• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Methods and validation of dialogue-based education for nurses engaged in comprehensive community care in the psychiatric field.

Research Project

Project/Area Number 18K10289
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58060:Clinical nursing-related
Research InstitutionBukkyo University (2021-2023)
Iwate Medical University (2018-2020)

Principal Investigator

SUEYASU TAMIO  佛教大学, 保健医療技術学部, 教授 (70276872)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西池 絵衣子  兵庫県立大学, 看護学部, 講師 (90559527)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords対話 / リフレクティング・プロセス / 内的会話 / 参加意識 / 看護師 / 地域包括ケア / 集団のダイナミクス / リフレクティング / 看護教育 / 家族 / 「はなす」ことと「きく」こと / 精神医療福祉 / 精神科看護師 / 対話実践 / リフレクティングプロセス / 参加態度 / 精神看護 / 臨床教育 / 早期介入 / 精神科看護
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to identify the underlying causes of psychiatric care utilization and to propose solutions through nurse-patient dialogue. The study employs a reflective process, a basic method of communication, in which talking and listening are repeated under specific conditions. The process of open communication and the intermingling of concerns on both sides facilitates ongoing discussion. By incorporating this practice into the education and training of nurses, we were able to confirm the potential for change in the way nurses respond to each other and obtain evidence that can be used in future practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、保健医療福祉分野においては疾患治療重視から患者であっても生活者として焦点化する地域包括ケアに転換しつつある。その展開のためには看護師も患者、家族、他職種などと「人対人」の対話の成立を可能にする臨床能力が必要である。さらに教育訓練方法を開発し、その有効性が検証されなくてはならない。そのためフィンランドにおいて誕生し、臨床的な評価を得ているリフレクティングプロセスを臨床的に試行した。その結果、看護師の対話に変化が生まれただけではなく、自身の振り返りを通して自己の成長にも寄与していたことが明らかになった。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2020

All Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] リフレクティング・プロセスの実践的な学び2023

    • Author(s)
      西池絵衣子,末安民生
    • Organizer
      第33回日本精神保健看護学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神分野における地域包括ケアに従事する看護師の対話を重視した教育の方法と検証(第2報)2023

    • Author(s)
      西池絵衣子,末安民生
    • Organizer
      第33回日本精神保健看護学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 1日を振り返る2023

    • Author(s)
      末安民生,西池絵衣子
    • Organizer
      自己との対話と他者との会話 ‐リフレクティングの理解と体験‐
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクティング・プロセスの経験一レジリエンス教育の基本としての対話一2023

    • Author(s)
      西池絵衣子,末安民生
    • Organizer
      第44回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] リフレクティングプロセス序説-対話を通した共育、職種を超えて-2023

    • Author(s)
      西池絵衣子
    • Organizer
      第30回 精神科看護管理研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 精神分野における地域包括ケアに従事する看護師の対話を重視した教育の方法と検証―第2報―2023

    • Author(s)
      西池絵衣子 末安民生
    • Organizer
      第33回日本精神保健看護学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 精神分野における地域包括ケアに従事する看護師の対話を重視した教育の方法と検証―第1報―2020

    • Author(s)
      西池絵衣子
    • Organizer
      日本精神保健看護学会 第30回 学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi