The Educational Function of Martial Arts in Junior High Schools for the Inheritance of Traditional Japanese Culture
Project/Area Number |
18K10818
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
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Research Institution | National Institute of Fitness and Sports in Kanoya |
Principal Investigator |
Kitamura Takahiro 鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 教授 (70274868)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前阪 茂樹 鹿屋体育大学, スポーツ・武道実践科学系, 教授 (10209364)
中村 勇 鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 講師 (70315448)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 武道 / 伝統文化 / 中学校 / 体育 / 伝統 / 文化 / 学習効果 / グローバル化 / 海外柔道家 / 参加動機 / 中学生 / 武道教育 / 教育的機能 |
Outline of Final Research Achievements |
The teachers are concerned with teaching "respect for others, courtesy, and etiquette", "behavior and manners", and "gratitude" through the martial arts classes. In contrast, the students are learning traditional Japanese values, behaviors, and lifestyles, such as etiquette and spiritual cultivation, which are important in budo, as part of traditional culture. The students perceive budo itself, posture, and behavior as part of traditional Japanese culture. The study also revealed that martial arts practitioners in other countries regarded martial arts as a sport, and that the learning outcomes were less about respect for others and understanding of traditional Japanese culture, compared to the learning outcomes such as strength and motor skills.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2012年4月に,日本の伝統文化の継承を目的として中学校の体育で武道が必修化された。体育の授業の中ではスポーツの一つとして扱われるが,その教育には日本の伝統文化の継承という,他の種目にはみられない特異性を有している.武道は伝統文化の継承・発展のための教材として教員の間でも一定の評価が得られており,そのためのツールとしての期待感が強い(北村,2013). しかしながら,武道が必修化されて10年が経過する中で、日本の伝統文化として何を教えるべきかは,必ずしも明確になっていない。本研究は,教育政策の成果を評価するものであり、政策評価の観点からもその意義を有するものである。
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Report
(5 results)
Research Products
(5 results)