• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of training support model to enhance educational competencies of nursing teachers and clinical nurses who are responsible for healthcare safety education

Research Project

Project/Area Number 18K10259
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionTokyo Health Care University

Principal Investigator

KINUGAWA SAEKO  東京医療保健大学, 看護学部, 教授 (90538927)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩本 郁子  東京医療保健大学, 看護学部, 准教授 (10728033)
竹中 泉  大阪信愛学院短期大学, その他部局等, 教授 (20737465)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords医療安全 / 看護基礎教育 / 継続看護教育 / 現任教育 / 相互学習 / セルフディベロップメント / 医療安全教育 / 看護教員 / 臨床看護師 / 看護学基礎教育 / 研鑽支援 / 教材コンテンツ共有システム / 看護安全 / 教育実践力 / 相互学習支援システム / 看護師 / 支援モデル
Outline of Final Research Achievements

The system has a mechanism to share teaching material contents in 5 common folders, i.e., “clinical training cases,” “lesson cases,” “content utilization reports,” “question and answer,” and “open space for interactions,” and 54 individuals registered as users from May 2019 to February 2020.To determine its usefulness, we conducted a questionnaire survey comprising 8 questions for self-evaluation of competencies in healthcare safety education and their impacts. Scores for each question were analyzed using the signed rank sum test. Descriptions were subjected to qualitative content analysis.
The signed rank sum test of responses from 29 users showed no significant differences in scores before and after the use. 21users reported positive effects, such as “an opportunity to review own practices,” “an opening to pursue own thoughts,” and “increased motivation." It was suggested that the training support model is useful to a certain extent.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護職の「医療の安全」能力を高める上で、看護学生と看護師の一貫した医療安全教育が必要である。現在、教育機関および臨床現場で医療安全教育を担える人材が不足している。医療安全管理者として病院職員の研修の企画・運営を担当する看護師と看護教員が連携し医療安全教育の内容に精通し適切な教材が準備できるよう、教材を共有し相互学習するシステムを開発した。利用者への質問紙調査の結果、一定の効果が認められた。
この研鑽支援モデルを普及できれば、医療安全教育の計画や教材作成が効率化でき、教育・研修の質の向上に繋がる。ひいては、看護職による患者や利用者に対する医療安全の保障に貢献する。

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018

All Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Developing a contents system of common educational material for nursing teachers and nurses in charge of clinical safety education2020

    • Author(s)
      Saeko KINUGAWA, Ikuko IWAMOTO, Izumi TAKENAKA
    • Organizer
      The 6th International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 医療安全教育を担当する看護教員と臨床看護師の研鑽支援モデルの評価-SNSの活用状況からの分析-2020

    • Author(s)
      岩本郁子,衣川さえ子,竹中泉
    • Organizer
      日本看護科学学会第40回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 医療安全教育を担当する看護教員と臨床看護師の研鑽支援モデルの評価-事後調査結果からの分析-2020

    • Author(s)
      衣川さえ子, 岩本郁子, 竹中泉
    • Organizer
      日本看護科学学会第40回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 新たな安全マネジメントSafety-Ⅱを看護基礎教育においてどのように展開するか2020

    • Author(s)
      衣川さえ子,岩本郁子, 竹中泉
    • Organizer
      日本看護学教育学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Developing a contents system of common educational material for nursing teachers and nurses in charge of clinical safety education2020

    • Author(s)
      衣川さえ子,岩本郁子,竹中泉
    • Organizer
      The 6th International Nursing Research Conference of World Academy of Nursing Science 2020
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 医療安全教育を担う看護教員の教育実践上の困難2019

    • Author(s)
      衣川さえ子,岩本郁子,竹中泉
    • Organizer
      日本看護学教育学会第29回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医療安全教育を担う看護師の研修実践上の困難2019

    • Author(s)
      岩本郁子, 衣川さえ子,竹中泉
    • Organizer
      第23回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] チームサイエンス:医療安全教育における看護教員と臨床看護師の連携,研鑽支援モデル「コンテンツ共有システム」活用の可能性2019

    • Author(s)
      竹中泉,衣川さえ子,岩本郁子
    • Organizer
      第50回日本看護学会-看護教育-学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 医療安全教育を担当する看護教員の教育実践における困難と工夫の様相2019

    • Author(s)
      衣川 さえ子 岩本 郁子 竹中 泉
    • Organizer
      日本看護学教育学会第29回学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 医療安全教育を担う臨床看護師の教育実践における困難と工夫の様相2019

    • Author(s)
      岩本 郁子  衣川 さえ子  竹中 泉
    • Organizer
      第23回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] チームサイエンス:医療安全教育における看護教員と臨床看護師の連携 ―研鑽モデル「コンテンツ共有システム」活用の可能性―2019

    • Author(s)
      竹中 泉 衣川 さえ子 岩本 郁子
    • Organizer
      第50回(2019年度)日本看護学会学術集会【看護教育】
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] チームサイエンス:医療安全教育における看護教員と臨床看護師の連携2018

    • Author(s)
      衣川 さえ子 岩本 郁子 竹中 泉
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会交流集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi