• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factor Analysis of the Physical Education Class Contributing to the Improvement of Mental Health of First-year University Students

Research Project

Project/Area Number 18K10938
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionTokyo Denki University

Principal Investigator

Kato Tomoki  東京電機大学, 未来科学部, 教授 (90214387)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西川 浩昭  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 教授 (30208160)
古賀 初  東京電機大学, 工学部, 講師 (40287446)
金築 智美  東京電機大学, 工学部, 教授 (40468971)
木村 憲  東京電機大学, 工学部, 教授 (60408648)
石原 美彦  東京電機大学, 未来科学部, 助教 (40761557)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords体育授業 / 精神的健康 / 大学新入生 / 精神的健康度 / 大学生 / 体育授業 精神的健康 大学新入生 / 精神的健康改善
Outline of Final Research Achievements

This study examined the impact of physical education on the mental health of first-year university students and the factors that contribute to it. In addition to physical education practice, the physical education class in the study promoted a healthy lifestyle that included exercising at least twice a week, eating breakfast, waking up on time, sleeping well at night, and socializing with friends. The analysis of the factors contributing to the improvement of mental health revealed factors like exercise frequency, good sleep maintenance, the number of close friends, a regular eating rhythm, and avoiding internet addiction, as well as the relationship between these variables.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、不安やうつ傾向を伴う学生が増え、不登校・休学などの就学困難事例が増加傾向にある。これまで各大学では、学生相談を通じて精神的健康支援を図ってきた。しかし、その実効性を高めるためには、相談活動に加えて、第1次予防的観点からメンタルヘルス対策を大学においても推進してゆく必要があるだろう。その方策として、本研究者らは、大学の体育授業において運動習慣を含む生活の自己管理能力(睡眠,社会的交流など)を育成し、学生の精神的健康の維持・改善を図ることを着想した。本結果が示した、体育授業による精神的健康改善の可能性およびそこに関与する諸要因の関係性は、当該体育授業を設計してゆくための有用な資料となる。

Report

(7 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2022

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] コロナ禍のハイブリッド型体育授業が大学新入生の健康生活習慣にもたらす効果と課題2022

    • Author(s)
      加藤知己,木村憲,古賀初,石原美彦
    • Journal Title

      2022年度ICT利用による教育改善研究発表会資料集

      Volume: 1 Pages: 162-165

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] コロナ禍のハイブリッド型体育授業が大学新入生の健康生活習慣にもたらす効果と課題2022

    • Author(s)
      加藤知己,木村憲,古賀初,石原美彦
    • Organizer
      2022年度ICT利用による教育改善研究発表会(私立大学情報教育協会)
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2018-04-23   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi