• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Online training program aiming to visualize logical thinking ability in relation to first-aid measures at schools

Research Project

Project/Area Number 18K10397
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionYamaguchi Prefectural University

Principal Investigator

Tan Yoshiko  山口県立大学, 看護栄養学部, 教授 (70326445)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords養護教諭 / 保健室 / 学校救急処置 / 臨床推論 / オンライン研修プログラム / 緊急度・重症度判断 / 論理的思考力 / 研修プログラム / 教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

To resolve issues regarding Yogo teachers’ logical thinking ability in relation to first-aid measures at schools, an online training program was developed and implemented for current Yogo teachers under the title “Clinical reasoning by means of hypothetical deduction.” The outcome evaluation showed the potential for trainees to become able to understand the importance of collecting information and using experience based on the objective of determining urgency and severity, and to collect information for the formation and verification of hypotheses while keeping in mind serious cases

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における成果から、「臨床推論タイプ分析」および「臨床推論モデルパターン」を用いて論理的思考力の「見える化」を目指した研修の有効性が示された。このことから、本研究は養護教諭の学校救急処置の緊急度・重症度判断における思考プロセスの問題を解決する方策の一つを示す事ができたといえる。本プログラムは、養護教諭だけでなく病院の小児科外来や災害現場で活躍するトリアージナース教育、看護師の特定行為研修における臨床推論の教育・研修にも広く応用できる可能性がある。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学校救急処置における緊急度・重症度判断のための 「仮説演繹法による臨床推論」研修ー養護教諭対象のオンラインプログラムの評価と課題一2024

    • Author(s)
      丹 佳子、朝倉隆司
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 66 Pages: 27-40

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 養護教諭が行う学校救急処置の特徴をふまえた研修のあり方-重症例を念頭においた緊急度・重症度判断-2020

    • Author(s)
      丹 佳子
    • Journal Title

      学校救急看護研究

      Volume: 13 Pages: 8-14

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 養護教諭が行う学校救急処置における臨床推論の実態と特徴一困難事例からの分析一2019

    • Author(s)
      丹 佳子,小迫幸恵,田中周平
    • Journal Title

      学校保健研究

      Volume: 61 Pages: 202-211

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 保健室模擬事例における 養護教諭養成課程学生と現職養護教諭の「気づき」の比較2021

    • Author(s)
      丹 佳子、坂折朋香、縄田葵、橋本あきら
    • Organizer
      第67回日本学校保健学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 養護教諭の緊急度・重症度判断-重症例を念頭においた仮説形成の実態-2019

    • Author(s)
      丹 佳子、小迫幸恵、田中周平
    • Organizer
      第66回日本学校保健学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校の救急場面で役立つ臨床推論教育教材の開発2018

    • Author(s)
      丹 佳子、小迫幸恵
    • Organizer
      第65回日本学校保健学会 (大分市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保健室における養護教諭の臨床推論の特徴-仮説数および収集された情報数の分析より-2018

    • Author(s)
      丹 佳子、小迫幸恵、田中周平
    • Organizer
      第38回日本看護科学学会学術集会 (松山市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] 臨床推論タイプ分析

    • URL

      http://clinicalsupport.qammer.site/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi