• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification of task structure and development of educational strategies to foster thinking skills in students' practicing pediatric nursing.

Research Project

Project/Area Number 18K10262
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionKansai University of Social Welfare (2020-2022)
Osaka Medical College (2018-2019)

Principal Investigator

TOMARI YUKO  関西福祉大学, 看護学部, 教授 (60197910)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大西 文子  日本赤十字豊田看護大学, 看護学部, 教授 (00121434)
竹村 淳子  大阪医科薬科大学, 看護学部, 教授 (00594269)
西薗 貞子  奈良学園大学, 保健医療学部, 教授 (50458014)
岡田 摩理  日本赤十字豊田看護大学, 看護学部, 教授 (20745583)
川島 美保  聖カタリナ大学, 人間健康福祉学部, 准教授 (90380328)
倉橋 理香  大阪医科薬科大学, 看護学部, 助教 (80850635)
神道 那実  日本赤十字豊田看護大学, 看護学部, 准教授 (90434638)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords小児看護学 / 看護学実習 / 看護教育 / 実習指導 / 看護実践と理論の統合 / 小児看護学実習 / 実習指導ガイドライン / 学習課題 / 指導ガイドライン / 指導方法 / 指導方略 / 学生の思考強化 / 課題構造 / 教育方略
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop teaching guidelines for deepening students' thinking in pediatric nursing practice. To this end, we identified practice situations that students often encounter that require instruction in the "integration of practice and theory," and after naming the phenomena, we then identified instructional methods to deepen students' thinking in those situations. Based on the above results, we developed "Guidelines for Teaching Pediatric Nursing Practice. The use of this guideline enabled new faculty members to improve their teaching skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小児看護学実習において学生が遭遇しやすい看護現象を明確に可視化した。その場面での学生の思考を深める指導の方法を提示したガイドラインはこれまでに出版されておらず、新人教員が早期に指導スキルを上げることが可能となる。また熟練教員も自己の指導を見直し機会となる。
教員にとって膨大な時間を費やしている実習指導を楽しく有意義な教育及び教育的意義を見出すことができる書籍となったと考える。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2020 2019

All Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 小児看護学実習における学生の学習課題の構造2020

    • Author(s)
      泊祐子、大西 文子、竹村 淳子、西薗 貞子、岡田 摩理、川島 美保
    • Organizer
      日本看護学教育学学会第30回学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもとの少ない体験を最大限に活かす小児看護学実習の展開方法2020

    • Author(s)
      泊 祐子、大西文子、岡田摩理、竹村淳子、西薗貞子、倉橋理香、川島美保
    • Organizer
      日本看護学教育学学会第30回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小児看護学実習において教員が捉えた学習課題の構造2020

    • Author(s)
      泊 祐子、大西文子、岡田摩理、竹村淳子、西薗貞子、倉橋理香
    • Organizer
      日本看護学教育学学会第30回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 限られた場で小児看護学実習を効果的に行う実習計画と到達目標の設定 - 課題と対策の検討-2019

    • Author(s)
      泊 祐子、大西 文子、竹村 淳子、西薗 貞子、岡田 摩理、川島 美保
    • Organizer
      日本看護科学学会第30回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 小児看護学実習指導ガイドライン 考える学生を育てるコツ2023

    • Author(s)
      泊祐子 大西文子 竹村淳子 岡田摩理 西薗貞子 倉橋里香
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      文芸社
    • ISBN
      9784286239521
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi