• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An empirical study on effective teaching methods for physical education: Based on data on long-term learning outcomes

Research Project

Project/Area Number 18K10920
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

ONIZAWA Yoko  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (80511732)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 島 孟留  群馬大学, 共同教育学部, 准教授 (60846377)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsゴール型 / 実証的研究 / 学習成果 / 状況判断 / 義務教育 / 9年間 / 系統性 / 形成的授業評価 / バスケットボール / 体育授業 / 中学校 / 理解度テスト / パフォーマンス / 経年的 / 小学校体育 / 中学校体育 / 理解度 / ゲームパフォーマンス / 認知 / 小学校 / 体育 / 6年間 / 義務教育段階
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to create, practice, and analyze physical education lessons focusing on “Goal-type” ball games in elementary and junior high schools. The objective was to help students master the learning content described in the curriculum guidelines for health and physical education. By comprehensively verifying the learning outcomes of the same children and students over a nine year period; from the time they entered elementary school through the three years of junior high school; the study sought to ensure the effectiveness of these teaching methods. Therefore, the application and practice of the tactics of “Goal-type” ball games within the nine-year lesson plan established in this study made it possible to guarantee the children’s learning outcomes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

体育の質保証を進めていくためには、「何を教えるのか」という学習内容の特定だけでは十分ではない。授業での学習を通して「どの程度習得できたのか」についても捉える必要がある。しかしながら、先行事例を検討しても、その多くは1つの単元の中での学習成果を検討したものであり、複数の単元における学習成果の検討は数少ない。ましてや、経年的な研究は見当たらない。本研究において、小学校入学時から中学校3年間の計9年間にわたり、同じ児童・生徒を対象に総合的に学習成果を検証することができたことは、今後の体育を考える上で非常に大きな意味を持つ。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] An Examination of the Effectiveness of Teaching Strategies Reapplied to Physical Education Classes in the Lower Grades to Enhance Physical Competence: The Case of Ball-throwing Task among Second Graders in Elementary School2023

    • Author(s)
      Onizawa Yoko、Komatsuzaki Satoshi、Morikawa Miya、Shima Takeru、Ohashi Ryoko、Chigira Atsushi、Iwasaki Arisu
    • Journal Title

      Japanese Journal of Sport Education Studies

      Volume: 43 Issue: 1 Pages: 1-12

    • DOI

      10.7219/jjses.43.1_1

    • ISSN
      0911-8845, 1884-5096
    • Year and Date
      2023-05-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An Examination of the Effectiveness of Physical Education Teaching Strategies to Enhance Physical Competence in the Lower Grades of Elementary School : Relationship Between Physical Competence and Tactical Decision-making Ability2022

    • Author(s)
      鬼澤陽子・野村充・森川美也・千木良厚・島孟留・小松崎敏
    • Journal Title

      Japanese Journal of Sport Education Studies

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 19-31

    • DOI

      10.7219/jjses.42.2_19

    • ISSN
      0911-8845, 1884-5096
    • Year and Date
      2022-11-30
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 生涯スポーツにつながる体育授業を目指して2024

    • Author(s)
      鬼澤 陽子
    • Organizer
      埼玉県北部体育経営研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校体育授業における児童の技能レベルに応じた教師のフィードバックの特徴-フィードバックの頻度と内容に着目して-2022

    • Author(s)
      岩田菜緒・鬼澤陽子
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第42回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校2年生のボール投げゲーム単元における運動有能感の変容―ゲームパフォーマンスとの関係に着目して―2021

    • Author(s)
      鬼澤陽子・森川美也
    • Organizer
      第41回日本スポーツ教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 楽しい体育の授業 2024年 02月号 熱中ゲームをつくるボール運動のアレンジ力2024

    • Author(s)
      鬼澤 陽子
    • Total Pages
      76
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教材研究×体育 素材分析・子ども理解から授業へつなぐ超実践ガイド 小学校・中学校2023

    • Author(s)
      『楽しい体育の授業』編集部 (編集)
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 教材研究×体育 素材分析・子ども理解から授業へつなぐ超実践ガイド2023

    • Author(s)
      『楽しい体育の授業』編集部
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      4184817165
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 小学校体育・全学年対応 ゴール型ゲーム〈バスケットボール〉の授業プラン2022

    • Author(s)
      日本バスケットボール協会
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      4469269352
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 中学校体育 サッカー指導の教科書2022

    • Author(s)
      公益財団法人日本サッカー協会
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      4491045313
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi