防止学会 第26回学術集会いしかわ金沢大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童福祉施設における子どもの問題行動とQOL2020

    • Author(s)
      坪井 裕子・鈴木 伸子・野村 あすか・松本真理子・森田 美弥子
    • Organizer
      第21回日本子ども健康科学会学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における学習・進路支援プログラムの開発と効果2019

    • Author(s)
      柴田一匡・坪井裕子・森田美弥子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 妊娠期から子育て期における切れ目のない支援について -フィンランドのネウボラから考える2019

    • Author(s)
      坪井裕子・松本真理子・野村あすか・鈴木伸子・森田美弥子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における幼児向け性(生)教育プログラムの取り組み2019

    • Author(s)
      飯尾桜子・柴田一匡・坪井裕子
    • Organizer
      日本子ども虐待防止学会第25回学術集会ひょうご大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 児童養護施設における大学進学を目指した児童への心理支援-高校3年の1年間の関わりに焦点をあてて-2018

    • Author(s)
      柴田一匤・坪井裕子・三後美紀・米澤由実子・森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会第20回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi