• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Childcare Worker Training to Foster Capacity for Interpersonal Relationships

Research Project

Project/Area Number 18K03163
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10030:Clinical psychology-related
Research InstitutionNiimi College

Principal Investigator

KATO Yumi  新見公立大学, 健康科学部, 准教授 (70509629)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 住本 克彦  奈良学園大学, 人間教育学部, 教授 (10461972)
安藤 美華代  岡山大学, 社会文化科学研究科, 教授 (60436673)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords保育者養成 / 人間関係力 / 心理教育 / 実践研究 / 大学生 / 保育者養成教育
Outline of Final Research Achievements

To help students at universities training to be childcare workers understand the ground realities of early childhood education and learn practically about the state of interpersonal relationships in the field, a“Successful Self”Childcare Worker Version was developed as a program in psychoeducation. Then,lessons were conducted with students in a four-year program in early childhood education, and the content, implementation method, and effects of the program were examined. Student responses to the program indicated that the content was intelligible and useful, suggestiong that the program fostered understanding of the self and others and functioned as an opportunity for students to consider thier way of interacting with others. Although the results of questionnaire surveys, the effects of the program remain unclear and must be examined in future research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

保育者養成教育において、保育現場に適応できる人間関係力を育むための心理教育プログラムを作成、実施、評価することは、メンタルヘルス対策として、若年層に増えている早期離職やうつ病等による休職といった深刻な社会問題の予防につながり、結果として若手保育者の採用や教育に係るコストの埋没を防ぐことが可能となる。保育者としての人間関係力を高めることは、職員間の連携が不可欠な保育の場において、保育の質を担保することとなる。また、従来の保育者養成課程のカリキュラムには取り上げられていなかった人間関係力を育成するためのプログラムは、就職後の保育現場への適応や定着を図るために有効な独自の取り組みであると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Childcare Worker Training to Foster Capacity for Interpersonal Relationships: Development, Implementation, and Evaluation of the “Successful Self” Childcare Worker Version for Psychoeducation2021

    • Author(s)
      加藤由美・安藤美華代
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 11 Pages: 165-178

    • DOI

      10.18926/CTED/61572

    • NAID

      120006999340

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/61572

    • Year and Date
      2021-03-22
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] How to prevent early turnover of young childcare practitioners:2021

    • Author(s)
      加藤由美・安藤美華代
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 59 Issue: 1 Pages: 117-130

    • DOI

      10.20617/reccej.59.1_117

    • NAID

      130008120100

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Trends of Studies and Researches on College Students' Training for Human Relationship Skills and its Utilization in Education for Childcare Workers2019

    • Author(s)
      加藤由美・安藤美華代
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 9 Pages: 337-350

    • DOI

      10.18926/CTED/56563

    • NAID

      120006594694

    • ISSN
      2186-1323
    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/56563

    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] マイクロティーチングの実践に関する一考察―短期大学保育者養成教育に焦点をあわせて―2019

    • Author(s)
      加藤由美
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 40 Pages: 127-134

    • NAID

      120006890041

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 人間関係力の育成に向けた保育者養成教育-保育者の困難事例から学生は何を学ぶのか-2018

    • Author(s)
      加藤由美
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 39 Pages: 143-151

    • NAID

      40021840929

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 保育者養成や若手保育者の育成において大切な事―園長へのインタビュー調査から―2021

    • Author(s)
      加藤由美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 人間関係力を育む保育者養成教育2020

    • Author(s)
      加藤由美
    • Organizer
      日本保育学会第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 若手保育者の離職防止に向けて―園長対象のアンケート調査から―2019

    • Author(s)
      加藤由美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] “サクセスフル・セルフ”保育者養成版の実践2019

    • Author(s)
      加藤由美
    • Organizer
      サクセスフル・セルフ研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 保育者をめざす学生のための人間関係力ワークブックー心理教育プログラム“サクセスフル・セルフ”保育者養成版ー2023

    • Author(s)
      加藤由美
    • Total Pages
      75
    • Publisher
      丸善雄松堂株式会社
    • ISBN
      9784841940657
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi