• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Structuring the non-technical skills of new graduate nurses

Research Project

Project/Area Number 18K10196
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionYokohama City University

Principal Investigator

MAEYAMA Sayaka  横浜市立大学, 医学部, 助教 (10725295)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小原 理恵 (佐々木 理恵)  横浜市立大学, 医学部, 助教 (10805782)
佐藤 政枝  横浜市立大学, 医学部, 教授 (30363914)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsノンテクニカルスキル / 協同学習 / ディープ・アクティブラーニング / 看護基礎教育 / アクティブラーニング / 学習評価 / 新卒看護師
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the components of non-technical skills acquired by nursing students and to develop a new educational program to foster non-technical skills in basic nursing education. In the literature review, there were only 11 research articles, and the non-technical skills elements addressed varied from author to author. As for the topics addressed in the paper, there were scattered efforts at in-service education in the medical profession and other professions, but little or no implementation in basic nursing education was found. Clarification of the concept of non-technical skills is essential in the future. From the 2019 academic year onward, an analysis of the learning effects of cooperative learning introduced in a first-year nursing specialty course at A Nursing College was conducted, suggesting the effectiveness of the experience of active learning through cooperative learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ノンテクニカルスキルは、社会的能力を基盤とする看護実践や医療安全を支える重要な概念であるが、日本における研究は発展途上であることが明らかになった。今後の課題として、諸外国の現状を踏まえ、ノンテクニカルスキルの概念を明確化する必要がある。さらには、看護基礎教育にてノンテクニカルスキルを育む新たな教育プログラムの開発につなげることで、患者安全やこれからの社会の変遷に対応した、看護における人材育成に貢献できるものである。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] 【インフォメーション・エクスチェンジ】看護の新しい生涯学習の形を創造しよう!「看護のプロフェッショナリズムを共有するワークショップ」2021

    • Author(s)
      佐藤政枝,前山さやか,加藤美香
    • Organizer
      第25回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 看護学生の学習に関する認識の変化-看護学概論における履修前後の比較-2020

    • Author(s)
      前山さやか、佐藤政枝
    • Organizer
      第40回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 看護学生を対象としたLTD話し合い学習法による学習効果2019

    • Author(s)
      前山さやか、佐藤政枝
    • Organizer
      第39回日本看護科学学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本におけるノンテクニカルスキルの文献レビュー2018

    • Author(s)
      前山さやか、佐藤政枝
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi