• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the Effective Program for Training Life Skills

Research Project

Project/Area Number 18K10924
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

YAMADA KOHEI  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (60439304)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsライフスキル / レクリエーション / ワークシート / アクティビティ / STEAM教育 / レクリエーション教材 / 教材構成要素分析表 / プログラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a program for training life skills that incorporates recreation with physical activity in order to form life skills more enjoyably and effectively. To achieve this goal, the following three studies were conducted.
Study 1 developed a measure of life skills for elementary and junior high school. Study 2 created a draft program (including worksheets) that incorporates recreation to effectively form life skills. First, a component analysis table was created, and then the proposed program was conducted as a preliminary survey for university students. Study 3 conducted a program for elementary school students and verified the effect. Each result has been presented at an academic conference, and the research results are being submitted as a paper.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで身体活動を伴ったレクリエーションの効果については,数は少ないながらも実証されているが,同時にワークシートを使用したプログラムやライフスキルの形成という視点からの研究は皆無であった.また学校現場でもレクリエーション活動を学級づくり等の目的で取り入れているが,具体的にどのような効果があるのかなどのエビデンスはないため,本研究によってある程度のエビデンスを明らかにすることができた.
さらに,本研究成果でライフスキルを効果的に形成するための具体的なプログラムとその過程を評価することが可能となり,類似概念の「生きる力」を育成する新たな教育ツールとして学校教育分野に一石を投じることができた.

Report

(5 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] タグラグビーの学習指導計画のSTEAM化によるパフォーマンス向上 ―小学校「体育」授業における算数・プログラミング的思考導入の効果―2022

    • Author(s)
      中島 さち子, 田中 香津生, 清水 克彦, 山田 浩平, 山羽 教文
    • Journal Title

      スポーツパフォーマンス研究

      Volume: 14 Pages: 45-59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学生の遊びの実態とライフスキル及びセルフエスティームとの関連2021

    • Author(s)
      山田浩平、田中滉至、大津一義
    • Organizer
      第67回日本学校保健学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティビティを取り入れたライフスキルプログラムの開発 -対人関係スキルに視点をあてて-2021

    • Author(s)
      山田浩平
    • Organizer
      日本・健康スポーツ教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 首尾一貫感覚を培うライフスキル教育プログラムの開発 -小学生における首尾一貫感覚とライフスキルとの関連-2019

    • Author(s)
      山田 浩平、山羽教文、大津 一義
    • Organizer
      第28回日本健康教育学会学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ライフスキル形成のためのSTEAM教育の導入の効果 -陸上運動をツールとして-2019

    • Author(s)
      山田 浩平、山羽教文、田中滉至、大津 一義
    • Organizer
      一般社団法人日本学校保健学会第66回学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] タグラグビーと算数およびプログラミング学習とを関連付けた総合的学習における学習指導過程の開発2019

    • Author(s)
      山田浩平、山羽教文
    • Organizer
      第4回健康・スポーツ教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 謎解きウォーキングがLife Skillsの形成に与える影響2018

    • Author(s)
      山田浩平、物部博文、杉崎弘周
    • Organizer
      日本体育学会第69回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] レクリエーション教材の構成要素分析表作成の試み2018

    • Author(s)
      山田浩平、鳥居哲夫、大津一義
    • Organizer
      日本学校保健学会第65回学術大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教授用資料 新学習指導要領中学校保健授業の改善 -ライフスキル形式の充実・強化-2019

    • Author(s)
      山田浩平、大津一義
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      大日本図書
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi