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Study on Low slippage Algorithm using Intelligence Tires with an Active Function of changing Ground Condition

Research Project

Project/Area Number 18K04027
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 20010:Mechanics and mechatronics-related
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

Iizuka Kojiro  芝浦工業大学, システム理工学部, 教授 (10453672)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords可変剛性 / タイヤ / 振動 / 軟弱地盤 / 自律 / 車輪 / モバイルシステム / 空気レス
Outline of Final Research Achievements

In the vehicle for operating on disaster areas, there has a lot of serious restrictions. The wheels mounted to the vehicles for doing various activity have risks of the puncture at traversing the ground with debris and are easy to stack by the tight influence like slipping or sinking at traversing loose soil, and so on. In this research, the wheels with a function of vibration have been proposed to overcome these severe tasks. The loose soil around a source of vibration has been hardened because of the density of soil becomes large rapidly after stopped some vibration. This is an actual phenomenon which the increase of the shearing stress had been confirmed on some measurements carried out by our research groups. Therefore, the special traveling using proposed wheels with this vibration device had been realized by the algorithm, which could judge the slipping condition of a wheel using a tactile sensor to install on the surface(tread) of a wheel and to makes the wheel vibrate.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本は自然災害が発生しやすい国土である.特に,震災,土砂災害の発生件数は近年増加傾向にあり,今後もいろいろな場所・地域で, 高頻度で起きると予想されている.そこで,発災直後のレスキューや復興支援活動は極めて重要である.しかし,レスキュー隊員の減少や二次災害の危険があるため,被災地でこれらの活動を円滑に進めることができない.この問題の解決策としてレスキューロボットの導入が望まれている.レスキューロボットはこれまでも様々な災害に投入されており,一定の成果をあげたが,配備が進んでいない.以上のことから, 本研究成果によってこれらの災害発生時に様々な活動の一助となること狙っている.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019

All Presentation (7 results)

  • [Presentation] 軟弱地盤の振動伝播・停止によって起きる特性を利用した車輪移動に関する研究2020

    • Author(s)
      渡邉智洋, 飯塚浩二郎
    • Organizer
      ロボティクス・メカトロニクス 講演会 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Push-Pull Locomotion 機能を搭載した 月・惑星探査ローバのラグ付き車輪に関する研究2019

    • Author(s)
      池田哲之,藤原大佑,飯塚浩二郎
    • Organizer
      ロボティクス・メカトロニクス講演会(2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 月・惑星探査ローバのゆらぎを用いた斜面横断制御に関する研究2019

    • Author(s)
      小見山瑞綺, 飯塚浩二郎
    • Organizer
      ロボティクス・メカトロニクス講演会(2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Push-Pull Locomotion 機能を搭載した月・惑星探査ローバの応力分布に関する研究2019

    • Author(s)
      大島徹也,飯塚浩二郎,藤原大佑
    • Organizer
      ロボティクス・メカトロニクス講演会(2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 斜面横断性能に関する拡張Inching Locomotion型月・惑星探査ローバの提案2019

    • Author(s)
      稲葉康平,飯塚浩二郎
    • Organizer
      SICE中部支部シンポジウム(2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Push-Pull Locomotion機能を搭載した車輪型ローバの支持力に関する研究2019

    • Author(s)
      藤原大佑,辻川直生,飯塚浩二郎
    • Organizer
      第63回宇宙科学技術連合講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] "振動・停止"による締め固め効果を利用した月面探査ローバ用車輪の走行性能評価2019

    • Author(s)
      関麻実, 飯塚浩二郎
    • Organizer
      日本機械学会第58回関東学生員卒業研究発表講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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