• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a nursing ethics education program utilizing the reflective cycle

Research Project

Project/Area Number 18K10243
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionOsaka Prefecture University (2019-2020)
Ehime Prefectural University of Health Science (2018)

Principal Investigator

Aibara Hiromi  大阪府立大学, 看護学研究科, 准教授 (10342354)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords看護倫理 / 尺度開発 / プログラム開発 / 看護教育 / 看護実践 / 看護学生 / 倫理的行動
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to verify the reliability and validity of “The Nursing Students’ Ethical Behavior Self-Evaluation Scale in Nursing Practice” and confirmed that it is a usable scale. After that, the factors related to ethical behavior and confirmed that moral sensitivity was related to the ethical behavior of nursing students were examined. And I used this scale to collect data on ethical behavior for students taking traditional lessons.
Develop an educational program that incorporates debriefing through a reflective cycle, collect data in October before class based on the program and after practical training conducted six months after class, verify ethical behavior, and program the effect of was verified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

倫理的行動を自己評価する尺度の信頼性・妥当性を検証したことは、今後、学生が看護実践を振り返り自己評価するうえで活用できる重要なツールを開発・提供できたと考える。また、関連要因の検討として道徳的感受性が影響していること(決定係数0.38)が確認された。
リフレクティブサイクルによるデブリーフィングを取り入れた教育プログラムの開発により、倫理的行動に変化が生じるかについて検証したことで、看護教育にリフレクティブサイクルを活用する効果を検証できたと考える。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 看護大学生の看護実践における倫理的行動自己評価尺度の開発2021

    • Author(s)
      相原ひろみ、細田泰子
    • Journal Title

      日本看護倫理学会誌

      Volume: 13

    • NAID

      130008045663

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Assessing the content validity of the Nursing Students’ Ethical Behavior Self Evaluation Scale in Nursing Practice2021

    • Author(s)
      Hiromi Aibara、Yasuko Hosoda
    • Journal Title

      Medicine and Biology

      Volume: 160(4)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護大学生の看護実践における倫理的行動に関する質的検討2020

    • Author(s)
      相原ひろみ、細田泰子
    • Journal Title

      日本看護倫理学会誌

      Volume: 12

    • NAID

      130007841987

    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] リフレクティブサイクルを活用した看護倫理教育プログラムの開発―従来型の授業を受けた学生の倫理的実践-2020

    • Author(s)
      相原ひろみ
    • Organizer
      日本看護倫理学会第13回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクティブサイクルを活用した看護倫理教育プログラムの開発―従来型の授業を受けた学生の倫理的実践-2020

    • Author(s)
      相原ひろみ
    • Organizer
      日本看護倫理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 看護大学生の看護実践における倫理的行動と関連要因の検討2019

    • Author(s)
      相原ひろみ、細田泰子
    • Organizer
      日本看護倫理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 専門家会議による「看護大学生の看護実践における倫理的行動評価尺度」の表面妥当性および内容妥当性の検討2018

    • Author(s)
      相原ひろみ
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 看護大学生の看護実践における倫理的行動評価尺度の内容妥当性の検討2018

    • Author(s)
      相原ひろみ
    • Organizer
      日本看護学教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 看護大学生の看護実践における倫理的行動評価尺度の信頼性・妥当性の検討2018

    • Author(s)
      相原ひろみ
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi