• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Active Learning Allergy Literacy Education Utilizing Near-miss Cases

Research Project

Project/Area Number 18K10448
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionKagawa Nutrition University

Principal Investigator

Onuma Kumiko  女子栄養大学, 栄養学部, 教授 (00581216)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐々木 司  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (50235256)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords食物アレルギー / 小学生 / 教職員 / 校内研修 / 授業 / 小学校 / ヒヤリ・ハット / 学校 / 教育 / アレルギー / 学校教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a food allergy education and training program in schools and to verify its effectiveness. The target audience is elementary and junior high school students, students aiming to become teachers, teachers, and parents. In food allergy education for second graders, they were able to understand the seven major allergens that cause food allergies, understand symptoms such as skin symptoms and mucosal symptoms, and understand that food allergies can be life-threatening. The participants maintained their knowledge three months after the class. For the in-school food allergy training for teachers, we created teaching materials that combined video content and case studies for the purpose of noticing and responding to the initial symptoms. The trainees' awareness of food allergy was maintained even three months after the training.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発した小学2年、小学6年、教職員を対象とした食物アレルギー教育・研修プログラムは、準ランダム化比較試験により教育効果が認められエビデンスに基づく教育プログラムとして学校に普及啓発を図ることができる。この点に社会的意義がある。小学2年生は食物アレルギーの原因となる7大アレルゲンの理解、皮膚症状や粘膜症状などの症状理解、食物アレルギーは命にかかわることもあるなどの理解ができるという新規性を示した。小学校6年生は、食物アレルギーの病型、皮膚・粘膜・呼吸器・消化器・全身の症状理解及び対応を理解できることを示した。教職員は初期症状とそれに基づく判断に知識の持続性を認めたことに学術的意義がある。

Report

(6 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Verification of the Effect of Food Allergy Education for Second Graders2023

    • Author(s)
      佐々木 美佳, 山口 智史, 大迫 実桜, 佐々木 司, 大沼 久美子
    • Journal Title

      Japanese Journal of School Health

      Volume: 65 Issue: 1 Pages: 18-26

    • DOI

      10.20812/jpnjschhealth.65.1_18

    • ISSN
      0386-9598, 2434-835X
    • Year and Date
      2023-04-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ヒヤリ・ハット事例を活かしたアクティブ・ラーニング型 食物アレルギーリテラシー教育の開発-小学6年生を対象に-2022

    • Author(s)
      大沼久美子,菅原美佳
    • Journal Title

      アレルギーの臨床

      Volume: 42(11)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] ヒヤリ・ハット事例を活かしたアクティブ・ラーニング型食物アレルギーリテラシー教育の開発―小学生を対象にー2020

    • Author(s)
      大沼久美子、菅原美佳
    • Journal Title

      アレルギーの臨床

      Volume: 40 Pages: 67-72

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教職員の食物アレルギーリテラシー向上のための校内研修の実態の検討につい て2022

    • Author(s)
      塩澤 美保子、三木 とみ子、大沼 久美子
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第18回学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 食物アレルギー教育の開発に向けた予備調査~小学4年生を対象に~2022

    • Author(s)
      菅原 美佳、大沼 久美子、緒方 裕光
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第18回学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校教諭志望の学生に対する食物アレルギーリテラシー教育に関する研究-A県教員養成セミナーの受講生を対象に-2021

    • Author(s)
      宇田川京佳、出野花菜、稲取亜美、菅原美佳、大沼久美子
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第17回学術集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 食物アレルギーリテラシー教育の作成―小学2年生を対象とした非ランダム化比較試験を用いてー2020

    • Author(s)
      菅原美佳、大沼久美子
    • Organizer
      日本健康相談活動学会第16回学術集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi