A Atusy on the New MNobility Service combined Autonomous-driving and Car-sharing
Project/Area Number |
18K04393
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
MIZOKAMI SHOSHI 熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 教授 (20135403)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
圓山 琢也 熊本大学, くまもと水循環・減災研究教育センター, 准教授 (20361529)
藤見 俊夫 熊本大学, くまもと水循環・減災研究教育センター, 准教授 (40423024)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | シェアリングサービス / MaaS / モーダルコネクト / クロスネスティッドモデル / シェアモビリティ / シェアリング / 自動運転 / SAVs運用シミュレーションモデル / クルマの移動と駐車 / 適正駐車容量 / 手段転換モデル / 購入・貸出モデル / 運用シミュレーションモデル / 自動運転技術 / カーシェアリング / 運用シミュレーション |
Outline of Final Research Achievements |
When introducing MaaS (Mobility as a Service), it is required to enhance not only the conventional representative transport modes such as railroads and buses but also feeder transport services by shared mobility such as car sharing and bike sharing. However, there are not many studies on methods for forecasting demand and evaluating the effects of such mixed modes service. In this study, 1) we conducted a preference survey when several types of share mobility was introduced in the access and egress part of representative transport modes. Next, Next,2) a route choice model is formulated by the cross nested model, considering that a part of the routes are composed of the same representative transport mode. Furthermore, 3) by applying this model to the Kumamoto metropolitan area and confirmed the effect of the development of feeder services by shared mobility on the demand for public transportation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
MaaSを運用するためには,鉄道駅へのフィーダー部分に利便性の高い端末手段を準備しておく必要がある.カーシェアなどのシェアモビリティはその有用な候補であり,これらに対する需要予測と導入効果の評価を行う方法が求められている. 本研究では,1)意識調査により,フィーダー部分にシェアモビリティを導入した新たな経路に対して,被験者の約4割が利用意向を示すことが明らかになった.また,2)経路の一部が重複するため,経路選択モデルにはクロスネスティッドモデルが有効であり,3)これを熊本都市圏に適用した結果,自動車利用者の約2%が転換すること,転換は公共交通の利便性の低い地域で起こることなどを示した.
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)