Project/Area Number |
18K04545
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 23040:Architectural history and design-related
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Research Institution | Hosei University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 江戸東京 / 公共負担 / インフラ維持管理組合 / 道普請 / 橋普請 / 三都比較 / 町共同体内完結 / 明治初期史料 / 姫路酒井家文書 / 角筈村渡辺家文書 / 四谷塩町一丁目文書 / 江戸日記 / 近代化 / 上水組合 / 玉川兄弟 / インフラ維持管理 / 江戸 / 御府内備考 / 大名家史料 / 城下町 / 組合 |
Outline of Final Research Achievements |
How were infrastructure such as roads, bridges, water and sewage systems managed in early modern cities? Modern nations have adopted tax systems, but what kind of system did they have before that? I collected and analyzed historical documents held in museums and other institutions across Japan. Among the achievements, I clarified the infrastructure management during the transition period from Edo to Tokyo. In Edo, infrastructure management depended on daimyo, but this became impossible in Tokyo. At this point, a fair burden system is required. Then wealthy merchants entered the modern city planning business.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
現在、道路や橋梁、上下水道などのインフラ維持管理のコストが問題となっている。誰が、どこまで負担すべきであるのか。現代社会は、こうした問題に当事者意識をもつことも難しくなってきている。では前近代において人びとはインフラ維持管理にどのように関わってきたのか。本研究の成果のひとつに、近世から近代への移行期におけるインフラ維持管理の制度変容過程を明らかにしたことがある。前近代および近代の有り様を確認することで、現代社会の問題を考える手がかりとしたい。
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