• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Deep Learning Achievement Scale by Students Experiencing Active Learning

Research Project

Project/Area Number 18K10215
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionJuntendo University

Principal Investigator

Harada Shizuka  順天堂大学, 医療看護学部, 准教授 (10320714)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 仲里 良子  順天堂大学, 医療看護学部, 助教 (50814571)
櫻井 しのぶ  順天堂大学, 医療看護学部, 教授 (60225844)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsディープラーニング / 保健師教育 / ICEモデル / 地域診断 / アクティブラーニング / 保健師基礎教育 / ICEルーブリック
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a measurement instrument to be used by students who have experienced active learning in self-assessing the quality of learning necessary to achieve deep learning through their experiences. In developing the instrument, the target population focused on health professions education in a four-year nursing college. The scale was drafted using the theory of the ICE model and through literature review and semi-structured interview survey methods. The results of utilizing the scale showed that the number of students who reached the scale decreased as they progressed from shallow learning to deep learning. The interview survey method showed that it is possible to use the scale to reflect on the direction and depth of learning by oneself through the use of the scale.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は高等教育におけるアクティブラーニングの授業による学生の学びの質が、簡便に評価できる。尺度を利用して自己評価することで、学生自身が学びの質や深さの過不足をタイムリーに認識し、再学習へと繋げることができると考える。この成果は大学教育におけるアクティブラーニングの推進に貢献し、<活動に焦点を合わせただけの指導ではないのか>や、<学生が浅い学びに終わっていないか>などの疑問を解消するための評価に役立つと期待できる。具体的には、授業終了時に教員自身の授業評価への転用にも有用である。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2021 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] アクティブラーニングを促すICEモデルと学習空間に関する海外視察報告―カナダクイーンズ大学の視察から-2019

    • Author(s)
      原田静香, 仲里良子, 櫻井しのぶ, 土持ゲーリー法一
    • Journal Title

      ヘルスプロモーション・リサーチ

      Volume: 12

    • NAID

      40022319763

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保健師教育におけるディープラーニングの醸成を目指した演習の効果~ICEモデルを使った地域診断演習後の学生の学びから~2019

    • Author(s)
      原田静香、仲里良子、櫻井しのぶ
    • Organizer
      第7回日本公衆衛生看護学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 主体的学び 「海外調査報告:カナダクイーンズ大学の視察から学ぶICEモデルの活用」2021

    • Author(s)
      原田静香、仲里良子、櫻井しのぶ、土持ゲーリー法一
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi