• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Assessment and Support of Developmental Disabilities in Children Growing Up in a Multicultural, Multilingual Environment

Research Project

Project/Area Number 18K03159
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

TOMO Rieko  同志社女子大学, 現代社会学部, 教授 (00300335)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松井 智子  中央大学, 文学部, 教授 (20296792)
権藤 桂子  共立女子大学, 家政学部, 教授 (90299967)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords外国につながる幼児 / 発達障害 / 多文化・多言語 / 言語発達 / 年少者日本語教育 / 多文化 / 多言語 / 乳幼児 / 児童 / 発達 / 日系ブラジル人 / 生態学的発達システムモデル
Outline of Final Research Achievements

When children in multicultural and multilingual environments do not show age-equivalent language development, it is difficult to determine whether the reason is the environment in which they acquire language or whether factors such as developmental disorders are involved. Therefore, we studied some cognitive developmental tests and Japanese language acquisition tests in 5- to 6-year-old toddlers in a multicultural and multilingual environment.
The results showed that infants suspected of having developmental disabilities by their caregivers were behind in passing theory of mind tasks in relation to their life age, and had low Japanese grammar and vocabulary, despite having been exposed to a Japanese-language care environment from infancy. Thus, it was pointed out that the developmental disabilities may have delayed the acquisition of Japanese, which in turn may have caused further developmental delays.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多文化・多言語環境にいる幼児は、年齢相当の言語発達が見られない場合、環境要因なのか、発達障害等の要因によるものか見極めが困難である。乳幼児期は言語獲得において重要な年齢であるがゆえに、家庭内言語とは異なる言語を修得しなければならない幼児にとって、認知発達の遅れはさらなる言語発達の遅れにつながる。本研究では4~6歳児の多文化・多言語環境にいる幼児の認知・言語発達検査を開発したうえで、環境要因の情報を踏まえた検査を実施し、幼児の認知発達にも目を向けた保育支援の必要性を指摘した。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 外国につながる子どもの教育支援:親の日本語力は子どもの日本語力と将来にどう影響するか2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      Child Research Net (https://www.blog.crn.or.jp/report/02/309.html)

      Volume: なし

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ブラジルにつながる子どもの日本語使用の状況と支援:幼児期と児童期に焦点をあてて2023

    • Author(s)
      塘 利枝子・稲岡プレイアデス千春
    • Journal Title

      現代社会フォーラム

      Volume: 19号 Pages: 1-18

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「外国につながる」乳幼児への発達支援2022

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 43 Pages: 82-87

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Assessment of Lexical Development in Preschool Children with Brazilian Roots and Attempts to Support Language Development based on Their Heritage Language2021

    • Author(s)
      Gondo, K.
    • Journal Title

      Child Research Net ( web site)

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文化・歴史の多声性を取り入れた国際交流における学び :大学生の台湾研修を通して2019

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Journal Title

      異文化間教育

      Volume: 50

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 外国につながる幼児に対する日本語と認知発達のアセスメント:アセスメントテストの妥当性と信頼性をめざして2024

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもに対する就学前支援:5歳児クラスの保育者の相談を分析して2023

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会(立命館大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 在日ブラジル人の子どもに対する現在の心配ごとと将来の期待2022

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本こども学会学術集会第18回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 在日ブラジル人の親子の言語コミュニケーションと発達2022

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 多言語児童の教育ニーズと幼児期からの言語発達支援2022

    • Author(s)
      権藤桂子・塘利枝子・松井智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる幼児に対する保育者の戸惑い―保育者からの相談内容の語りを通して―2020

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Language development of nursery school children with Japanese2019

    • Author(s)
      Gondo,K.
    • Organizer
      PECERA2019, Taiwan
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多文化・多言語環境と発達障害2019

    • Author(s)
      塘 利枝子・権藤桂子・松井智子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語を母語としない乳幼児の発達に関与する要因:フィールドワークによる予備調査から2018

    • Author(s)
      塘 利枝子
    • Organizer
      異文化間教育学会第39回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi