• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elements of equipment for children with developmental disability in and around classrooms at mainstream schools

Research Project

Project/Area Number 18K04528
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 23030:Architectural planning and city planning-related
Research InstitutionKure National College of Technology

Principal Investigator

Shimokura Reiko  呉工業高等専門学校, 建築学分野, 准教授 (50510442)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳澤 要  千葉大学, 大学院工学研究院, 教授 (20311615)
佐々木 伸子  福山大学, 工学部, 准教授 (90259937)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Keywords特別支援空間 / 小中学校 / 発達障害 / 自閉症 / 学習空間 / インクルーシブ教育 / 自閉症児 / カームダウンスペース / インクルーシブ / 特別支援学校 / 特別支援 / 学校 / 学習環境 / 個別支援空間
Outline of Final Research Achievements

We conducted field surveys at six special schools in the UK as model cases. We analysed: 1) the types and functions of therapeutic spaces, and 2) the configuration of therapeutic spaces around a classroom. As a result, we identified the spatial organisation of therapeutic spaces based on a classroom suitable for different age groups. In nursery areas, dedicated playgrounds with direct access from classrooms are in high demand. In primary areas, small terraces next to classrooms and calm rooms nearby play a role in maintaining the children’s well-being. In secondary or high school areas, the settings are becoming more similar to mainstream than to special schools as the students become more independent. These findings suggest the importance of supporting individuals and different age groups through the spatial organisation of therapeutic spaces.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉症児やASDHDなど発達障害児と呼ばれる児童生徒の存在が顕著になっている中で、彼らのための特別支援に配慮した空間は、日本ではおざなりになっていた。しかし、最近は、教育現場側から、教室に隣接するオープンスペースに家具などでコーナーを作り、発達障害児が気持ちを落ち着かせる場所としていたりと、特別支援空間の必要性を感じてる教師は多い。肢体不自由者のためのバリアフリーなどは、目に見えやすい問題で課題が明確であるが、発達障害児のための心理的バリアを取り除くための空間となると、専門的な知識が必要になっていくる。本研究では、発達障害児などの感覚特性に配慮した空間や構成を提示した点で社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Research on the Ideal Form of Office Spaces as Workplaces for Teachers2022

    • Author(s)
      Kinuyo Shimizu & Kaname Yanagisawa
    • Journal Title

      International Association for People-Environment Studies

      Volume: 2021

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Spatial Organisation of ‘Therapeutic’ Spaces for Autistic Children in Special Schools: Lessons Learnt from the United Kingdom Experience2022

    • Author(s)
      Reiko Shimokura, Kaname Yanagiawa & Shinko Sasaki
    • Journal Title

      Journal of AsianArchitecture and BuildingEngineering

      Volume: - Issue: 2 Pages: 620-634

    • DOI

      10.1080/13467581.2022.2047982

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 国内外における特別支援教育方針並びに施設の実態に関する調査研究2021

    • Author(s)
      清水 絹子・柳澤 要・下倉 玲子・佐々木 伸子
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 503-504

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリスの特別支援学校におけるカームダウンのためのスペース その3 カームダウン機能を補完するグループルーム2021

    • Author(s)
      下倉 玲子・柳澤 要・佐々木 伸子
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 507-508

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] イギリスの特別支援学校におけるカームダウンのためのスペース その1,カームダウンスペースの種類と特徴2020

    • Author(s)
      下倉玲子・木付 碧・柳澤要・佐々木伸子・北野麻理絵
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 473-474

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] イギリスの特別支援学校におけるカームダウンのためのスペース その2,クラスルームとカームダウンスペースの関係2020

    • Author(s)
      木付碧・下倉玲子・柳澤要・佐々木伸子・北野麻理絵
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 475-476

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校通常学級における発達障害等のある児童の行動問題と教室の使われ方2020

    • Author(s)
      佐々木伸子・志賀美月・下倉玲子
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 429-430

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校における知的障害児の教室周辺の学習支援空間に関する調査分析,日本とイギリスの特別支援学校をケーススタディとして2020

    • Author(s)
      北野麻理絵・柳澤要・下倉玲子・佐々木伸子・木付碧
    • Journal Title

      日本建築学会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 433-434

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別支援学校施設における空間の調査研究 その1 ー国内先進事例のケーススタディを通じてー2019

    • Author(s)
      北野麻理絵・三澤葉月・柳澤要・下倉玲子・佐々木伸子
    • Journal Title

      日本建築学会大会学術講演梗概集

      Volume: E-1 Pages: 407-408

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Case Studies of Spaces in Special Needs Schools, Japan2019

    • Author(s)
      北野麻理絵・三澤葉月・柳澤要・下倉玲子・佐々木伸子
    • Journal Title

      ARCASIA FORUM DHAKA 2019 Architecture in a changing landscape

      Volume: 2019 Pages: 52-52

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の視点から見た学校施設づくり2021

    • Author(s)
      柳澤 要・下倉 玲子・佐々木 伸子
    • Organizer
      内田洋行主催 NEW EDUCATION EXPO2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Research on the Ideal Form of Office Spaces as Workplaces for Teachers2021

    • Author(s)
      Kinuyo Shimizu & Kaname Yanagisawa
    • Organizer
      International Association for People-Environment Studies 2021
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] One Learning Environment for Every Child2019

    • Author(s)
      下倉 玲子
    • Organizer
      アメリカ建築家協会ニューヨーク支局 教育施設委員会 AIANY Architecture for Education Committee
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] インクルーシブ教育と施設空間~国内外の特別支援教育学校や学級について~ 「日本とイギリスの特別支援学校・インクルーシブ教育」2019

    • Author(s)
      柳澤要・下倉玲子
    • Organizer
      内田洋行主催 NEW EDUCATION EXPO2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] Developing Stimulus Shelters for Autistic Children. In: Peters M.A., Heraud R. (eds) Encyclopedia of Educational Innovation2021

    • Author(s)
      下倉 玲子
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] Make Active Learning Spaces Vol.12020

    • Author(s)
      下倉玲子・佐々木伸子・柳澤要
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      呉工業高等専門学校
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi