• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation of midwifery students practical skills by utilizing multi-institutional collaborative simulation learning and an OSCE

Research Project

Project/Area Number 18K10453
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58070:Lifelong developmental nursing-related
Research InstitutionDoshisha Women's College of Liberal Arts

Principal Investigator

Mie Izumi  同志社女子大学, 看護学部, 教授 (10552268)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 眞鍋 えみ子  同志社女子大学, 看護学部, 教授 (30269774)
植松 紗代  同志社女子大学, 看護学部, 講師 (40610267)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
KeywordsOSCE / シミュレーション / 助産学生 / 実践能力 / 助産師教育
Outline of Final Research Achievements

While the educational effects of an OSCE through the participation of simulated patients (SP) have been demonstrated, issues have arisen with the standardization of tasks and evaluation criteria, time, and SP. Regarding the students’ level of achievement of practical skills, differences were observed among students in terms of examination techniques, interviewing, providing explanations, and seeking informed consent; while a high level of achievement was noted for communication skills, the achievement level for diagnosis skills and consideration for privacy and anxiety was low. High level of achievement was noted for the diagnosis of labour progress and care skills, but achievement of skills related to the prediction and prevention of abnormalities was low. On-demand SP education was found to be beneficial, but SP felt anxious and experienced difficulty with respect to the appropriateness of their performance and feedback.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

助産師に必要とされる臨床能力は高度化、多様化し、実践力を備えた助産師の育成が教育機関に求められている。その育成と客観的評価としてOSCEがあり、医歯薬学分野ではOSCEを用いた全国共用試験が行われ、助産学教育でも導入が検討されている。
本研究により複数の助産教育機関と臨床、消費者の協働による学生の実践能力を客観的に評価するシステムを構築し、OSCEを用いた実践能力の評価、OSCEやSP養成プログラムの有効性が検証できたことは、助産学教育での全国共用試験導入の一助となり、臨地実習前後に全国同一基準の実践能力を修得した学生を臨床現場に輩出することが可能となり、学術的・社会的に意義があると思われる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2022 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results)

  • [Journal Article] 助産師教育課程修了時の分娩期の実践能力を評価するOSCEの検討~卒業前の助産学生へのトライアル~2019

    • Author(s)
      伊藤美栄、和泉美枝、藤井ひろみ、奥山葉子、平田恭子、細川由美子、滝川由香里、舟木淳、眞鍋えみ子、高田昌代
    • Journal Title

      日本助産学会誌

      Volume: 33 Pages: 200-212

    • NAID

      130007776284

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 臨床推論を組み込んだ分娩期OSCEの評価-助産師教育課程修了時の学生の視点から-2019

    • Author(s)
      奥山葉子、伊藤美栄、船木淳、和泉美枝、藤井ひろみ、平田恭子、細川由美子、滝川由香里、眞鍋えみ子、嶋澤恭子、高田昌代
    • Journal Title

      神戸市看護大学紀要

      Volume: 23 Pages: 1-9

    • NAID

      120006631037

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 分娩期OSCEに対する学生の認識2024

    • Author(s)
      和泉美枝、木村静、眞鍋えみ子
    • Organizer
      日本看護研究学会第37回近畿・北陸地方会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 妊婦健康診査OSCEからみた助産教育の課題~学生自己評価と教員評価から~2022

    • Author(s)
      和泉美枝、宮川幸代、神原祐美、木村静、眞鍋えみ子
    • Organizer
      日本看護科学学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 専門職者である標準模擬患者の周産期OSCEに対するフィードバック2022

    • Author(s)
      和泉美枝、眞鍋えみ子、宮川幸代、高田昌代、江藤宏美、村上明美
    • Organizer
      日本母性衛生学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 妊婦健康診査OSCEに対する学生の評価2022

    • Author(s)
      和泉美枝、神原祐美、木村静、眞鍋えみ子
    • Organizer
      日本看護研究学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 助産師学生における妊婦健康診査OSCEによる実習前実践能力評価の試み2021

    • Author(s)
      和泉美枝、宮川幸代、神原祐美、木村静、眞鍋えみ子
    • Organizer
      日本母性衛生学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 助産師学生への陣痛観察場面OSCE導入の試み~OSCE課題・評価表作成の視点から~2021

    • Author(s)
      和泉美枝、眞鍋えみ子、宮川幸代、高田昌代、江藤宏美、村上明美
    • Organizer
      日本助産学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 一般市民と助産学生による模擬患者の参画を得た妊婦健診OSCEに対する受験学生の評価2019

    • Author(s)
      和泉美枝、伊藤美栄、北井英子、林田聖子、柚木麻央、眞鍋えみ子
    • Organizer
      第34回日本助産学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 助産学生の実習前の妊婦健診OSCEによる到達度評価2019

    • Author(s)
      伊藤美栄、和泉美枝、北井英子、柚木麻央、林田聖子
    • Organizer
      第34回日本助産学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 多施設協働での臨床推論を組み込んだOSCE実施への取り組み2019

    • Author(s)
      和泉美枝、伊藤美栄、藤井ひろみ、奥山葉子、細川由美子、滝川由香里、平田恭子、船木淳、眞鍋えみ子、高田昌代
    • Organizer
      第33回日本助産学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 助産師教育課程修了時の分娩期OSCEのトライアル~臨床推論を組み込んだ課題設定と評価表の開発~2019

    • Author(s)
      伊藤美栄、和泉美枝、藤井ひろみ、奥山葉子、平田恭子、細川由美子、滝川由香里、船木淳、眞鍋えみ子、高田昌代
    • Organizer
      第33回日本助産学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 助産師教育課程修了時の分娩期ケアOSCEのトライアル~臨床推論を組み込んだOSCEの学生から見た評価~2019

    • Author(s)
      奥山葉子、伊藤美栄、和泉美枝、藤井ひろみ、平田恭子、細川由美子、滝川由香里、船木淳、眞鍋えみ子、高田昌代
    • Organizer
      第33回日本助産学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi