Project/Area Number |
18K03853
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 18010:Mechanics of materials and materials-related
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Research Institution | Toyota Technological Institute |
Principal Investigator |
Shimoda Masatoshi 豊田工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (00350570)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
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Keywords | 形状最適化 / トポロジー最適化 / 軽量化 / 複合材料 / ポーラス構造 / シェル構造 / 最適設計 / マルチスケール / マルチマテリアル / 形状最適化手法 / 繊維配向角 / FRP積層シェル / H1勾配法 / 骨組構造 / 均質化法 / H1勾配法 / ミクロ構造 / マクロ構造 / FRP複合材料 / 配向角最適化 / 変分法 / 関数空間の勾配法 / 構造最適設計 / サンドイッチ構造 / 最適設計法 / 薄板構造体 / 形態・材料最適化 / パラメータフリー / 超軽量化 |
Outline of Final Research Achievements |
In the creation of things, especially in the development of vehicles, there is a need for drastic weight reduction of structures. It is said that the conventional weight reduction by one material is near the limit, and the multi-material structure that arranges the material in the right place is attracting attention. In this study, we targeted multi-layer thin plate structures including FRP and cell structures (such as porous materials, lattice structures), which are indispensable for multi-material structures. We worked on the development of the optimum design method for obtaining the overall shape, the material orientation of each layer of FRP, and the shape of the cell structure. We have constructed a solution based on the distributed-parameter system to handle this ultra-large-scale design problem in a unified and efficient manner, and succeeded in developing an ultra-lightweight structural design method that can maximize the material performance of the multi-material structure.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
FRPや多孔質材料からなる多層薄板構造体に対して、これまでにない究極の軽量化のための最適設計法を示した。従来のパラメトリック手法ではなく、関数空間で解を求める分布系の解法であるため、大規模設計問題を効率的に解くことができる。そこではFRPの最適繊維配向を連続自由曲線として求めることに初めて成功し、曲率のコントロールも可能にした。また、コア部のポーラス構造の孔形状やラチス構造の部材形状の最適化法も新たに提案した。 複雑、且つ超大規模な最適設計問題の解法の開発はこれまで解けなかった問題への対応を可能にしたばかりでなく、設計者に最適解の知見を与え、経験の浅い設計者への支援システムにもなる。
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