• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a program to foster confidence in nursing simulation education facilitators

Research Project

Project/Area Number 18K10232
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

UTSUMI Momoe  大阪大学, 医学系研究科, 准教授 (40585973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 内藤 知佐子  京都大学, 医学研究科, 研究員 (10405053)
谷口 初美  福岡女学院看護大学, 看護学部, 教授 (30295034)
任 和子  京都大学, 医学研究科, 教授 (40243084)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsシミュレーション / ファシリテータ / ファシリテーションスキル / 成長過程 / プログラム開発 / シミュレーション教育 / 自信
Outline of Final Research Achievements

We interviewed facilitators of nursing simulation education about their process of growth. The subjects did not miss opportunities to repeat the practice, received continuous support from their instructors, and engaged in reflection with their peers. They conceptualized the facilitator role and applied their facilitation skills to teaching new nurses in their daily nursing work. It was suggested that ongoing involvement with a mentor and forming a mutually supportive community are necessary to support facilitators. The study also revealed that experienced facilitators utilize the following skills in debriefing situations: placemaking skills, facilitating dialogue and learning, and structuring skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

シミュレーション教育は、看護師、看護学生だけでなく、医師や薬剤師など医療専門職の知識・技術・態度を含めた実践能力を向上させる手法であり、今般のコロナ禍による医療現場の混乱からシミュレーション教育の必要性はますます高まっている。シミュレーションベースの学習体験において、ファシリテーターによるデブリーフィングは不可欠な要素である。本研究では、ファシリテーターとしての成長に必要な支援とデブリーフィングスキルを明らかにした。これらの知見はより効果的な教育プログラム作成に寄与するものと考える。

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 看護シミュレーション教育におけるファシリテーターの成長プロセス2022

    • Author(s)
      内海桃絵,内藤知佐子,任和子,谷口初美
    • Journal Title

      日本シミュレーション医療教育学会雑誌

      Volume: Accepted

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Mentoring of nursing studentsーA comparative study of Japan and five European countries2021

    • Author(s)
      Mikkonen Kristina、Utsumi Momoe、Tuomikoski Anna‐Maria、Tomietto Marco、K Boris Miha、Riklikiene Olga、Vizcaya‐Moreno Flores、Nakaoka Akiko、Yamakawa Miyae、Inoue Mitsuyo、Yayama So、PC Rosa M.、Filej Bojana、K Maria
    • Journal Title

      Japan Journal of Nursing Science

      Volume: 19 Issue: 2 Pages: 1-13

    • DOI

      10.1111/jjns.12461

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 高校生の性感染症予防教育のためのゲーム型学習コンテンツの開発及びユーザビリティの検証2021

    • Author(s)
      木村稜子, 澤田沙織, 内海桃絵
    • Journal Title

      日本思春期学

      Volume: 39 Pages: 372-382

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluation of Availability of Training Aid Using Virtual Reality for Hand Hygiene2021

    • Author(s)
      竹下悠子 , 山川みやえ , 内海桃絵
    • Journal Title

      Journal of Japan Academy of Nursing Science

      Volume: 41 Issue: 0 Pages: 234-240

    • DOI

      10.5630/jans.41.234

    • NAID

      130008101721

    • ISSN
      0287-5330, 2185-8888
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中堅男性看護師のキャリアアップにおける経験についてのインタビュー調査2020

    • Author(s)
      越智悠介, 内海桃絵
    • Journal Title

      大阪大学看護学雑誌

      Volume: 26 Pages: 20-32

    • NAID

      120006802296

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] メンタリングとは何か 個人の成長を促進させ、チームを活性化させるために2019

    • Author(s)
      内海桃絵
    • Journal Title

      看護管理

      Volume: 29 Pages: 316-322

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] メンタリングのプロセスと必要なスキル2019

    • Author(s)
      内海桃絵
    • Journal Title

      看護管理

      Volume: 29 Pages: 323-329

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ファシリテーターが実践を通してデブリーフィング場面で獲得したスキル2021

    • Author(s)
      内藤知佐子 , 内海桃絵 , 任和子 , 谷口初美
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] シミュレーション教育で活躍している指導者が余裕を感じるようになったきっかけ2021

    • Author(s)
      内海桃絵 , 内藤知佐子 , 任和子 , 谷口初美
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校生の性感染症予防教育のためのゲーム型学習コンテンツの開発及びユーザビリティの検証2021

    • Author(s)
      木村稜子, 澤田沙織, 内海桃絵
    • Organizer
      第40回日本思春期学会学術集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 手指衛生教育のためのバーチャルリアリティ(VR)教材の開発2020

    • Author(s)
      内海桃絵, 竹下悠子, 大迫ひとみ, 太田悦子, 長田麻友子, 鍋谷佳子, 吉田寿雄, 朝野和典
    • Organizer
      第35回日本環境感染学会総会・学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護職の学校における性感染症予防教育への関わりについての文献検討2020

    • Author(s)
      木村稜子,内海桃絵
    • Organizer
      第35回日本環境感染学会総会・学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Literature review on the utilization and the education effect of fully immersive virtual reality in nursing education.2019

    • Author(s)
      Takeshita Y, Utsumi M
    • Organizer
      The 23rd East Asian Forum of Nursing Scholars (EAFONS)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Describing the Challenges Faced by Nurses During the Insertion of Peripherally Inserted Central Catheter: Semi-structured Interviews with Nurses in Japanese Hospitals.2019

    • Author(s)
      Osako H, Utsumi M
    • Organizer
      The 23rd East Asian Forum of Nursing Scholars (EAFONS)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Brushing up simulation teaching skills2018

    • Author(s)
      Naito C, Taniguchi H, Utsumi M, Nin K
    • Organizer
      8th Hong Kong International Nursing Forum cum 2018 ICOWHI Congress
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] シミュレーション教育におけるファシリテーターが抱える困難の実態2018

    • Author(s)
      内藤知佐子, 谷口初美, 内海桃絵, 任和子
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 根拠と事故防止からみた 基礎・臨床看護技術 第3版2021

    • Author(s)
      任 和子、井川 順子、秋山智弥、内海桃絵 分担執筆
    • Total Pages
      864
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      9784260047906
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi