• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of educational programs for clinical nurse educators

Research Project

Project/Area Number 18K10230
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionTokyo Medical and Dental University

Principal Investigator

MAEDA Rumi  東京医科歯科大学, 大学院保健衛生学研究科, 特任講師 (60341971)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords看護継続教育 / 臨床判断 / シミュレーション教育 / 現任教育 / 研修設計 / 継続教育 / 看護教育 / 看護教育者育成
Outline of Final Research Achievements

This study involved drafting a pilot program for developing clinical nurse educators, which referred to nurse educator core competencies, a literature review on the current status of simulation education in continuing nursing education in Japan, and survey results regarding nurses' clinical judgment of cutaneous GVHD after hematopoietic stem cell transplantation. The program involved two parts: analyzing the educational needs of clinical nurses with a focus on specified nursing units and designing an educational program using instructional design.
The program was conducted with the aid of educators at two hospitals, and the participants responded positively to the program. In the near future, we must consider adding more methods intervention for educators to this program to improve the accuracy of their clinical judgment.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、日本の看護現任教育における教育担当者育成プログラムのパイロット版を作成したことである。本プログラムは教育担当者が所属施設の教育ニードを分析し、受講者の学習準備性を踏まえた研修設計ならびに研修の評価が行えることを目標としており、2施設の教育担当者がプログラムを受講後、研修の設計・実施・評価を行うことができた。
新人看護師研修が努力義務化されて以降、現任教育における教育担当者育成は質・量ともに求められてはいるものの、育成機関は存在せず、現任教育担当者の自己研鑽に委ねられている状況であったが、本プログラムにより教育担当者の育成がより効率的に実施できるようになると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] A survey of accuracy of nurses' clinical judgement of cutaneous graft-versus-host disease in Japan2020

    • Author(s)
      Maeda Rumi, Obama Kyoko, Tomioka Akiko, Akagawa Junko, Maru Mitsue.
    • Journal Title

      NURSING OPEN

      Volume: 8(2) Issue: 2 Pages: 646-655

    • DOI

      10.1002/nop2.669

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「学習目標の明確化」は,新人看護師と教育担当者に何をもたらしたのか 効果的で・効率よく・魅力ある部署別研修を目指して2020

    • Author(s)
      前田 留美, 徳山 薫
    • Journal Title

      看護管理

      Volume: 30(12) Pages: 1094-1098

    • NAID

      40022430103

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 修士課程修了者の臨床での活用と求められる管理者からの支援 ―修士課程修了者の立場から・看護管理者の立場から考える2021

    • Author(s)
      前田留美、松田美智代、藤波景子、緒方泰子
    • Organizer
      第25回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] ICUにおける急変時対応能力の向上と若手リーダーの役割能力向上を目的としたシミュレーション研修への取り組み2021

    • Author(s)
      有薗珠未, 山下直美, 梶谷真紀子, 藤波景子, 前田留美
    • Organizer
      第2回日本看護シミュレーションラーニング学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 「学習目標の明確化」は、新人看護師と教育担当者に何をもたらしたか ―効果的で・効率良い・魅力的な部署別研修を目指してー2020

    • Author(s)
      前田留美, 徳山薫, 藤波景子, 緒方泰子
    • Organizer
      第24回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ロービジョン患者ケアを行う看護師を対象としたバーチャルリアリティ教材開発のための文献検討2020

    • Author(s)
      前田留美, 内野めぐみ, 田中公二, 崔烘碩
    • Organizer
      第1回日本看護シミュレーションラーニング学会学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] INACSL Japan RIG Activity and the Establishment of Japanese Nursing Society for Simulation and Learning (JaNSSL)2019

    • Author(s)
      Yumi Iwamoto, Rumi Maeda, Keiko Okaya.
    • Organizer
      International Nursing Association for Clinical Simulation Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 看護シミュレーション教育の動向についての文献検討2019

    • Author(s)
      前田留美, 岩本由美, 岡谷恵子
    • Organizer
      第29回日本看護学教育学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育担当者の育成を目的とした看護師長からの支援を考えるー部署別研修を企画・運営・評価するスタッフへの個別の支援ー2019

    • Author(s)
      前田留美, 山下直美, 緒方泰子
    • Organizer
      第23回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護シミュレーション教育の動向についての文献検討2019

    • Author(s)
      前田留美、岩本由美、岡谷恵子
    • Organizer
      第29回看護学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] INACSL Japan RIG activity and the establishment of Japanese Nursing Society for simulation and learning2019

    • Author(s)
      Yumi Iwamoto, Rumi Maeda, Keiko Okaya
    • Organizer
      2019 INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR CLINICAL SIMULATION & LEARNINGConference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi