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Research on operation support technology for CG avatars to express movements that give a sense of authenticity to the VR experiencer

Research Project

Project/Area Number 18K11390
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Mori Hiroshi  宇都宮大学, 工学部, 准教授 (80538447)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywordsアバタ / モーションキャプチャ / バーチャルリアリティ
Outline of Final Research Achievements

In this study, I established an operation support technology for avatar motion that allows VR experiencers to feel the authenticity of the motion expression of CG avatars in VR space. The avatar is constructed by using motion capture to acquire the operator's posture and reflect it in the CG avatar model. In such case, there is a problem that the genuineness of the motion representation is impaired due to posture collapse caused by false detection of motion information and lack of consistency caused by mismatch in posture and response.
Therefore, I proposed and validated a method for constructing avatar motion that maintains authenticity and consistency by automatically correcting the collapse posture based on the context of the VR space and the continuity of the stored motion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,VR体験者が対面するCGアバタの動作表現に本物性を感じられるアバタ動作の操作支援技術として,モーションキャプチャによる誤計測や未取得の姿勢情報を推定し,適応的に蓄積動作情報で補完することでアバタ動作を構成する技術を確立した.本手法により入力センサの精度に大きく依存することなく自然に見えるアバタ動作の構成が可能となることから,アバタを活用したVRコンテンツの製作および運用支援につながることが期待できる.

Report

(4 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] インタラクションの事例データに基づいたCGアバタの動作補正2021

    • Author(s)
      鈴木滉,森博志,外山史
    • Organizer
      映像表現・芸術科学フォーラム2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 機械学習を用いたCGキャラクタの低詳細モーションの高詳細化2021

    • Author(s)
      田澤陸人,森博志,外山史
    • Organizer
      映像表現・芸術科学フォーラム2021
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ユーザ姿勢とVR環境情報を考慮したCGアバタの操作支援2021

    • Author(s)
      山田晃嗣,仲泰誠,外山史,森博志
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 部分的な姿勢入力からユーザの操作意図を反映したアバタの全身動作の構成2020

    • Author(s)
      仲 泰誠,森 博志,外山 史
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] インタラクション映像に基づくバーチャルペットの動作構成2019

    • Author(s)
      木幡 由紀 , 森 博志 , 外山 史
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 類似姿勢置換による姿勢の整合性を考慮したアバタ動作の構成2019

    • Author(s)
      柴田寛也,森博志,外山史,東海林健二
    • Organizer
      映像表現・芸術科学フォーラム2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 部分的な動作入力によるユーザの操作意図を反映するアバタ動作の生成2019

    • Author(s)
      仲泰誠,森博志,外山史,東海林健二
    • Organizer
      映像表現・芸術科学フォーラム2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 強化学習を用いたガイドキャラクタの経路誘導行動の生成2019

    • Author(s)
      石川友哉,森博志,外山史,東海林健二
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2018-04-23   Modified: 2022-01-27  

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